Saturday, April 16, 2011

Tahniah PR, Tahniah BN

Kekalahan PR di Sarawak, walaupun diwara-warakan dapat menyekat BN daripada memperoleh majoriti dua pertiga, memang sudah diduga oleh rakan-rakan saya. Walaupun mereka tidak berada di sana (Sarawak), mereka menyatakan sukar untuk PR menang kerana BN mempunyai segala-galanya. Yang paling penting, kata mereka, BN memiliki SPR. Saya ikut mempercayai mereka bahawa PR tidak mungkin dapat menawan Sarawak. Kami sepakat tidak meyakini analisis dan kaji selidik Zentrum.

Walaupun ada galur kecewa di hati ini kerana TS Abdul Taib Mahmud yang tua renta (sebagai pemimpin) masih diterima oleh rakyat Sarawak dalam PRN hari ini, saya lebih kecewa apabila PAS, melalui calonnya – Abang Ahmad Kerdee Abang Masagus – kalah di Beting Maro. Beting Maro merupakan kawasan harapan PAS untuk bertapak di Sarawak. Potensi PAS untuk menang di situ sangat besar.

Saya berkata kepada kawan saya bahawa PAS tidak mungkin akan menang di mana-mana kerusi yang dimenanginya di Sarawak kerana satu sebab – Baru Bian! Saya berkata bahawa PR tersilap apabila mengumumkan Baru Bian sebagai bakal KM Sarawak. Strategi itu mungkin berguna untuk menawan hati Dayak, Iban, dan lain-lain yang Kristian dan bukan Islam tetapi menjadi duri dalam daging kepada sebilangan orang Melayu, Melanau, dan lain-lain yang Islam.

Hal ini perlu dianalisis dengan sewajarnya – jika tidak, tindakan yang sama akan dilakukan oleh para pengundi di Semenanjung pula apabila PRU akan datang diadakan.

Walau bagaimanapun, syabas PR kerana dapat mengurangkan pungutan kerusi BN pada PRN kali ini. Syabas juga kepada BN kerana usaha kalian menggunakan media untuk kejayaan kalian sangat berkesan!

No comments:

Post a Comment