Monday, November 2, 2009

Main Tangkap Sahajakah?


Jabatan Agama Islam Selangor dikenal juga dengan singkatan JAIS. Jabatan Anti Islam boleh juga disingkatkan menjadi JAIS. Antara kedua-duanya, saya yakin semua orang tahu bahawa JAIS ialah Jabatan Agama Islam Selangor. Memang tidak ada jabatan yang bernama Jabatan Anti Islam.

Walau bagaimanapun, bertindak tanpa kompromi (musyawarah) dalam kes menahan, membawa ke balai polis, dan kemudian mengarahkan bekas Mufti Perlis, Dr Asri Zainal Abidin hadir ke mahkamah tanpa pertuduhan konkrit bukan tindakan yang digariskan Islam, pada pandangan saya. Ada unsur-unsur anti-Islam di situ.

(Kesalahan yang digambarkan setakat ini ialah Dr Asri memberikan ceramah agama tanpa tauliah!)

Sekadar memetik kata-kata Dr. Asri dalam sidang medianya, “Cuba beritahu apa kriteria yang dia mahu ... nak beri tauliah pada orang? Saya bekas mufti, ada PhD daripada UIA. Siapa yang buat keputusan untuk beri tauliah ini? Jika demikian, mereka telah menghalang orang untuk sampaikan ilmu.” Ada kebenaran daripada kata-kata beliau itu.

Ketika rejim BN (pimpinan) DS Khir Toyo dahulu berkuasa, memang kita tahu akan “kebencian” mereka terhadap segelintir agamawan. TG Nik Abdul Aziz pernah “diharamkan” memberikan kuliah agama di Selangor, begitu juga dengan halnya dengan Dr Asri sendiri.

Tetapi, setelah rejim itu tumbang, halangan ke atas TG Nik Abdul Aziz dileraikan. Kurang pasti pula sama ada Dr Asri masih lagi dilarang sehingga diambil tindakan sedemikian rupa. Jika ada larangan, siapakah yang melarangnya sehingga Dr Asri berkata, “... pihak JAIS yang bagi arahan, tetapi saya nak tahu ‘tangan ghaib’ siapa di sebaliknya”.

Sewaktu tiba di Mahkamah Syariah Gombak tepat jam 9:00 pagi bersama dengan empat orang peguam yang akan membela beliau, Dr Mohd Asri Zainul Abidin masih belum didakwa atas apa-apa pertuduhan oleh pihak JAIS.

Tentang Dr Asri ini, sama ada beliau berfahaman Wahabi atau Ahli Sunnah wal Jamaah, sebagai orang biasa, kita memerlukan suatu perisytiharan daripada pihak berkuasa agama. Yang perlu diisytiharkan adalah sama ada Wahabi itu salah dan menyalahkan ataupun sebaliknya. Tetapi, semasa Datuk Dr Zahid Hamidi menjadi Menteri berkaitan agama di Jabatan Perdana Menteri dahulu, beliau berkata bahawa Wahabi tidak sesat.

No comments:

Post a Comment