Friday, November 13, 2009

Ular Sawa Albino Jangan Disangka Tidak Membelit

Cerita ini cerita benar (berdasarkan yang tersiarlah). Saya membacanya di dalam akhbar, mungkin sepuluh tahun atau lebih lama daripada itu – 15-20 tahun dulu agaknya. Walaupun lama, namun cerita yang saya baca itu masih saya ingat benar kerana saya pada waktu itu memang meminati ruangan yang berkaitan dengan kemusykilan agama dan yang berkaitan dengan luahan hati pembaca akhbar itu.

Cerita ini perihal diri seorang gadis (pada waktu itulah; semoga kini dia sudahpun bergelar isteri dan ibu serta berjaya dalam hidupnya). Dia pelajar universiti. Dalam tulisannya lewat akhbar itu, dia menceritakan suatu peristiwa yang menimpa dirinya (yang ini saya kurang ingat, sama ada peristiwa itu menimpa dirinya semasa dia bergelar pelajar sekolah menengah atau sudah bergelar mahasiswi atau mungkin juga di dalam ceritanya itu dia tidak menyebut hal ini). Peristiwa yang menimpa dirinya itu menimbulkan trauma yang bukan kecil kesannya kepada dirinya. Dan, dia meminta pembaca menjadikan ceritanya itu sebagai iktibar.

Gadis itu tinggal dengan neneknya (maaf, sekali lagi saya kurang ingat sama ada bapa saudaranya tinggal di rumah yang sama atau mungkin di dalam ceritanya itu gadis itu tidak menyebut hal ini). Pada suatu hari, dia ditinggalkan bersendirian oleh neneknya yang pergi ke kedai runcit di kampungnya untuk membeli barangan keperluan. Kebetulan pada waktu itu cuaca mendung dan kemudiannya hujan turun mencurah-curah.

Dalam keadaan hujan lebat itu, bapa saudaranya pulang (datang?). Bapa saudaranya menyapanya lalu segera naik ke rumah.

“Eh, mengapa kaubiarkan tingkap rumah terbuka? Hujan lebat ni, tempias masuk nanti habis basah lantai dan tikar!” Begitu lebih kurang dia berkata kepada gadis itu. Gadis itu tidak berkata apa-apa dan membiarkan bapa saudaranya menutup tingkap-tingkap rumah itu. Rasa curiga tidak timbul dalam hati gadis itu kerana lelaki itu bapa saudaranya sendiri di samping bapa saudaranya itu memiliki ciri-ciri yang tidak memungkinkan dia untuk mencurigainya.

Tetapi ketidakcurigaan itu jelas tidak berasas. Apabila semua tingkap serta pintu ditutup, bapa saudaranya merapatinya dan kemudian melakukan perbuatan yang selama ini ditakuti oleh kebanyakan gadis. Dia diperkosa dan pemerkosanya ialah bapa saudaranya sendiri!

Bapa saudaranya dapat melampiaskan nafsunya dengan mudah kerana gadis itu hanya berkain batik dan t-shirt tanpa memakai pakaian dalam (maaf!) kerana dia memang biasa tidak memakainya semasa sedang berada di rumah. Jeritan tidak memberikan makna apa-apa di tengah-tengah hujan lebat itu dan neneknya pasti tidak dapat pulang untuk membantunya kerana terperangkap dalam hujan lebat di kedai.

Biasalah, selepas melakukan perbuatan terkutuk seperti itu, ugutan akan diungkapkan dan seperti biasa gadis yang menjadi mangsa akan merahsiakannya, bukan kerana ugutan itu sebenarnya tetapi kerana hendak menutup aib diri – mereka telah ditebuk tupai! (bagi diri gadis itu, ada sebab lain yang tidak memungkinkan dia untuk menceritakannya kepada orang lain, termasuk kepada neneknya sendiri.)

Yang hendak diketengahkan oleh gadis itu dalam ceritanya bukanlah perihal nasib malang yang menimpa dirinya semata-mata tetapi tentang diri si pemerkosa itu juga – kebetulan bapa saudaranya sendiri. Di kampung itu, bapa saudaranya yang belum berkahwin itu dikenali sebagai lelaki lembut, di kampung orang biasanya akan memanggil lelaki seperti ini sebagai pondan (maaf!). Bapa saudaranya itu serba-serbinya lembut – dari gerak-gerinya hinggalah kepada tutur katanya, malah dia lebih cenderung untuk melakukan kerja-kerja yang lazimnya dilakukan oleh wanita!

Jadi, apabila tragedi hitam itu menimpanya, dia keliru! Bapa saudara tergamak untuk merosakkan masa depan anak saudara sendiri dan yang lebih mengelirukan gadis itu ialah rupa-rupanya lelaki yang lembut ini hanya lembut pada zahirnya tetapi nafsu buas mereka tetap sama dengan lelaki sejati. Gadis itu kemudiannya mengungkapkan kata-kata yang lebih kurang bermaksud bahawa dia tidak mempercayai semua jenis lelaki!

Hal kelembutan dan kepondanan itulah yang tidak memungkinkan gadis itu untuk menceritakan kejahatan bapa saudaranya itu – kerana tidak akan ada sesiapa pun yang akan mempercayainya, termasuk neneknya sendiri!

(Sesungguhnya, saya tidak mengada-adakan cerita ini. Cerita ini saya ketengahkan bukan untuk mengaibkan sesiapa, baik kepada yang empunya diri ataupun kepada orang-orang seperti bapa saudara gadis itu. Cerita ini saya ketengahkan sebagai peringatan kepada para wanita, perempuan, perawan, dan gadis – berawaslah dengan setiap lelaki, tidak kira dia datuk, bapa, abang, atau adik anda; bapa mentua, abang ipar, atau adik ipar anda sendiri apatah lagi yang bukan daripada kalangan mereka! Anda senantiasa terdedah kepada kedurjanaan manusia yang bergelar lelaki yang ditunggangi nafsu. Anda tahu akan hal itu, bukan? Ingat, ular sawa albino jangan disangka tidak membelit!)

No comments:

Post a Comment