Monday, June 28, 2010

Rombakan Kepemimpinan Parti di Selangor

Di Selangor, YAB Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim bukan lagi Pengerusi PKR Negeri. Yang menjadi Pengerusi parti negeri itu sekarang ialah YB Mohamed Azmin Ali. Alasan peralihan kuasa tertinggi parti negeri itu adalah untuk membolehkan YAB Menteri Besar menumpukan perhatian terhadap pentadbiran negeri manakala hal-hal berkaitan parti terserah di bahu YB Mohamed Azmin.

Kepada pihak di luar parti itu, alasan itu tidak masuk akal. Yang sebenarnya, kata mereka, rombakan itu merupakan petunjuk bahawa pihak atasan parti itu memahukan YAB Menteri Besar berundur secara terhormat dan menyerahkan jawatan MB kepada orang lain kerana beliau telah menjadi liabiliti kepada parti.

Kita memang boleh meragui kedua-dua keadaan ini, baik alasan peralihan kuasa itu ataupun telahan orang-orang di luar parti itu. Entah-entah memang betul YAB Menteri Besar dianggap sebagai liabiliti. Walau bagaimanapun, sebagai orang yang berintegriti, alasan YAB Menteri Besar bahawa beliau memang hendak menumpukan perhatian terhadap pentadbiran ada keikhlasannya.

Sebaliknya, telahan pihak di luar parti hanyalah persepsi sahaja. Di Terengganu, Ketua Perhubungan parti yang memerintah sekarang bukan MBnya (MB itu sekadar menjadi Timbalan sahaja). Adakah kita hendak mengatakan keadaan itu sebagai petunjuk bahawa pemimpin tertinggi parti tersebut hendak menyingkirkan MB itu secara halus walhal MB itu pilihan DYMM Sultan?

Kalaulah benar pun telahan itu (pemimpin tertinggi PKR memang menghendaki YAB Tan Sri Menteri Besar “angkat kaki” daripada jawatan itu untuk memberikan laluan kepada YB Mohamed Azmin Ali menjadi MB), kita perlu pula menyoal pemimpin atasan PKR sendiri. Apakah yang membuatkan mereka begitu yakin bahawa DYMM Sultan Selangor berkenan dengan pilihan mereka itu? Kalau kelak DYMM tidak berkenan, tidakkah akan berlaku keadaan tidak menentu dalam negeri itu kelak? Atau kalau DYMM baginda Sultan berkata, “Beta hanya mahu anak negeri ini sahaja yang menjadi MB”, bagaimana? Jangan sengaja mencari aib.

Kita yakin bahawa PKR sangat peka akan hal ini. Mereka tidak mungkin sengaja hendak memperjudikan keberadaan mereka sebagai pemerintah yang “bijaksana” di negeri ini.

No comments:

Post a Comment