Tuesday, October 20, 2009

Perihal Annona muricata, Guyabano, Sirsak, dan Ang Mo Lau Leen

Kalau disebut sebagai Annona muricata, saya pasti banyak rakan saya yang tidak mengenali tumbuhan ini. Kalau disebut sebagai Guyabano atau Sirsak atau Ang Mo Lau Leen pun, saya pasti masih banyak orang yang tidak mengenalinya. Kalau disebut sebagai Soursop, bagaimana? Hm, saya pasti sudah ada yang mula kenal lebih-lebih lagi kalau disebut sebagai Durian Belanda.

Tumbuhan yang bernama Durian Belanda ini sangat popular kepada saya dan adik saya semasa kami kanak-kanak dahulu. Kami tidak menanam tumbuhan ini tetapi jiran yang kami panggil Tuk Alang Majid (Allahyarham, al-Fatihah untuknya) ada menanam tumbuhan ini dan lazimnya tumbuhan ini tidak popular kepada mereka, maka dengan itu buahnya kerap masak di tangkai atau tergolek di tanah (menjadi benyek dan bersebati dengan tanah). Sebagai kanak-kanak yang sedang membesar, yang selera pun ikut membesar, kami bersama-sama dengan cucu-cucu Allahyarham Tuk Alang Majid seperti Ali, Arshad, dan sesekali Seman, Bontak dan Petot akan melahap buah yang kemasam-masaman ini dengan mata terkenyit-kenyit.

(Begitulah kehidupan zaman silam kami – sukarnya untuk menikmati makanan yang sedap-sedap sehingga demikian “biskut mayat”, “cream cracker”, jambu batu, tebu, buah berembang, dan termasuklah Durian Belanda ini menjadi terlalu enak kepada tekak. Sekarang, makanan melimpah-ruah tetapi banyak yang tidak boleh dimakan kerana kencing manis, darah tinggi, gout, dan sebagainya. Dulu makanan susah didapat lazat dimakan; sekarang makanan senang dicapai tak dapat dimakan. Dulu, selera besar makanan tiada; sekarang wang melambak makanan banyak, tapi selera terpaksa dikecilkan.)

Berbalik kepada cerita tentang Durian Belanda ini, rupa-rupanya melalui kajian dan penyelidikan yang dilakukan, tumbuhan ini merupakan pembunuh semula jadi sel kanser yang paling berkesan, malah dikatakan 10 000 kali lebih kuat dan lebih berkesan daripada kemoterapi!

(Malangnya, kehebatan buah ini yang mempunyai kesan antitumor dan dapat merawat semua jenis kanser seperti tersembunyi atau disembunyikan oleh pihak-pihak tertentu – sudah tentulah pihak-pihak yang menaja para penyelidik tersebut. Sebabnya tidak lain tidak bukan kerana mereka ingin mendapatkan imbalan daripada usaha penyelidikan yang dilakukan mereka sejak bertahun-tahun itu dengan membuat bahan-bahan sintetik daripada buah yang ajaib itu!)

Kajian yang dilakukan menunjukkan bahawa penggunaan ekstrak daripada tumbuhan ini sebagai bahan (terapi) untuk merawat kanser tidak akan meninggalkan kesan sampingan yang sama kepada penghidap kanser yang menjalani kemoterapi. Rawatan melalui penggunaan Durian Belanda:
1. tidak akan menyebabkan nausea, kehilangan berat badan, dan keguguran rambut;
2. melindungi sistem imunisasi dan menghindarkan jangkitan-jangkitan maut;
3. menjadikan pesakit berasa lebih kuat dan sihat sepanjang menjalani rawatan; dan
4. meningkatkan tenaga serta memperbaik penampilan diri.

Seperti yang ditegaskan, buah ini 10 000 kali lebih kuat dan lebih berkesan daripada kemoterapi. Dengan kata lain, buah ini 10 000 kali lebih kuat dalam memperlambat pertumbuhan sel-sel kanser berbanding dengan adriamisin, yang umumnya digunakan sebagai ubat kemoterapi! Yang menariknya ialah, tidak seperti kemoterapi, sebatian-sebatian yang diekstrak daripada pokok ini hanya “memburu” dan membunuh sel-sel kanser tanpa mengancam dan membahayakan sel-sel yang sihat! Tumbuhan ini dapat “memburu” dan membunuh sel-sel malignan bagi 12 jenis kanser, termasuklah kanser kolon, kanser payu dara, kanser peparu,dan kanser pankreas. Alangkah ajaibnya!

Semua maklumat ini diperoleh daripada salah sebuah pengeluar ubat-ubatan terbesar di AS (dibocorkan oleh salah seorang daripada pasukan penyelidik) yang telah membuat pelbagai ujian di lebih daripada 20 buah makmal sejak tahun 1970 lagi! Persoalannya ialah, mengapakah tidak ada seorang onkologis pun yang menggalakkan pesakit mereka supaya memanfaatkan kelebihan tumbuhan ini setelah mereka mengetahui kelebihannya?

Jawabannya ialah, saya pasti, semua orang dapat mengagaknya – bahawa kehidupan dan kesihatan manusia ditentukan oleh WANG dan KUASA! Uh, alangkah menakutkan!

Usaha pihak-pihak yang berkepentingan ini (siapa lagi kalau bukan syarikat pembuat ubat-ubatan terbesar di Amerika) melakukan kajian terhadap kehebatan Durian Belanda sebagai penyembuh kanser bermula apabila mereka mengetahui masyarakat orang Asli (Indian) di Amerika Selatan menggunakan pokok ini sejak berkurun-kurun lamanya untuk merawat pelbagai jenis penyakit. Mereka mendapati, hampir semua bahagian tumbuhan ini – termasuklah kulitnya, akarnya, daunnya, buahnya, biji benihnya – dijadikan ubat oleh masyarakat ini bagi merawat penyakit berkaitan jantung, asma, hati, dan artritis. Lantas, hanya dengan berpandukan sedikit kajian saintifik, syarikat itu telah mencurahkan modal untuk mengkaji kehebatan tumbuhan ini dan hasil yang diperoleh mereka sangat menakjubkan – Durian Belanda yang hidup di Hutan Hujan Amazon itu dapat melawan kanser!

Kajian dan penyelidikan yang dibuat oleh syarikat tersebut serta dapatan yang diperoleh daripada kajian dan penyelidikan mereka itu telah menimbulkan kegusaran kepada sebilangan orang. Mereka bimbang, syarikat itu akan mempaten tumbuhan itu lalu menjadikannya sebagai hak eksklusif mereka. Sehingga demikian, kelak mereka dapat memanipulasi tumbuhan itu dengan semahu-mahunya untuk dijadikan apa-apa sahaja yang dapat mendatangkan duit kepada mereka.

Jangan bimbang, mereka tidak akan dapat mempatenkannya kerana tumbuhan ini bukan tumbuhan liar tetapi tumbuhan semula jadi yang memang telah sejak sekian lama dimanfaatkan manusia. (Undang-undang Persekutuan Amerika menetapkan bahawa tumbuhan semula jadi yang memang telah sejak sekian lama dimanfaatkan manusia tidak boleh dipatenkan.) Usaha mereka untuk menghasilkan ubat-ubat sintetik daripada bahagian-bahagian tertentu tumbuhan ini pula tidak berjaya. Oleh sebab itulah mereka merahsiakan kehebatan tumbuhan ini daripada pengetahuan umum.

“Aku berputih tulang, kalian berputih mata,” begitulah agaknya prinsip mereka (prinsip orang yang mementingkan wang, prinsip orang yang tidak ikhlas untuk menyelamatkan manusia sejagat, prinsip yang jelas dipegang oleh Yahudi).

Saya hanya berkongsi hal yang saya baca. Sahabat-sahabat mungkin sudah pernah membacanya. Sahabat-sahabat mungkin sudah mengetahui kehebatan Durian Belanda ini tetapi sahabat-sahabat kadang-kadang lupa. Di sini, saya datang untuk menyegarkan ingatan kalian semula. Ambillah manfaatnya. Kalau memiliki tanah atau ada sedikit ruang di laman rumah, apa salahnya Durian Belanda ini dengan izin Allah, dibiarkan hidup di situ.

No comments:

Post a Comment