Friday, October 30, 2009

Perampas Tidak Harus Dibiarkan Merajalela

Sudah lama saya hendak menyentuh fenomena yang berlaku di kebanyakan bandar besar dan sebilangan bandar kecil ini, malah fenomena ini juga berlaku di taman-taman perumahan yang terletak di bandar-bandar kecil atau besar. Tentang fenomena ini, saya sangat pasti, terdapat undang-undang yang menetapkannya sebagai suatu kesalahan; dan yang sepatutnya melaksanakan dan menguatkuasakan undang-undang ini sudah tentulah pihak berkuasa tempatan.

Saya tidaklah berasa iri hati akan perlakuan orang-orang yang mencetuskan perbuatan yang telah menjadi fenomena itu, tetapi tidak saya nafikan rasa sakit hati memang ada dalam diri saya. Hal ini demikian kerana fenomena itu sering mencetuskan kesulitan kepada saya dan orang lain yang hendak berurusan dengan hal-hal yang tidak berkenaan dengan fenomena itu. Banyak kesulitan yang timbul daripada perbuatan mereka. Kelancaran lalu lintas terjejas, keselamatan orang awam tidak terjamin, dan pelbagai kesulitan lain lagi. Semuanya kerana tempat yang disediakan untuk orang awam telah “dihakmilikkan” oleh mereka.

Inilah situasi yang dialami oleh orang ramai daripada fenomena ini. Orang-orang yang mencetuskan fenomena yang saya maksudkan ini ialah para pengusaha restoran. Mereka, dengan berani dan tanpa rasa bersalah, menguasai dan mengehakmilikkan lot-lot parkir di hadapan restoran mereka walhal lot-lot itu sebenarnya diperuntukkan kepada orang awam. Kerusi dan meja serta skrin besar berserta projektor (TV) diletakkan di lot-lot yang “telah menjadi hak milik mereka” itu.

Dalam sesetengah keadaan, ada pengusaha restoran yang memperlihatkan keangkuhan mereka dengan meletakkan bangku dan meja lipat di lot-lot parkir tertentu seawal jam 5:30 petang lagi walhal waktu operasi kutipan parkir di bandar itu berkuat kuasa hingga jam 6:00 petang. Saya tidak pernah melihat ada pengguna yang bertindak berani untuk mengalihkan bangku dan meja lipat itu (tetapi seorang kawan saya mendakwa dia pernah menyondol bangku yang diletakkan di tempat parkir di hadapan sebuah restoran di PJ).

Lebih buruk lagi, ada kalangan pengusaha restoran yang meletakkan tempayan dan dapur (sesetengahnya berderet-deret) di kaki lima yang sepatutnya menjadi laluan selamat kepada pengguna. Para pengguna yang hendak pergi ke kedai bersebelahan untuk urusan tertentu langsung tidak dapat melalui kaki lima yang lebih selamat itu sebaliknya terpaksa menggadai nyawa dengan berkongsi laluan dengan pengguna kenderaan di jalan raya di hadapan restoran itu.

Perbuatan pengusaha restoran ini sebenarnya dapat diistilahkan sebagai “perampas”. Mereka telah merampas belasan (mungkin puluhan) lot parkir awam untuk mengutip lebih banyak wang daripada perniagaan yang diusahakan mereka. Di sesetengah kawasan, perbuatan mereka menyebabkan banyak pemandu yang terpaksa “bertawaf” berkali-kali untuk mencari lot parkir yang kosong. Sesetengahnya terpaksa membuat “double parking” dan kadang-kadang kerana terlupa, menimbulkan kemarahan pemilik kenderaan yang terhalang lalu mencetuskan pertengkaran. Jelas bahawa “kesulitan di pihak pengguna adalah kemakmuran bagi pengusaha restoran”.

Secara logiknya, disebabkan lot parkir yang menjadi hak orang ramai telah dirampas, para pengusaha restoran yang melakukan perbuatan ini haruslah mengongsikan kemakmuran yang diperolehnya dengan pengguna. Dengan kata lain, harga makanan dan minuman yang dikenakan kepada pengguna yang makan dan minum di meja yang terletak di atas lot parkir itu haruslah lebih rendah daripada harga standard. Harga secawan Milo ais yang berharga RM1.60 sen, misalnya, haruslah dikenakan bayaran RM1.20 sahaja. Wajar, bukan?

Untuk menangani fenomena ini, pihak PBT perlu menguatkuasakan undang-undang yang diperuntukkan. Informer atau penyiasat perlu diguna pakai dalam hal ini. Datang dengan membawa lori untuk merampas bangku dan meja bukan tindakan yang sesuai kerana pihak pengusaha restoran biasanya sempat menyimpan kerusi bangku sebelum pihak PBT bertindak (malah mungkin ada sebilangan pengusaha restoran yang mempunyai informer yang memaklumkan kehadiran pihak penguat kuasa ini).

Sebagai contohnya, ketika saya bertiga beranak minum di dalam sebuah restoran di Kota Damansara pada petang Selasa yang baru lalu, sebuah lori PBT berserta pegawai penguat kuasanya datang. Sebelum pegawai penguat kuasa sempat turun dari dalam lori itu, berebut-rebutan pekerja restoran itu melipat meja dan mengangkat kerusi ke sisi dan kaki lima restoran (kebetulan hujan renyai-renyai dan tiada pelanggan duduk di situ). Setelah beberapa minit, lori PBT pun berlalu dan tidak lama kemudian, bangku dan meja kembali memenuhi lot parkir!

Sudah sampai masanya masalah ini diatasi segera. Menyediakan undang-undang tanpa ada iltizam untuk menguatkuasakannya bukan sikap orang yang bertamadun. Pihak PBT perlu bertindak. Antara langkah yang sesuai untuk diguna pakai, pada pandangan saya, adalah dengan menghantar penyiasat (yang bersih, jujur, dan amanah) makan minum di restoran yang terlibat, mengambil gambar-gambar dan video-video sebagai bukti, dan sehari kemudian tindakan tegas diambil. Hukuman yang paling baik untuk perbuatan “merampas” hak orang awam ini, pada pandangan saya, ialah mengarahkan perniagaan mereka ditutup untuk satu tempoh tertentu (mungkin dua minggu atau sebulan).

Kaedah lain yang boleh diguna pakai ialah memberikan kebenaran kepada para pengusaha restoran menggunakan lot parkir terbabit pada waktu tertentu, misalnya bermula dari jam 11:00 malam (kerana pada waktu itu, kebanyakan kedai lain telah pun menutup operasinya dan dengan itu orang ramai tidak lagi berurusan dengan mereka). Ataupun, mungkin pihak PBT boleh mengenakan caj-caj tertentu kepada pengusaha restoran yang berhajat untuk menggunakan lot parkir awam (misalnya RM50 sebulan untuk setiap lot parkir yang digunakan). Dengan cara ini, pihak PBT dapat menambah hasil kutipan mereka dan orang awam tidak merasakan hak mereka dirampas.

Jika fenomena ini masih leluasa, orang akan mengatakan slogan “Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan” itu hanya retorik semata-mata, malah dapat disamakan pula dengan peribahasa “cakap berdegar-degar, tahi tersangkut di gelegar” atau “kokok berderai-derai, ekor bergelumang tahi”. Seharusnya, slogan yang dicetuskan oleh YAB Perdana Menteri kita itu disambut dengan hati terbuka oleh penjawat awam yang memang tugasnya berkhidmat untuk negara dan masyarakat. Seharusnya kalau “seletus bedil berbunyi: mencebur ikan dalam laut, berkokok ayam dalam hutan”!

1 comment:

  1. kadang-kadang pelanggan sendiri yg nak tempat duduk 'open air'. pelanggan jugak nak tengok bola pada skrin besar kedai mamak, sambil lepak dgn kawan-kawan. mamak 'sekadar' melayan kehendak pelanggan...
    teh tarik satuuu!

    ReplyDelete