Tuesday, October 11, 2011

Datuk Ahmad Jais: Terima Kasih Allah...

Antara insan seni veteran yang saya minati suaranya ialah Datuk Ahmad Jais. Lagunya yang paling saya sukai ialah “Bahtera Merdeka”. Masih saya ingat, seorang guru sekolah rendah saya yang kami panggil Cikgu Dollah, sering mengalunkan lagu-lagu allahyarham dalam persembahan pentas di kampung saya. Begitu juga halnya dengan Allahyarham Cikgu Hamzah Abdullah yang sangat menyukai beliau dan memperkenalkan lagu “Bahtera Merdeka” itu kepada saya.

Sebentar tadi, jam 9:19 pagi, penyanyi yang bersuara murni dan lembut itu, menghembuskan nafasnya yang terakhir di Pusat Perubatan Darul Ehsan, Shah Alam untuk dibawa ke alam abadi oleh malaikat Allah. Allahyarham dikhabarkan bahawa diberi rawatan separa rapi di pusat perubatan itu sejak 25 September 2011 yang lalu selepas mengalami masalah sesak nafas (saya tidak tahu bahawa Allahyarham berada di sana walhal saya berada lebih dua jam di pusat perubatan itu pada 2 Oktober yang lalu).

Marilah kita memanjatkan doa ke hadrat Allah SWT agar Dia mencucurkan rahmat ke atas roh Allahyarham dan kemudiannya menghimpunkan Allahyarham di Padang Mahsyar serta menempatkan Allahyarham di dalam Syurga bersama-sama dengan insan-insan yang beriman.

Terima kasih Allah kerana meminjamkan Allahyarham yang bersuara lunak itu kepada kami. Aku turut terhibur oleh suara insan yang Kaupinjamkan itu, tetapi mujurlah aku tidak sampai asyik dan terpana oleh kehebatan suara insan itu hingga aku menjadi insan yang terlalai dan terleka.

Innalillahi wainna ilaihi rojiun. Al-Fatihah dan takziah kepada kaum keluarga Allahyarham Datuk Ahmad Jais.

No comments:

Post a Comment