Tuesday, October 11, 2011

Ulil Amri — Jadilah Seperti Muzaffar Syah

Bismillahir-Rohmanir-Rohim....

Mana-mana ulil amri yang Islam memang tanggungjawabnya memelihara kesucian Islam. Oeh itu, kalau ada mana-mana pihak — musuh Islam, khususnya — mencuba untuk memesongkan aqidah umat Islam, seyogianyalah ulil amri, sama ada yang digantinamakan sebagai “baginda” atau “beliau” sahaja oleh rakyat, menegur dan berusaha untuk membanterasnya.

Tetapi ulil amri janganlah hanya bersuara dan bertindak apabila ada cubaan oleh pihak musuh Islam untuk memesongkan aqidah umat Islam sahaja. Ulil amri seyogianya bertindak lebih awal daripada itu — memperlengkap umat Islam dengan iman dan taqwa supaya aqidah umat Islam sukar dipesongkan oleh musuh Islam hanya dengan memberi mereka hamper Maggi Mee!

Ulil amri sekarang harus mencontoh kebertanggungjawaban Sultan Muzaffar Syah pada zaman keagungan Melaka dahulu yang telah mencemar duli ke lapangan bagi membanteras ancaman pencuri. Ulil amri sekarang harus memantau usaha dan aktiviti badan-badan agama yang ada di dalam negeri/negara dalam menegakkan syiar Islam.

Ulil amri juga seyogianya harus melihat cara dan kaedah wang zakat diagihkan kepada para fakir. Ulil amri harus berasa curiga, mengapakah wang zakat yang dilunaskan oleh pembayar zakat tidak dihabiskan pada tahun itu juga, sebaliknya dibawa pula ke tahun yang berikutnya? Bukankah wang zakat hak asnaf yang lapan itu? demikian ulil amri harus bertanya.

Ulil amri juga sepatutnya sedar bahawa bukan pengamal agama lain sahaja yang berusaha untuk memesongkan aqidah umat Islam. Lambakan program dan pusat hiburan yang menggalakkan lahirnya masyarakat yang hedonistik juga dapat memesongkan aqidah umat Islam. Lambakan itu memang cetusan musuh Islam, tetapi leluasa dengan restu para pegawai ulil amri juga!

Ulil amri seyogianya bertanya kepada para pegawai di jabatan agama, mengapakah mereka gagal menghalang terpaculnya anak tidak sah taraf yang kemudiannnya menyebabkan berlakunya fenomena buang bayi dan sebagainya itu? Hal-hal sebegitu — keterpaculan anak tidak sah taraf dan buang bayi itu — ada kena-mengena dengan aqidah juga.

Janganlah setelah kaki terperlus baru hendak melantai. Sediakanlah segala keperluan yang dapat memastikan aqidah umat Islam tidak mudah terpesong dan dipesongkan. Kalau bantuan kewangan dapat memelihara aqidah mereka, berilah mereka wang dan ajar mereka cara-cara untuk melipatgandakan wang itu. Jangan “dikemut” wang zakat!

Tidak ada cara lain, seperti Sultan Muzaffar, Ulil amri sendiri harus turun padang — bukan sahaja untuk memantau hal ehwal rakyat, tetapi juga untuk memantau tindak-tanduk para pegawai ulil amri sendiri yang sesetengahnya menjadikan tidur sebahagian daripada kerja mereka dan sesetengahnya pula bekerja untuk memiliki Mercedes!

Wallahu alam....

No comments:

Post a Comment