Tuesday, October 25, 2011

Gempa Bumi Turki: Segeralah Berderma

Gempa bumi kuat (7.2 mengikut skala Richter) telah menggoncang bumi Turki – di bahagian timurnya – dan diperkirakan memakan korban sehingga ribuan orang. Puluhan bangunan ranap menyembah bumi, sekali gus menghempap apa-apa yang ada di dalamnya, termasuklah manusia. Sehingga kini, sudah hampir 300 mayat ditemukan dan dipercayai bahawa lebih banyak mayat akan ditemukan jika didasarkan pada jumlah bangunan yang runtuh. Usaha untuk mengesan mangsa gempa itu masih diteruskan.

Kita boleh berandaian macam-macam tentang sebab-musabab bumi Turki itu digempakan oleh Allah SWT, namun yang paling wajar kita lakukan ialah kita harus menilik diri sendiri – melihat musibah itu dengan hati (yang dengan itu akan membawa kita menilai pelbagai kemungkaran yang berlaku di negara kita) yang memungkinkan musibah yang serupa diturunkan Allah kepada kita pula. Kalau Dia ingin mengajar kita, musibah banjir seperti yang menimpa Thailand sudah memadai untuk kita.

Pada tahun 1999 dahulu, satu malapetaka yang serupa melanda negara Islam itu (Turki). Dengan kekuatan 7.6 pada skala Richter, gempa itu telah menyebabkan 17,000 orang menjadi arwah dan 44,000 orang lagi cedera. Musibah itu masih saya ingat kerana ada hal yang mengecewakan saya di balik musibah itu. Hal yang mengecewakan saya berulang pada tahun 2005 apabila Pakistan, sebuah lagi negara Islam, dilanda gempa sehingga mencabut 80,000 nyawa selain mengakibatkan 3.5 juta menjadi gelandangan.

Sebab-musabab kedua-dua peristiwa itu dekat dengan hati saya kerana tidak ada usaha oleh pihak yang menjadi tempat bernaung untuk menjalankan kutipan derma/bantuan kepada mangsa bencana itu. Ironinya, semasa negara lain (bukan negara Islam) dibadai ribut dan malapetaka gempa ini, segera beredar surat pemberitahuan yang meminta orang menghulurkan derma dan bantuan kepada mangsa-mangsa itu. Saya tidak ingat petaka apakah yang berlaku sebelum kejadian tahun 1999 itu sehingga pihak tempat bernaung meminta orang berderma.

Tetapi pada tahun 2005, ada bencana Taufan Katrina di AS. Ada surat yang meminta orang berderma. Begitu juga kemudiannya pada tahun 2008, apabila gempa melanda Sichuan di China. Kedua-dua senario itu dan senario yang sebelumnya menyebabkan saya terfikir, mengapakah tidak ada usaha yang sama dilakukan oleh pihak tempat bernaung apabila malapetaka yang serupa menimpa negara Islam? Mengapakah wujud double standard dalam hal yang membabitkan bencana bukan perang seperti ini?

Sebagai akibat daripada keadaan itu, ada kalangan orang yang menjadi pendendam lalu mereka tidak mengeluarkan sesen pun untuk disumbangkan kepada tabung Katrina dan Sichuan itu. Memang mereka tidak wajar bertindak demikian, tetapi kekecewaan memungkinkan segala-galanya. Walaupun tempat bernaung tidak melancarkan kutipan derma, sebenarnya mereka (sang pendendam) masih boleh berderma kepada mangsa di negara Islam itu melalui tabung-tabung yang diwujudkan pada peringkat nasional; tetapi yang dipersoalkan ialah sikap tempat bernaung itu – mengapakah begitu?

Sekarang, Turki sekali lagi dihentam musibah yang sama. Adakah tempat bernaung akan melakukan sesuatu untuk membantu rakyat Turki yang menjadi mangsa? Eloklah bersangka baik!

No comments:

Post a Comment