Tuesday, November 3, 2009

Janganlah Sampai Ada yang Teraniaya kerana Mengutamakan Pencapaian

Dalam sidang akhbar bersempena dengan kempen “Pakej Penjimatan Setiap Hari” di Tesco Stores (Malaysia) Sdn. Bhd. di Mutiara Damansara semalam, YB Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi, dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata bahawa kerajaan akan mempertimbangkan cadangan untuk membenarkan pengusaha pasar raya besar milik syarikat luar negara membuka cawangan di kawasan luar bandar.

“Kertas kerja mengenainya sudah disiapkan, namun masih ada beberapa perkara yang saya minta perlu dibaiki.

“Perkara ini akan dibentangkan ke Kabinet dan jika mendapat persetujuan, barulah kerajaan akan memberikan kebenaran kepada pasar raya besar luar negara untuk meluaskan rangkaian perniagaan di luar bandar,” katanya.

Jelasnya, perkara itu perlu dihalusi dengan sewajarnya dengan mengambil kira pandangan semua pihak.

“Ada pendapat yang mengatakan kedatangan pasar raya besar ini akan membunuh (punca rezeki) peniaga runcit kecil-kecilan kerana harga yang ditawarkan oleh pasar raya besar ini jauh lebih murah. Namun ada pengguna yang menganggap ia satu tindakan tidak adil kepada mereka kerana tidak dapat menikmati harga barangan pada kadar terendah seperti penduduk di bandar besar,” jelasnya.

Oleh itu, beliau meminta sesetengah pihak jangan terlalu cepat membuat andaian bahawa kerajaan tidak peka akan nasib peniaga runcit kecil-kecilan.

“Sebenarnya, kerajaan sedang membantu mereka dengan mengadakan rundingan di samping mensyaratkan produk industri kecil dan sederhana (IKS) mestilah dipasarkan di dalam setiap pasar raya besar.

“Dalam setiap tindakan, kerajaan akan sentiasa bersikap seimbang supaya dapat memberikan keuntungan kepada pengguna,” katanya.

Tambahnya, setiap pasar raya besar juga menyediakan peluang pekerjaan kepada orang ramai.

(Sumber: Utusan Malaysia)

KOMEN

Supaya syarikat-syarikat luar negara terus berminat untuk mengekalkan pelaburan mereka di negara ini, memanglah kita wajar memberikan pelbagai kemudahan dan kebenaran yang “menyeronokkan” mereka. Tetapi, pada masa yang sama, jagalah kebajikan rakyat negara ini kerana di tangan rakyat terletak “kuasa” yang menentukan kerajaan sedia ada sama ada dapat terus berkuasa atau jatuh menyembam bumi.

Saya cuba membayangkan, jika cadangan ini menjadi realiti, akan banyaklah kedai runcit, pasar mini, malah mungkin pasar raya juga “menjadi arwah”. Kedai mereka, pada pandangan saya, hanya akan menjadi tumpuan pelanggan yang membeli secara kredit manakala yang membeli secara tunai akan beralih arah ke pasar raya besar.

Sebenarnya, tidaklah semurah mana pun harga barangan di pasar-pasar besar itu. Jika kita orang yang rajin membanding-bandingkan harga antara pasar besar ini, akan kita dapati harga barangan yang sama berbeda harganya antara Pasar Raya Besar A dengan Pasar Raya Besar B, malah dalam banyak keadaan, barangan sama yang dijual di pasar raya tempatan lebih murah harganya daripada yang dijual di pasar raya besar milik syarikat luar negara. Mengapakah keadaan ini berlaku? Tidak bolehkah barangan yang sama dijual pada harga yang sama? Saya pernah membuat bandingan harga cecair kumur di sebuah pasar raya tempatan dengan pasar raya besar milik syarikat luar negara. Harga di pasar raya tempatan ialah RM19.++ manakala yang dijual di pasar raya besar milik syarikat luar negara ialah RM22.++. Ternyata, harga di pasar raya besar milik syarikat luar negara itu lebih mahal sekitar RM3.00!

Jadi, pihak Kementerian yang dipimpin Datuk Seri Ismail Sabri perlu mengkaji aspek ini sebelum membentangkan kertas kerja ke kabinet. Jika harga barangan tertentu yang dijual oleh pasar raya besar milik syarikat luar negara ini lebih mahal daripada yang dijual oleh pengusaha pasar raya tempatan, perlu apa dibenarkan pengusaha pasar raya besar milik syarikat luar negara membuka cawangan di kawasan luar bandar?

Lagipun sebenarnya, yang menyebabkan orang tertarik untuk berbelanja di pasar raya besar bukan kerana harga barangan yang dijual di situ murah tetapi kerana “SEMUANYA DIJUAL DI BAWAH SATU BUMBUNG”. Pengguna tidak perlu “berangkut” ke sana ke mari untuk membeli barangan yang berbeda kerana pasar raya besar ini menyediakan hampir segala-galanya! Kita tidak mungkin dapat membeli televisyen “cap ayam” di kedai runcit atau di pasar mini tetapi kita dapat membelinya di pasar raya besar yang turut menjual ikan, sayur, dapur gas dan penapis air, dan segala-galanya.

Kalau kerajaan memang berhasrat untuk menukar bentuk perniagaan peniaga runcit di kampung kepada pengusaha IKS, maka cadangan itu wajarlah dilaksanakan. Bolehlah mereka menjadi pembekal produk IKS ke dalam setiap pasar raya besar pula. Tetapi, adakah pasar raya besar milik syarikat luar negara turut menjual produk IKS tempatan di cawangan-cawangan pasar raya besar mereka di negara-negara lain?

2 comments:

  1. Salam. Pasaraya Mydin yang sudah berdiri megah itu pun sudah banyak mengarwahkan kedai runcit kampung . Kalau ditambah lagi pasar raya yang besar-besar bukan saja jadi arwah, kubur pun tak tahu dimana letaknya nanti.Gaya hidup rakyat kita bukan mudah nak dikawal. Apa pun bagi saya semuanya indah dimata yang pastinya rakyat kebulur ditanahairnya sendiri.

    ReplyDelete
  2. Salam, Syekh;
    Betul, betul. Semuanya indah di mata dan di lidah mereka (pembuat dasar). Sampai bilalah kita dibeginikan oleh mereka?

    ReplyDelete