Tuesday, November 17, 2009

Keputusan Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Alizatul Khair Osman Khairuddin: Tamparan kepada SPR

DUN Kota Siputeh kosong. Itulah keputusan yang dibuat oleh Yang Arif Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Alizatul Khair Osman Khairuddin. Keputusan itu dibuat setelah Datuk Abu Hassan Sarif, wakil rakyat yang dipilih oleh rakyat kawasan itu, tidak menghadiri dua persidangan DUN pada tahun ini (19 April 2009 dan 16 Ogos 2009).

Dalam keputusannya itu, Hakim Alizatul menegaskan bahawa SPR telah bertindak di luar batas kuasanya apabila menolak permohonan Speaker DUN Kedah (Datuk Dr. Abdul Isa Ismail) agar diadakan pilihan raya semula di situ – SPR mengisytiharkan kerusi DUN Kota Siputeh tidak kosong dan Datuk Abu Hassan masih merupakan wakil rakyat bagi kawasan itu.

[Kepada yang kurang arif di manakah letaknya Kota Siputeh ini, janganlah terkeliru dengan Seputeh yang terletak di Kuala Lumpur itu. Kota Seputeh letaknya di Kedah Darul Aman. Seputeh di Kuala Lumpur merupakan kawasan Parlimen. Wakilnya sekarang ialah Teressa Kok Suh Kim daripada parti DAP. Kota Siputeh pula merupakan Dewan Undangan Negeri. Wakilnya ialah orang dari Barisan Nasional yang ponteng dua persidangan itulah.]

Natijah daripada keputusan Datuk Alizatul Khair Osman Khairuddin itu, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), seperti yang dikatakan oleh Timbalan Pengerusinya – Datuk Wan Ahmad Wan Omar – akan meminta nasihat Peguam Negara.

“Kita mahu lihat sama ada SPR mempunyai ruang untuk merayu kes itu kepada pihak yang lebih tinggi (Mahkamah Rayuan),” kata Datuk Wan Ahmad.

[Untuk pengetahuan semua, kes seperti ini merupakan yang pertama berlaku dalam sejarah negara!]

Kita lihatlah hasil rayuan yang khabarnya akan diketahui pada 20 November ini nanti. Jika keputusan Mahkamah Tinggi itu diterima dan dianggap sebagai sah, ada beberapa ketempangan yang mencolok mata dapat kita lihat daripada kes ini.

Yang pertama, adanya unsur “keangkuhan” dalam diri wakil rakyat tersebut sehingga dia berasa tidak perlu untuk memaklumkan ketidakhadirannya kepada Speaker DUN. Daripada aspek lain, perbuatannya itu juga menampakkan “ketidakcerdikan”nya dalam memahami peruntukan Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri Kedah.

Ketempangan yang kedua ialah ketidakcerdikan SPR dalam memahami undang-undang yang melibatkan hal-hal seperti ini – Artikel 51 Undang Undang Tubuh Kerajaan Kedah menyebut bahawa “sekiranya mana-mana anggota Dewan Undangan Negeri tidak menghadiri dua sidang berturut-turut tanpa kebenaran Speaker, kerusi mereka seharusnya dianggap kosong. Daripada aspek lain, keputusan itu menampakkan SPR tidak telus kerana mempertahankan calon BN dalam kes ini sehingga Hakim Datuk Alizatul Khair Osman Khairuddin berkata SPR telah melanggar sempadan kuasanya apabila menolak permohonan Speaker DUN Kedah agar diadakan pilihan raya semula di situ.

Ketempangan yang paling mengaibkan ialah kegagalan Tan Sri Muhyiddin memahami kuasa Speaker yang berhak melarang mana-mana wakil rakyat yang melangar Undang-undang Tubuh Negeri Kedah daripada menghadiri persidangan.

Dalam hal ini, Tan Sri Muhyiddin mengarahkan Abu Hasan terus menghadiri sidang DUN negeri itu. Menurut beliau, walaupun Speaker menganggap wakil rakyat itu hilang kelayakan sebagai ADUN, namun BN memegang prinsip apa-apa yang diputuskan oleh SPR bahawa tiada berlaku kekosongan kerusi DUN Kota Seputeh dan Abu Hasan adalah wakil rakyat BN yang sah.

“Abu Hasan masih Ahli Yang Berhormat secara sah dan Speaker (DUN) tidak boleh menghalang beliau daripada menghadiri sidang dewan itu. SPR umum tiada kekosongan dan tidak ada pilihan raya kecil, jadi apa kuasa Speaker itu saya tak tahu.”

Kita tunggulah keputusan yang sahih tentang kes ini (sudah sahih pun sebenarnya tetapi undang-undang negara membenarkan rayuan dibuat terhadap sesuatu keputusan). Kalau keputusan yang dibuat oleh Yang Arif Datuk Alizatul Khair Osman Khairuddin ini diterima, sekali lagi akan ada pilihan raya kecil.

[INFORMASI TAMBAHAN: Datuk Abu Hassan Sarif sudah dua penggal menjadi wakil rakyat di DUN Kota Siputeh ini (sejak 2004). Pada PRU 2008 yang lalu, dia berjaya menjadi wakil rayat setelah mengalahkan calon PAS, Ismail Wan Teh dengan majoriti 495 undi (8 160 – 7 665). Pada PRU 2004 pula, dia menang dengan majoriti 1 573 setelah menewaskan calon PAS, iaitu Abdul Wahab Rahman (8 614 – 7 041).]

1 comment:

  1. SPR bukan saja gila mungkin dah gila babi. Had kuasa masing-masing sudah tersangat jelas dalam perlembagaan. Nizar sampai hari ini pun tidak dilucut dari jawatan MB perak.

    ReplyDelete