Monday, November 2, 2009

Penahanan Dr. Asri: Satu Titik Mula ke Arah Perubahan

YAB Dato’ Seri Mohd. Najib bin Tun Haji Abdul Razak mempersoalkan motif pihak JAIS menahan bekas Mufti Perlis, Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin pada 2 November 2009. Menurut beliau, Dr Asri penceramah agama yang berterus terang. Semua ceramahnya disokong oleh bukti dan dalil sahih daripada Al-Quran dan As-Sunnah.

“Saya tidak tahu apakah motif di sebalik penahanan (Dr. Asri) ini. Ianya dilakukan oleh Jabatan Agama Negeri dan ia tiada kaitan dengan kerajaan pusat,” katanya kepada pemberita.

Sementara itu, Dr. Mohd Asri berkata, dia menyokong pendapat YAB Perdana Menteri yang mempersoalkan sebab-musabab beliau sahaja yang ditangkap berhubung isu memberikan ceramah tanpa tauliah.

“PM pun tak puas hati sebab ramai lagi yang memberikan ceramah, tetapi saya seorang sahaja yang kena,” ujarnya.

Dr. Asri juga menambah, “Ini merupakan satu titik tolak di mana kerajaan perlu memberikan kebebasan untuk bersuara. Jangan terlalu banyak akta yang menghalang seseorang itu untuk sampaikan ceramah.”Font size
(Sumber: Mstar)
ULASAN
Pendirian YAB Perdana Menteri yang mengatakan bahawa Dr. Asri penceramah yang berterus terang (jujur) dan ceramahnya disokong oleh bukti dan dalil sahih daripada Al-Quran dan As-Sunnah harus juga merujuk kepada penceramah-penceramah agama yang lain — Dato’ Ismail Kamus, Dato’ Dr. Harun Din, dan lain-lain malah TG Dato’ Nik Abdul Aziz sendiri — mereka penceramah jujur dan ceramah mereka didukung oleh hujah dan dalil daripada Al-Quran dan Al-Hadis.

Komen Dr. Asri juga menarik:

Ini merupakan satu titik tolak di mana kerajaan perlu memberikan kebebasan untuk bersuara. Jangan terlalu banyak akta yang menghalang seseorang itu untuk sampaikan ceramah.”

Komen bekas Mufti itu sangat benar, yakni kerajaan selama ini terlalu menyekat kebebasan penceramah untuk memberikan ceramah mereka. Dahulu, ada beberapa buah negeri yang kini dikuasai pembangkang, yang menyekat para agamawan, khususnya dari pihak pembangkang, berceramah tentang agama (mungkin kini masih ada lagi kerajaan negeri yang dikuasai BN yang melakukan hal yang sama). Hal ini tidak harus berlaku kerana ilmu harus dibiarkan terus berkembang supaya rakyat celik ilmu.

Kalau benar isu ini menjadi titik tolak kepada perubahan tersebut, rakyat haruslah bersyukur.

No comments:

Post a Comment