Friday, October 7, 2011

Pengasas Apple Meninggal Dunia, Pencipta Epal Jua yang Kekal Abadi

Steve Jobs, pengasas bersama Apple Inc, telah meninggal dunia pada Rabu yang lalu pada usia 56 tahun sebagai akibat barah pankreas. Beliau, yang terkategori sebagai genius komputer, ialah insan yang bertanggungjawab untuk melahirkan iPhone dan iPad, yang menjadi kegilaan generasi kini, sama ada yang berusia rebung ataupun yang telah mencecah usia emas.

Tidak keterlaluan kalau kita katakan bahawa keberadaan Steve di dunia yang fana ini selama tempoh 56 tahun sedikit banyak telah menjadikan kehidupan manusia sejagat lebih baik, maju, dan moden (walaupun kehidupan manusia di Somalia tepu dengan kesengsaraan dan kemelaratan – tetapi hal itu bukan tanggungjawab beliau seorang).

Begitulah, kekayaan memang benar-benar tidak dapat membeli kesihatan, apatah lagi kehidupan. Tidak ada wang yang dapat menghalang manusia daripada menderitai sakit (simpati saya kepada mendiang Jobs yang berjuang melawan barah pankreasnya untuk beberapa lama) dan tidak ada kekayaan yang dapat menghalang Izrail untuk mencabut nyawa manusia bagi menjadikan kematian suatu realiti.

Ya, pengasas/pendiri Apple Inc yang bertaraf bilionaire itu telah mati untuk menghadap penciptanya — pencipta pelbagai jenis epal yang sebenar-benarnya — yang kekal abadi, tidak mati-mati untuk kemudiannya akan melahirkan insan genius yang lain, yang juga mungkin akan menyumbangkan kebijaksanaannya kepada manusia sejagat.

Bersemadilah kamu, wahai Steve Jobs, seperti bersemadinya orang-orang yang mendahului kamu — yang menurut ukuran Tuhan, ada sumbangan masing-masing kepada kehidupan manusia lainnya, tetapi semuanya bergantung pada aqidah mereka. Terima kasih, Jobs kerana aku juga adalah antara manusia yang beroleh manfaat daripada kegeniusan kamu. Terima kasih Allah kerana meminjamkan insan bernama Steve Jobs itu kepada kami.

No comments:

Post a Comment