Friday, May 27, 2011

Karaoke: Suatu Fenomena yang Menjadi Kegilaan

Karaoke, suatu bentuk hiburan yang popular dalam kalangan rakyat di negara ini. Saya tidak mahu membicarakan perihal pusat-pusat karaoke yang eksklusif di pekan dan bandar, yang selain karaoke itu sendiri, khabarnya turut menyediakan perkhidmatan lain. Berdasarkan berita-berita di media cetak dan media elektronik serta cakap-cakap kawan yang saya dengar, pusat-pusat karaoke yang eksklusif turut menyediakan gadis-gadis GRO yang akan melayan pelanggannya.

Saya dan isteri serta anak pernah dua kali dibawa oleh adik-adik ipar berkaraoke di sebuah pusat karaoke yang agaknya tidaklah eksklusif kerana saya tidak nampak ada gadis yang bersidai melayan pelanggannya (atau mungkin ada, tetapi saya tidak tahu). Yang selalu, saya berkaraoke bersama adik-adik saya di kampung setiap kali kami pulang kerana kebetulan adik saya di kampung memiliki set karaoke. Kerap juga bapa saya melihat kami berkaraoke dan sekali dua mengutuk kami apabila suara kami sumbang-mambang tatkala mengalunkan lagu.

Tentang karaoke di kampung, saya dapati kegilaan masyarakat kampung terhadap hiburan ini bukan perkara main-main lagi (berdasarkan yang berlaku di kampung saya). Saya dapati, banyak restoran atau gerai desa yang memperlegkap perniagaan mereka dengan set karaoke. Sehingga demikian, ada antara pengusaha restoran itu yang membuka restoran mereka hingga larut malam tanpa rasa bersalah kepada jiran yang lain (kebetulan masyarakat di kampung saya seperti sporting kerana saya belum pernah mendengar ada kalangan masyarakat kampung saya yang mengamuk dan memarahi pengusaha restoran yang menyediakan hiburan karaoke ini).

Hampir setiap kali saya pulang ke kampung, saya akan mendapati ada beberapa keping sampul yang berisi undangan perkahwinan di atas rak laluan menuju ke dapur rumah saya. Kalau kebetulan jemputan itu bersamaan dengan tarikh saya balik ke kampung, sebagai anak sulung, saya akan diajak oleh bapa saya untuk menghadiri majlis tersebut. Saya jarang-jarang menolak kerana saya tahu bahawa bapa saya tidak pernah berlama-lama dalam majlis seperti itu walaupun kawannya ternyata sangat banyak.

Perubahan yang paling ketara dalam majlis perkahwinan di kampung saya hari ini (dan di majlis-majlis perkahwinan di beberapa buah kampung di luar Selangor yang pernah saya hadiri), semuanya menyediakan hiburan karaoke (yang disewa, yang khabarnya kadar sewaannya ada yang mencecah RM500/RM600.00, bergantung pada kecanggihan set karaoke tersebut). Tidak keterlaluan kalau saya katakan bahawa karaoke sudah menjadi antara acara sampingan yang “wajib” ada dalam mana-mana majlis perkahwinan di kampung! Malah sebenarnya, kebanyakan majlis perkahwinan di bandar dan pekan (sama ada yang diadakan di taman-taman perumahan ataupun yang diadakan di dewan) yang pernah saya hadiri turut menyediakan hiburan ini.

Hiburan karaoke dalam majlis perkahwinan sudah menjadi suatu fenomena. Salahkah fenomena ini?

Saya mendengar pelbagai pandangan. Yang alim mengatakan bahawa karaoke tidak harus diselitkan dalam majlis perkahwinan – hal ini ada unsur lagho serta melibatkan alunan suara wanita yang tidak harus didengar, kata mereka. Walau bagaimanapun, yang berkata demikian tetap juga menghadiri majlis yang menyediakan hiburan karaoke ini kerana mereka tidak mahu menghampakan tuan rumah yang mengundang mereka kerana tuan rumah itu merupakan jiran, sahabat, dan saudara mereka. Namun begitu, saya pernah mendengar daripada mulut individu tertentu yang mengatakan bahawa mereka berpatah balik apabila mendapati majlis perkahwinan yang hendak dihadiri mereka turut menyediakan hiburan karaoke ini.

Saya berpandangan bahawa hiburan karaoke ini boleh diadakan dalam majlis perkahwinan, tetapi eloklah diadakan selepas majlis perkahwinan itu usai dan dieksklusifkan kepada ahli keluarga terdekat sahaja. Hal ini dilakukan sebagai satu cara untuk berseronok-seronok dalam kalangan mereka dan untuk meraikan para petugas majlis.

Kata beberapa orang kenalan, dahulu ada joget lambak, sekarang ada karaoke. Joget lambak lebih berbahaya, kata mereka, kerana si lelaki dapat melihat benda lain yang “melambak-lambak” semasa berjoget dengan pasangan wanita mereka. Joget lambak selalunya akan melibatkan sentuhan, sama ada secara sedar atau tidak sedar, kata mereka lagi. Karaoke, kata mereka selanjutnya, hanya memperdengarkan suara. Tiada sentuhan yang berlaku dan orang jarang-jarang mempedulikan benda-benda yang “melambak-lambak” itu melainkan suaranya sahajalah.

Kata-kata yang menjadi pandangan dan pendapat inilah yang mendorong saya menulis hal karaoke ini dalam siaran kali ini.

Anda bagaimana? Masuk akalkah?

2 comments:

  1. Salam Adinda Zul,

    Alahai . . . teman nak ngatakan lebih kurang gini aje . . . Ada idiom dalam bahasa ibunda jiran omputih teman tu yang berbunyi,"One man's meat is another man's poison" . . .

    Bercakap cara mudah . . . teman gemo berkaraoke lagu "Anak singkong" . . . mungkin orang lain pula suka lagu "Indung indung" . . .

    Terpulang le kepada kegemoran masin2, ye dak . . . he he

    ReplyDelete
  2. Salam, Uda,
    Pisau tu baik gunanya, sama ada nak siang ikan, sayur, dan lain-lain. Pisau juga kalau disalahgunakan, dapat membunuh. Gitu le karaoke ni, kan Da.

    ReplyDelete