Monday, October 24, 2011

Malaysia 1-Chelsea 0: Tahniah Malaysia!

Hah, akhirnya Malaysia berjaya menumpaskan pasukan hebat dalam BPL (Barclays Premier League, dulu English Premier League). Tidak kiralah bagaimana gol itu dijaringkan, yang penting Malaysia menang. Tidak kiralah berapa orang pemain pasukan lawan yang berada di padang semasa pertarungan 95 minit itu, yang penting Malaysia menang!

Semua rakyat Malaysia harus berbangga dengan kemenangan itu.

Malangnya, nama pemain yang bermain untuk pasukan Malaysia tidak ada yang berbau Malaysia walau seorang pun. Antara nama pemain yang mewakili pasukan Malaysia dalam kemenangan itu (yang saya ingat) termasuklah Shaun Wright-Phillips, Anton Ferdinand, Adel Taarabt, Helguson, dan Barton.

Gol kemenangan Malaysia dijaringkan oleh Helguson melalui tendangan penalti.

Jangan terkejut! Malaysia yang saya maksudkan ialah pasukan Queens Park Rangers (QPR) yang dimiliki oleh taikun penerbangan Malaysia, Tan Sri Tony Fernandes (Anthony Francis Fernandes). Yang tidak biasa menonton perlawanan yang membabitkan QPR, saudara-saudara tentu tidak perasan bahawa jersi pasukan QPR itu tertulis perkataan “Malaysia” di bahagian dadanya. Perkataan “Malaysia” pada jersi itu sebenarnya mewakili Penerbangan Malaysia yang sudah tentulah menjadi penaja pasukan.

Dengan kemenangan itu, “Malaysia” sekarang berada di kedudukan kesepuluh dalam carta BPL itu dengan 12 mata.

QPR khabarnya dibeli oleh Tan Sri Tony pada harga sekitar 35 juta pound. Sama ada pembelian itu berbaloi ataupun tidak, kita tidak tahu (atau kita tunggu sahaja). Yang pasti, sehingga kini memang tidak ada Safee Sali, Safik Rahim, dll dalam pasukan “Malaysia” itu. Belum tiba waktunya lagi barangkali untuk Tan Sri itu menyelitkan anak Malaysia dalam kelab yang baru dibelinya itu.

Sebelum kita sempat berbangga untuk melihat ada anak Malaysia yang akan bermain dalam BPL, eloklah kita berbangga kerana ada anak Malaysia yang memiliki kelab bola sepak Inggeris!

No comments:

Post a Comment