Monday, November 30, 2009

Mengapakah Harga Rumah Dimahalkan?

Saya berasa agak hairan dengan senario ini. Lot-lot rumah kediaman dan lot-lot rumah kedai dijual dengan harga “potong kepala” oleh pihak pemaju. Rumah tiga tingkat di bandar-bandar pinggir KL sudah mencecah angka RM700,000-RM800,000 seunit (di kawasan Subang dan Damansara mungkin lebih tinggi daripada itu). Rumah itu dapat disiapkan sepenuhnya mengikut jadual. Tidak ada pula rumah (projek) yang terbengkalai walaupun sehingga siap dibina, masih ada rumah yang belum terjual. Bagaimanakah boleh berlaku demikian?

Lalu saya pun berandaian, jika satu projek perumahan tiga tingkat itu menyediakan 200 unit rumah, dan dijual pada harga RM750,000 seunit, sedangkan kos pembinaan mungkin sekitar 30%-40% daripada harga rumah, mereka tidak perlu bimbang sekiranya masih ada 20 atau 30 unit rumah yang masih belum terjual. 170-180 buah unit yang terjual sudah lebih daripada untung. Oleh sebab itulah pembinaan rumah tersebut tidak terbengkalai. Itulah fikiran saya.

Kemudian saya berandaian, mengapakah harganya sedemikian tinggi? RM700,000-RM800,000 untuk seunit rumah tiga tingkat di Kajang, misalnya, pada pandangan saya sangat mahal. Saya kemudian berprasangka, adakah peletakan harga yang sedemikian mahal merupakan salah satu cara untuk menafikan orang Bumiputera daripada menempati kawasan “elit” itu (berbanding kaum lain, kaum Cina terutamanya, kaum Bumiputera rata-rata tidak berkemampuan untuk memiliki rumah dengan harga yang sebegitu tinggi). Dengan itu, dengan mudah orang bukan Bumiputera menjadi majoriti di kawasan strategik. Saya berandaian.

Ada kawan mengkhabarkan bahawa dalam suatu kes, brosur, leaflet, dan apa-apa yang berkaitan dengan sesuatu projek perumahan di kawasan strategik diedarkan kepada penduduk di kawasan-kawasan tertentu (majoriti Melayu) selepas beberapa hari atau minggu rumah dan kedai baharu dilancarkan dan pada waktu itu kebanyakan unit sudah habis ditempah. Sebagai contohnya, pelancaran rumah kediaman atau rumah kedai berlangsung pada 22 Disember 2009 tetapi brosur, leaflet, dan apa-apa yang berkaitan dengan sesuatu projek perumahan baharu hanya diedarkan kepada penduduk sebulan selepas pelancaran tersebut. Sebagai hasil daripada “kerja” ini, banyak orang yang berkemampuan tidak sempat membeli unit idaman mereka. Menurut kata rakan saya itu lagi, ada pemaju yang menjual lot Bumiputera kepada bukan Bumiputera kerana kononnya tidak ada Bumiputera yang hendak membeli lot-lot yang dikhaskan untuk mereka.

Jika semua keadaan ini benar, kita perlu memikirkan mengapakah hal itu dilakukan demikian? Disengajakankah atau memang kos pembinaan rumah terlalu mahal?

No comments:

Post a Comment