Tuesday, November 24, 2009

Setiap Sesuatu Itu Ada Baik dan Buruknya tetapi yang Baiknya Rakyat Harus Diutamakan

Saya tidak pasti adakah pengalaman ini dipercayai ataupun sebaliknya, tetapi inilah pengalaman saya. Saya bukan hendak mencerca atau mempromosikan produk ini tetapi saya hanya hendak berkongsi pengalaman.

Sejak kerajaan memperkenalkan petrol RON95 untuk kenderaan, itulah pilihan saya kerana hanya RON95lah yang murah untuk saya. Semasa mula-mula menggunakannya, ada rasa sangsi dalam hati saya. Kesangsian itu bertambah apabila pihak kerajaan telah “mempersendakan” rakyat dengan menetapkan harga RON95 pada harga RM1.80 seliter walhal sebelumnya dikatakan akan dijual di bawah harga tersebut.

Jelas, kesangsian itu berasas. Kini, bunyi enjin kereta saya agak kasar. Saya bertanya kepada rakan saya yang bekerja di sebuah syarikat petroleum ternama tentang hal ini. Beliau mengakui hal ini disebabkan oleh petrol RON95 yang saya gunakan. Saya kurang jelas akan hal ini kerana tidak tahu bagaimanakah proses pembakaran bahan api ini (RON95) dalam kenderaan berlaku berbanding dengan RON97 yang menjadi pujaan saya dahulu.

Walau bagaimanapun, sejak saya menggunakan RON95 daripada stesen yang sama, saya dapati jarak perbatuan kenderaan saya meningkat. Jika dahulu, satu tangki penuh RON97 yang saya gunakan hanya dapat mencapai jarak sekitar 480-500 km, kini jarak tersebut boleh mencecah sehingga 530 km! Saya tidak percaya pada mulanya tetapi setelah dua tiga kali saya membuat setting jarak perbatuan pada speedometer saya, sah jarak baharu yang saya dapati adalah sekitar 520-530 km! (Biasanya, satu tangki penuh bermuat sekitar 34 liter. Hal ini bermakna, seliter petrol mencapai jarak kira-kira 15 km.) Bolehlah!

Benarlah, setiap sesuatu itu ada buruk dan baiknya. Tetapi, kalau rakyat betul-betul hendak diutamakan, harga petrol itu wajar diturunkan. Harga yang mahal menganiaya rakyat. Rakyat sekarang sentiasa berasa teraniaya, dan mereka sudah pandai bertindak. Kerajaan sekarang tidak mahu majoriti dua pertigakah?

2 comments:

  1. Alaa...dekat-dekat hari pangkah-memangkah nanti dia kasi turun la tu. Tak pun, kita angkut diorang turun sekali, dah lama sangat kat atas sana tu..

    ReplyDelete
  2. Bro Metal;
    Kalau ikut logiknya, itulah yang afdhalnya. Hi, hi!

    ReplyDelete