Saturday, October 1, 2011

Coli, Seluar Dalam, dan Barah

Macam-macam depa ni. Kerana hendak menyedarkan wanita tentang bahaya barah payu dara, maka di Pittsburgh, Amerika Syarikat, bergantunganlah 4000 helai sarung payu dara (coli) di jambatan yang bernama Hot Metal yang merentangi Sungai Monongahela itu.

Pakaian dalam itu, khabarnya akan menghiasi jambatan itu untuk tempoh tiga minggu. Selepas tempoh itu, pakaian-pakaian itu akan dicuci/dibasuh dan kemudiannya akan didermakan kepada mana-mana rumah perlindungan wanita.

Tidaklah dapat dipastikan sama ada usaha tiga minggu itu akan menelurkan kejayaan ataupun sebaliknya, tetapi kalau usaha itu berjaya, cara yang serupa wajar digunakan untuk tujuan yang lebih kurang sama, tetapi bukan di sini, sebaliknya di tempat itu juga.

Selain barah payu dara, wanita juga harus disedarkan tentang barah pangkal rahim. Maka, untuk tujuan itu, pihak-pihak tertentu – American Eagle Outfitters, khususnya – wajar menggantungkan seluar-seluar dalam di mana-mana jambatan pula supaya mereka turut sedar tentang bahaya pangkal rahim.

Tidak ketinggalan, seluar dalam lelaki juga harus digantungkan bagi menyedarkan kaum lelaki tentang bahaya barah prostat. Dengan adanya usaha yang “kreatif” ini, tentu usaha untuk menyedarkan manusia tentang bahaya barah-barah ini akan “meningkat”.

Berdoalah, janganlah ada hendaknya pihak di sini yang mencuba untuk meniru usaha itu. Kesedaran harus diterbitkan dalam diri setiap umat dengan pemberitahuan secara langsung, bukan melalui pakaian dalam.

No comments:

Post a Comment