Tuesday, May 3, 2011

Menanti Bencana: Yang Manakah Bencana?

(Dedikasi untuk MSO dan Dato’ Baha)

Gara-gara kecelaruan yang berlaku dalam dunia politik tanah air – yang menghalalkan fitnah, caci-mencaci, tuduh-menuduh, dsb – telah ada pihak (banyak sebenarnya) yang menyuarakan kebimbangan mereka tentang akan datangnya bencana yang menimpa umat di negara ini. Bencana itu, digambarkan oleh mereka, sangat dekat dan sedang mengelilingi kita. Mereka menggambarkan letusan gunung berapi dan gempa bumi yang berlaku dekat dengan negara ini adalah antara bencana yang bakal menimpa kita. Hujan yang tidak mengikut musim juga adalah antara bencana yang dimaksudkan oleh mereka.

Ada pula yang menggambarkan bahawa bencana yang bakal hadir kelak bukan dalam bentuk bencana alam seperti itu, tetapi bencana dalam bentuk perpecahan dalam kalangan umat Melayu-Islam di negara ini. Mereka seterusnya berkata, bencana perpecahan itu akan mengakibatkan bencana yang lebih besar, iaitu Melayu akan kehilangan tampuk kekuasaan. Sekali ini, kata mereka, kalau kekuasaan yang baru lebih kurang 60 tahun dimiliki mereka semula daripada penjajah itu hilang dari tangan Melayu-Islam, mereka tidak akan dapat memilikinya kembali.

Mari kita kembali kepada peristiwa yang berlaku pada zaman silam. Tahun 1511 menjadi titik mula Melayu-Islam di negara ini hilang kekuasaan. Kekuasaan itu mulanya jatuh ke tangan Portugis, kemudian beralih ke tangan Belanda pada tahun 1641, dan apabila berlaku campur tangan Inggeris di Tanah Melayu, kuasa itu dimonopoli oleh Inggeris. Apabila Jepun mengamuk, kekuasaan kita yang kononnya akan dikembalikan semula oleh pihak Jepun itu kepada kita, berada di tangan tentera Negara Matahari Terbit itu! Berapa lamakah kita kehilangan kekuasaan itu? 466 tahun! Dan kita baru sahaja menikmati kekuasaan itu secara mutlak semula (benarkah?) tidak sampai 60 tahun pun.

Kita harus bersetuju dengan pendapat pihak yang mengatakan bahawa kalau sekali ini kita kehilangan kekuasaan, kita tidak akan dapat merampasnya semula. Hal ini berlaku demikian kerana komposisi rakyat pada zaman ini sudah jauh berbeda daripada zaman sebelum merdeka dahulu (1957-1511). Pada tempoh itu, Melayu-Islam benar-benar tuan di negara ini. Dalam erti kata yang lain, pada waktu itu, mentimun di tangan kita, golok pun di tangan kita juga, jadi semuanya terpulang kepada kita untuk menentukan hala tuju negara ini.

Tetapi sekarang, walaupun kita masih memiliki parang, mentimun tidak lagi berada di tangan kita. Malah, sudahlah kita tidak memiliki mentimun, ulat-ulat yang sentiasa lapar pula melingkari kita. Ulat-ulat itu sedang berhelah dan menanti detik yang sesuai untuk meratah, melahap, dan merelai-relaikan tubuh kita. Kita sekarang bukan berlawan dengan musuh seperti Portugis, Belanda, Inggeris, ataupun Jepun seperti zaman dahulu, tetapi kita sedang berlawan dengan Melayu-Islam sendiri dan bangsa-bangsa lain yang sudah menjadi sebahagian daripada kita!

Berbalik kepada bencana yang dimaksudkan oleh pihak-pihak tersebut, saya berpendapat bahawa perbuatan fitnah-memfitnah, caci-mencaci, tuduh-menuduh, dsb itu bukanlah menjadi punca yang akan menyebabkan negara dan bangsa kita akan ditimpa bencana. Sebaliknya, saya berpendapat bahawa perbuatan fitnah-memfitnah, caci-mencaci, tuduh-menuduh, dsb yang telah membudaya dalam kalangan umat Melayu-Islam itu sendiri merupakan suatu bencana! Gejala buang bayi, seks bebas, penyalahgunaan dadah, dsb juga merupakan suatu bencana. Rasuahisme, penyelewenganisme, hedonisme, dsb pun suatu bencana, Bencana-bencana ini diturunkan oleh Allah SWT berpunca daripada sikap kita (yang berkuasa, khususnya) yang nanar dan gila — menghalalkan yang mungkar dan memperlekeh yang makruf!

Adakah hal serupa ini (menghalalkan yang mungkar dan memperlekeh yang makruf) berlaku di negara Melaka sebelum kerajaan itu jatuh ke tangan Portugis, kemudian Belanda, Inggeris, dan Jepun? Kalau hal yang serupa memang berlaku di negara itu sampai kita terpaksa menunggu 466 tahun untuk mendapat kuasa semula, agaknya kalau sekali ini kita hilang kuasa, kita tidak perlu menunggu apa-apa lagi selain menanti datangnya hari kiamat. Dengan tanda-tanda kecil kiamat sudah pun mengitari kita, usaha kita untuk mendapatkan kuasa semula, pada waktu itu, sudah tidak menjadi hal yang penting lagi. Barangkali, pada waktu itu, matahari sudah pun terbit dari arah barat!

[Kepada pengagung kuasa serta penggila sekularisme dan hedonisme, matahari memang sudah terbit dari Barat pun!]

No comments:

Post a Comment