Thursday, April 21, 2011

Kamus Dewan: “Babi”, “Arak”, “Judi”, dan “Rasuah”nya

(Terima kasih dan Dedikasi kepada Abdul Majid Baharum)

“Islamnya Hanya pada ‘Babi’”, begitulah tajuk sajak saya yang tersiar dalam Blog SigapSiaga ini pada 15 April 2011 yang lalu. Sajak itu sajak langsung yang maksud keseluruhannya saya sampaikan secara tersurat supaya dapat difahami oleh khalayak pembaca yang berbeda-beda tahap pemahamannya dengan mudah dan sekali baca sahaja.

Nilai estetika sajak itu? Memang nihil saya kira; kalau ada pun yang estetikanya, mungkin pada unsur asonansi dan aliterasinya sahaja. Jadi, tidak usahlah dibicarakan hal estetika ini. Yang sangat saya pentingkan dalam sajak itu ialah sasarannya — orang yang mengabaikan lima rukun Islam, tetapi menitikberatkan soal haramnya “babi”.

Siapakah orang yang dimaksudkan dalam sajak itu? Tidak ada susuk yang spesifik, sebenarnya. Mereka boleh jadi saya atau kaum keluarga saya sendiri, atau mungkin tetangga saya, atau mungkin juga rakan baik saya. Yang pasti, orang itu adalah daripada kalangan kita juga. Sdra/Sdri tidak pernah menemukan orang seperti ini?

“Babi” memang menjijikkan umat Melayu-Islam di negara ini. Bukan sedikit orang yang membenci “babi” malah bukan sedikit juga orang yang melenting marah apabila orang lain bersewenang-wenang mem“babi”kan mereka dalam pertengkaran. Barangkali, kerana jijik dan benci itulah pernah dimunculkan “khinzir” sebagai ganti “babi”.

Kerana “babi”, banyak Melayu-Islam yang ragu-ragu untuk menjamu selera di restoran Cina atau Hindu kerana ada antara kaum itu yang makan “babi” dan memperniagakannya. Mereka boleh melakukannya kerana “babi” tidak haram kepada kaum itu (walaupun kalau saya tidak salah, agama Buddha dan mungkin juga Hindu melarang (tidak menggalakkan?) penganutnya makan daging).

Yang lebih istimewa, “babi” turut menimbulkan rasa jijik kepada Melayu-Islam yang tahi segala kejahatan — rasuah, judi, arak. Sebagai buktinya, para “petahi” itu tidak pernah menjadikan “babi” sebagai menu makanan mereka walaupun arak tetap diteguk, wang rasuah dan wang judi pula dikaut untuk menyara hidup dan bermewah-mewah!

Rasa fobia dan rasa benci umat Melayu-Islam terhadap “babi” memang lebih dahsyat daripada rasa fobia dan rasa benci mereka terhadap “arak” dan “judi” apatah lagi “rasuah”! Hal ini seronok untuk ditinjau kalau Sdra/Sdri rajin untuk merujuk kepada Kamus Dewan Edisi Keempat dengan melihat entri “babi” yang kita bicarakan ini.

babi I 1. sj binatang mamalia yg berbadan gemuk, berkaki pendek, berkulit tebal, dan bermuncung (diharamkan bagi orang Islam); 2. bk kata makian yg digunakan kerana marah (sangat benci akan seseorang, sesuatu, dsb); 3. nama kartu (dlm permainan ceki)

Kemudian, Sdra/Sdri rujukilah entri “arak” pula dalam kamus yang sama:

arak I sj minuman yg mengandungi alkohol dan memabukkan, minuman keras

Selanjutnya, Sdra/Sdri selak-selaklah Kamus Dewan Edisi Keempat juga dan lihatlah entri “judi” pula:

judi permainan dgn memakai wang dll sbg taruhan (main ceki, main dadu, dll)

Akhir sekali, Sdra/Sdri semaklah entri “rasuah” dalam kamus yang sama:

rasuah pemberian utk menumbuk rusuk (menyogok, menyuap), (wang) tumbuk rusuk (sogok, suap)

Keempat-empat entri yang jelas berbeda maksudnya itu sebenarnya mempunyai persamaan yang sangat ketara. Cuba Sdra/Sdri amat-amati persamaan yang saya maksudkan itu. Tidak ada persamaan lain lagi selain pada frasa “diharamkan bagi orang Islam” yang malangnya hanya muncul pada entri “babi” sahaja (pada definisinya yang pertama)!

Sampai begitu sekali kita mendokumentasikan tahap haramnya “babi” di sisi Islam. Frasa “diharamkan bagi orang Islam” yang tercatat dalam kurungan pada definisi untuk entri “babi” itu menjadi peringatan kepada Melayu-Islam. Anehnya, mengapakah frasa itu tidak disertakan pada definisi untuk “arak”, “judi”, dan “rasuah”?

(Walau bagaimanapun, tanpa frasa “diharamkan bagi orang Islam” pada entri-entri “arak”, “judi”, dan “rasuah” dalam kamus Kamus Dewan Edisi Keempat itu, kita tidaklah sampai mengatakan bahawa kamus itu telah menyinggung perasaan dan menghina Melayu-Islam. Kamus Dewan Edisi Keempat bukan kitab keislaman kita!)

Sebagai kesimpulannya, daripada sudut Islam, kita perlu membuktikan keislaman kita dengan cara menunaikan rukun Islam yang lima itu dahulu kerana dengan melaksanakannya, kita sekali gus tidak akan makan babi serta menjauhi judi, arak, dan rasuah. Daripada segi bahasa, eloklah entri-entri “judi”, “arak”, dan “rasuah” itu diseragamkan definisinya dalam Kamus Dewan.

Manalah tahu kalau-kalau dengan menambah frasa “diharamkan bagi orang Islam” pada entri “arak”, “judi”, dan “rasuah” itu dan mungkin pada beberapa entri yang relevan, orang Melayu-Islam akan berasa jijik, benci, dan fobia terhadap ketiga-tiga perkara haram itu dan yang lainnya, sama seperti mereka berasa jijik, benci, dan fobia terhadap “babi”!

Manalah tahu, kan!

2 comments:

  1. Assalam, Sdr. Zul,

    Syabas atas kupasan yang analitis dan kritis! Memang benar bahawa masih besar jumlah orang Melayu (yang secara automatis Islam, kecuali yang murtad dan ateis, barangkali)yang menjalani kehidupan beragama dengan pemetakan atau dikotomi antara satu hukum dengan hukum yang lain. Ada hukum yang begitu dititikberatkan (syukur), tetapi banyak pula yang diabaikan dan diremehkan, malahan dipersenda.

    Oleh sebab itu, dalam satu forum di PWTC yang pernah saya sertai sebagai anggota panel, salah seorang yang memperkenalkan dirinya sebagai ahli korporat meremehkan pejuang bahasa dan budaya dengan mengatakan bahawa bahasa, budaya dan sejarah tidak penting lagi dalam era kemajuan kini. Maka ia pun memberikan dua syarat untuk menjadi Melayu yang baik. Yang pertama tidak makan babi, dan yang kedua tidak memijak al-Qur'an. Sebagaimana kata sdr., memang 'babi' itu menjadi unsur yang amat dititikberatkan oleh sejumlah orang Melayu, tetapi tidak barang haram yang lain seperti rasuah, arak dsb.

    Itulah kesan sekularisme yang memisahkan kehidupan duniawi daripada kehidupan ukhrawi. Entah bila sistem pendidikan kita akan dapat memberikan perhatian yang serius kepada kesepaduan insan. Falsafah Pendidikan Kebangsaan yang berteraskan ketuhanan dan kesepaduan dan Kurikulum Bersepadu pun telah hanyut bersama-sama dengan hanyutnya sejumlah Melayu. Alangkah hibanya kita.

    ReplyDelete
  2. Salam, Prof;
    Terima kasih saya ucapkan atas penghargaan dan sokongan Prof.

    Kesan sekularisme yang memisahkan kehidupan duniawi daripada kehidupan ukhrawi yang Prof nyatakan itu sampai menimbulkan persepsi negatif dalam kalangan ibu bapa terhadap pendidikan agama.

    Sebagai contohnya, banyak ibu bapa (di Selangor inilah) yang tidak menghantar anak-anak mereka yang di sekolah rendah ke sekolah agama. Alasan mereka ialah kasihan kerana anak-anak sekecil itu terpaksa bersekolah pagi dan petang. Walhal pada masa yang sama, mereka tidak mampu untuk memberikan didikan agama kepada anak-anak mereka. Malah, ada yang menyalahkan sistem pendidikan apabila anak mereka tidak tahu menulis dan membaca Jawi!

    Itu belum lagi ibu bapa yang mempertikaikan sekolah agama itu sendiri. Mereka menyoal, kalau hantar anak ke sekolah agama, anak kita nak jadi apa? Paling kuat pun imam ... ustaz, kata mereka. Mereka ini jelas telah dijahilkan oleh sekularisme!

    ReplyDelete