Tuesday, May 17, 2011

Wamakaru WamakaruLlah

Al-Quran diturunkan oleh Allah SWT dalam dua fasa. Fasa pertama melibatkan penurunan keseluruhan kandungan al-Quran dari luh mahfuz ke langit dunia manakala fasa kedua melibatkan penurunan kandungannya yang beransur-ansur, dari langit dunia kepada Nabi Muhammad SAW.

Penyempurnaan penurunan al-Quran dari langit dunia kepada Nabi Muhammad SAW mengambil tempoh 22 tahun 2 bulan dan 22 hari (sekitar 23 tahun). Penurunan yang berlaku di Makkah melibatkan tempoh masa 13 tahun manakala di Madinah pula 10 tahun.

Apakah hikmahnya Allah SWT menurunkan keseluruhan kandungan al-Quran dari luh mahfuz ke langit dunia secara sekali gus, tetapi kemudiannya menurunkannya secara beransur-ansur dari langit dunia kepada Nabi Muhammad SAW?

Dalam al-Quran, kita beroleh pelbagai maklumat. Antaranya, kita mengetahui cerita tentang Laut Merah terbelah, cerita tentang Nabi Yunus ditelan ikan, kejahatan kaum Ad dan Thamud, kecelakaan yang dijanjikan oleh Allah SWT terhadap Abi Lahab dan isterinya dan sebagainya.

Semua itu merupakan perancangan Allah SWT dan perancangan itu telah berada dalam pengetahuan Allah sejak azali, bukan semasa al-Quran berada di langit dunia. Allah SWT yang merancang apakah yang akan ditanyakan oleh sahabat Nabi Muhammad tentang hal-hal silam dan jawaban kepada pertanyaan itu sudah pun menjadi qalam-Nya melalui al-Quran.

Begitulah hebatnya perancangan Allah SWT. Jadi, kalau tuan-tuan dan puan-puan ditimpa musibah dan ujian, janganlah berkeluh-kesah dan bergundah-gulana. Ingatlah akan peristiwa penurunan al-Quran itu.

Apa-apa yang menimpa kita sudah terancang dengan baik, tiada celanya. Yang dan cela ialah kekuatan iman kita. Kalau rapuh iman, dugaan menjadi masalah; kalau teguh iman, masalah tidak ubah seperti rempah – tidak enak dimakan mentah tetapi perisa apabila diadun-gulaikan.

Begitulah yang kita harapkan kepada sahabat kita yang diminta membela diri atas tuduhan yang pendakwaannya kelihatan kelakar dan lucu itu. Tuduhan yang sampai membawa sahabat kita itu ke mahkamah sehingga kemudiannya menghendaki beliau membela diri mungkin benar merupakan suatu perencanaan seterunya seperti yang dirasakan oleh sahabat kita itu.

Tetapi ingatlah akan hakikat yang sebenarnya, iaitu bahawa semua yang dihadapi beliau itu merupakan perencanaan yang telah diaturkan oleh Allah SWT yang tidak dapat dielak-elak lagi. Perencanaan itu tentulah untuk memperteguh imannya serta iman ahli keluarga, para sahabat dan pengikutnya. Perencanaan itu kelak, insya-Allah Taala, akan diikuti oleh perencanaan yang lain pula, yang insya-Allah Taala, akan memihak kepada beliau.

Kepada beliau, kita berharap agar beliau menjadi insan yang baik. Insan yang baik ialah insan yang tidak mendoakan kecelakaan terhadap sang penganiayanya. Tetapi, insan yang mendoakan kecelakaan kepada sang penganiayanya insan yang baik juga. Kalau kebetulan doanya makbul, orang akan takut untuk menjadi penganiaya. Kami pun akan selamat.

No comments:

Post a Comment