Wednesday, October 28, 2009

Panas Buntut Mereka

Tragedi Jambatan Gantung Kuala Dipang yang telah meragut nyawa murid sekolah itu pasti “memanaskan buntut” beberapa pihak yang terlibat. Pihak penganjur tidak senang duduk kerana ada pihak yang mendakwa guru yang menyelia perkhemahan berkonsepkan 1Malaysia itu tidak cukup.

Ada pihak yang berkata, hanya 13 orang guru sahaja yang hadir dalam program yang disertai oleh 298 orang murid dari 60 buah sekolah di sekitar Tronoh, Batu Gajah, dan Kampar itu. Menurut laporan itu lagi, sepatutnya guru yang terlibat ialah 41 orang, namun 28 orang lagi tidak hadir kerana tidak mendapat kelulusan daripada guru besar sekolah. Jika hal ini benar, dapat kita bayangkan betapa beratnya tanggungjawab 13 orang guru itu untuk mengawal kerenah 298 orang murid yang pelbagai bangsa dan peringkat umur itu.

Hal lain yang dapat dibabitkan dengan pihak penganjur adalah tentang pengetahun mereka tentang aktiviti lasak. Adakah mereka tahu bahawa bilangan orang yang melalui jambatan gantung perlu dihadkan pada satu-satu masa kerana jambatan gantung akan berbuai-buai apabila digunakan dan dapat menyebabkan penggunanya tercampak. Dalam hal ini, berdasarkan laporan awal, lebih daripada 50 orang murid menggunakan jambatan gantung itu pada masa itu dan mereka melompat-lompat “keseronokan” semasa melaluinya (memang sifat kanak-kanak demikian). Perlu diingat, 50 suatu jumlah yang sangat banyak!

Tetapi, pihak yang paling resah sekarang ialah pihak kontraktor yang dipertanggungjawabkan untuk membina jambatan gantung itu. Hal ini demikian kerana banyak pihak yang merasakan bahawa aspek pembinaan jambatan gantung itulah yang menjadi punca tragedi itu berlaku. Hal ini demikian kerana konkrit yang menjadi lapik tiang jambatan gantung itu didapati tidak diperkuat oleh cerucuk besi. Saiznya pula sangat kecil dan tidak sepadan dengan tiang besi jambatan yang turut menampung kabel besi jambatan. Simen pada kaki jambatan gantung itu juga didapati masih belum kering benar.

Besarnya konkrit! (Sumber: Berita Harian)

YAB Timbalan Perdana Menteri telah mengumumkan penubuhan satu jawatankuasa siasatan yang diketuai Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Alimuddin Mohd. Dom dan dianggotai oleh para pegawai daripada Jabatan Kerja Raya (JKR) dan wakil kerajaan Perak. Tumpuan siasatan sudah tentulah untuk menentukan fakta yang sebenarnya yang menyebabkan berlakunya tragedi berkenaan.

Di pihak YAB Menteri Besar Perak, beliau mengarahkan satu siasatan dibuat terhadap aspek pembinaan jambatan berkenaan sama ada mengikut spesifikasi ataupun sebaliknya.

No comments:

Post a Comment