Tuesday, December 1, 2009

Jangan Diremehkan "Amaran" Allah

Banyak orang yang memperkatakan perihal siri gegaran “kecil” yang melanda Kuala Pilah pada hari Ahad dan Isnin lepas. Pihak Jabatan Meteorologi melaporkan gegaran itu berukuran sekitar 3.0 skala Richter. Gegaran yang berpusat di 22 km timur Seremban itu dikategorikan oleh pihak Jabatan Meteorologi sebagai “lemah” dan dengan demikian tidaklah perlu dibimbangi.

Saya tidak berani menggolongkan gegaran itu sebagai gempa bumi walaupun hakikatnya gegaran itu memang ada kaitannya dengan gempa bumi. Hal ini berlaku demikian kerana gempa bumi ialah suatu bentuk musibah yang tidak dapat hendak kita bayangkan kedahsyatannya. Ya, kita boleh membayangkannya melalui gambar yang kita lihat tetapi gambar tidak menceritakan perasaan yang dilalui oleh orang yang mengalaminya.

Dalam hal ini, jika Allah SWT menghendaki gegaran itu menjadi kuat dan kekuatan itu ditakdirkan melanda Kuala Pilah, saya fikir, impaknya tidaklah “besar” dan “teruk”. Hal ini demikian kerana Kuala Pilah tidak menempatkan bangunan pencakar langit, jejantas dan jejambat, trek dan rel LRT, dan sebagainya. (Walau bagaimanapun, trauma yang dihadapi penduduknya, seperti yang saya katakan tadi, tidak dapat kita bayangkan.)

Tetapi, seandainya ditakdirkan gegaran “kuat” itu melampaui Kuala Pilah sehingga ke Kuala Lumpur, apakah yang dapat kita bayangkan? Kuala Lumpur dan sekitarnya yang sesetengahnya merupakan bekas kawasan lombong, pada pandangan saya, tidak kuat struktur buminya berbanding dengan Kuala Pilah. Kuala Lumpur dengan bangunan pencakar langit serta jejantas dan jejambat yang bersimpang-siur, terowong-terowong dan sebagainya, pada pandangan saya, akan menanggung impak yang bukan sedikit. Kuala Lumpur akan musnah. Kuala Lumpur akan lumpuh.

Jadi, sebenarnya kita perlu berasa bimbang akan kejadian yang berbentuk “amaran” itu. Tanda yang kecil sedemikian tidak boleh kita remehkan. Kita perlu memikirkan akibatnya supaya ada rasa takut dalam hati kita terhadap “amaran” Allah itu. Apabila tumbuh rasa takut dalam hati kita, kita akan tambah mengakui kebesaran Allah Yang Esa. Hal ini, secara perlahan-lahan, akan menghidupkan ketaqwaan dalam diri kita.

Gegaran itu mungkin “amaran” langsung daripada Allah SWT kepada kita supaya kita ingat, sedar, dan berfikir. Hal ini dilakukan-Nya mungkin disebabkan kita tidak mengendahkan “amaran” yang diberikannya kepada umat manusia melalui beberapa surah yang termuat dalam Al-Quran yang suci itu. Seharusnya, siri gegaran itu “mencelikkan” mata, hati, dan perasaan kita. Kembalilah ke jalannya yang lurus. Janganlah sekadar berdoa supaya kita terhindar daripada malapetaka yang diakibatkan oleh gegaran itu, tetapi berdoalah juga agar Allah SWT menjadikan kita terus istiqomah melakukan suruhan-Nya dan dalam masa yang sama meninggalkan perbuatan yang dilarangnya, terus kekal dalam agamanya, dan terus menjadi orang yang mengimani rukun-rukun iman itu.

4 comments:

  1. Salam, Sdr Daud;
    Terima kasih atas sokongan Saudara.

    ReplyDelete
  2. hanya satu yang tak mungkin terjadi bila fekah bertemu usulluddin
    bicaranya agak lain.

    ReplyDelete
  3. Salam, Sdr Al-Qaf;
    Alangkah baiknya kalau Sdr dapat memerihalkan perkara ini. Wlau bagaimanapun, saya sangat berterima kasih atas komen ini.

    ReplyDelete