Tuesday, April 12, 2011

PRN Sarawak

Bijakkah DS Mohd Najib, dalam kempen PRN Sarawak sekarang, mewara-warakan perihal adanya persetujuan peralihan kuasa dalam masa terdekat, daripada TS Abdul Taib Mahmud kepada tokoh lain? Saya rasa, tindakan DS Mohd Najib itu kurang bijak kerana TS Abdul Taib seperti ada persamaan dengan DS Samy Vellu (yang berjanji akan berundur dan berundur) tetapi sukar untuk melaksanakannya. Bukankah TS Abdul Taib pernah berjanji akan berundur pada tahun 2000, tetapi tidak menunaikan janjinya hingga kini?Malah, membenarkan TS Abdul Taib Mahmud terus bertanding dalam PRN kali ini juga saya fikir kurang bijak.

TS Abdul Taib Mahmud tidak seharusnya bertanding dalam pilihan raya ini kerana ada tanda bahawa tahap kebencian rakyat Sarawak terhadap pemerintahannya dan kepada dirinya sendiri semakin meningkat. Kebencian seperti ini sesuatu yang lazim berlaku kepada mana-mana pemimpin yang terlalu lama mengepalai negeri atau negara. Saya yakin, kalau TS Abdul Taib tidak bertanding, DS Mohd Najib tidak perlu sampai berkampung di Sarawak!

Memang benar, kebencian rakyat Sarawak tidak terarah kepada TS Abdul Taib sahaja, tetapi turut terarah kepada BN sendiri. Namun, hal ini dapat diminimumkan kesannya kalau tindakan Tun Mahathir dijadikan sebagai contoh. Pengunduran Tun Mahathir yang berdepan dengan kebencian rakyat pada tahun 2003, telah membolehkan BN menang bergaya pada PRU2004. Malah, Tun Mahathir sendiri mengaku bahawa kemenangan bergaya BN ada hubungannya dengan pengunduran beliau itu.

Di pihak PR, seperti biasa, yang dilawan oleh mereka dalam PRN Sarawak kali ini bukan BN tetapi kerajaan negeri dan kerajaan Persekutuan. Oleh sebab tidak banyak yang dapat ditawarkan oleh PR (material, wang, dll) berbanding dengan kerajaan negeri dan kerajaan Persekutuan yang menguasai BN, maka usaha dan ikhtiar PR untuk menang di Sarawak melalui jalan yang berliku dan berkerikil.

Yang dapat menumpaskan BN di Sarawak ialah kesedaran rakyat untuk menukar kerajaan. Walau bagaimanapun, usaha untuk menyedarkan rakyat supaya menukarkan kerajaan hanya dengan menggunakan gigi dan lidah (seperti yang dilakukan oleh PR) tidak akan berjaya selagi material dan wang menjadi minat rakyat. BN, khabarnya, menggunakan kaedah ini sampai tupperware pun menjadi sogokan.

Rakyat Sarawak memang perlu disedarkan, tetapi yang sebenarnya, yang perlu dilakukan oleh PR ialah rakyat Sarawak perlu dibijaksanakan (bukan maksudnya rakyat Sarawak bodoh). Orang yang bijaksana biasanya mempunyai pendirian – mantap. Walau diberi wang dan material, kedua-dua elemen itu tidak akan mengubah pendirian mereka. Orang Cina mungkin tergolong dalam kategori ini.

Untuk mengambil alih kuasa, dengan harapan untuk mentadbir Sarawak dengan cara yang lebih betul, pendirian rakyat Sarawak perlu dimantapkan supaya mereka memilih PR. Melalui pendirian yang mantap, apabila mereka disodorkan dengan wang dan material oleh lawan PR, mereka tidak akan mengambil kedua-duanya. Atau kalau mereka mengambilnya pun (kerana wang dan material itu asalnya hak rakyat), mereka akan tetap memilih PR.

Adakah saya penyokong PR? Dalam konteks PRN Sarawak, ya saya menyokong mereka kerana saya mempercayai demokrasi. Demokrasi tidak harus membenarkan hanya satu parti sahaja memerintah sampai puluhan tahun. Parti yang memerintah mestilah ditukar-tukar oleh rakyat – kalau parti “A” tidak bagus, kita pilih parti “B”. Kalau parti “B” tidak bagus, kita kembali kepada parti “A” atau parti “C” (jika ada).

Barulah nanti parti yang kita pilih benar-benar berkhidmat untuk rakyat, hormat akan pilihan rakyat, serta takut kepada kuasa rakyat. Kalau parti yang sama kita biarkan memerintah, mereka akan sampai pada suatu tahap yang tidak kita sukai – membodoh-bodohkan dan menakut-nakutkan rakyat.

Rakyat Britain sering menukar-nukar parti pemerintah (walaupun ada yang sempat memerintah sampai dua tiga kali pilihan raya). Sekejap mereka memilih parti Buruh, sekejap parti Konservatif, selain turut mengundi Parti Demokrat Liberal. Amerika Syarikat juga begitu – sekejap parti Republikan, sekejap parti Demokrat. Walaupun tidak ketara, kedua-dua parti yang memerintah negara itu tetap menghormati kuasa rakyat dan berusaha untuk memberikan khidmat yang terbaik bagi memastikan rakyat menyukai mereka.

Di Jepun, Parti Demokratik Liberal (LDP) yang memerintah Jepun hampir 54 tahun akhirnya tumbang di tangan Parti Demokratik Jepun (DPJ) pada tahun 2009. Kita harus bersedia untuk bertindak seperti rakyat Jepun itu – menukar kerajaan – bukan untuk selama-lamanya tetapi untuk tempoh tertentu selagi mereka benar-benar adil dan jujur. Kalau mereka melanggar amanah, kita pilih parti lain pula. Tidak salah mencuba.

No comments:

Post a Comment