Thursday, October 6, 2011

Tanggungjawab Penguasa Jalan Raya Sama dengan Tanggungjawab Guru

Pihak DBKL akan bekerjasama dengan pihak polis trafik dan pihak JPJ untuk mengesan para pengguna jalan raya (seterusnya disebut pengguna sahaja) yang melakukan kesalahan di jalan raya seperti tidak mematuhi isyarat pada lampu isyarat, berada dalam petak kuning, dan pelbagai kesalahan lain. Operasi ini akan dilakukan di beberapa batang jalan penting di KL. Begitulah makluman yang disiarkan oleh pihak KLFM pagi ini.

Saya yakin bahawa usaha ini diambil oleh pihak DBKL kerana mereka mendapati bahawa di Kuala Lumpur, jumlah pengguna yang melanggar undang-undang jalan raya telah meningkat dengan begitu ketara mutakhir ini. Pihak DBKL juga agaknya sedar bahawa sikap buruk pengguna ini perlu dibendung kerana sikap itu dapat mencalar imej Kuala Lumpur yang semakin diminati pelancong asing beberapa tahun belakangan ini.

Walau bagaimanapun percayalah, selagi usaha untuk mendisiplinkan pengguna dilakukan secara operasi, para pengguna ini tidak akan terdidik dan terasuh oleh disiplin. Hal ini saya katakan demikian kerana yang bernama “operasi” (oleh penguasa jalan raya) biasanya dilakukan sekali-sekala atau bermusim, mengikut keperluan pada waktu itu. Ops-Ops Sikap yang telah diadakan bertahun-tahun itu contoh terbaik hakikat ini.

Kalau beberapa waktu dahulu kita hanya dapat melihat para pengguna degil melakukan kesalahan pada waktu puncak, tetapi kini pada waktu-waktu di luar waktu puncak pun ada para pengguna yang melakukan kesalahan jalan raya secara serampangan. Pengguna yang melanggar isyarat lampu merah, misalnya, dapat kita lihat pada setiap masa, tidak kira pemandu kereta, penunggang motosikal, mahupun pemandu bas!

Saya, secara peribadi, sangat benci akan pengguna yang berhenti di petak kuning. Hal ini meimbulkan kebencian saya kerana perbuatan mereka akan mengakibatkan kenderaan dari arah/laluan lain tidak dapat bergerak apabila tiba giliran mereka untuk bergerak. Sebagai natijah daripada keadaan ini, kesesakan akan menjangkit ke persimpangan-persimpangan lain!

Keadaan yang saya (dan anda sendiri) lalui hampir setiap hari di KL ini tidak akan dapat diatasi kalau usaha untuk mendisiplinkan pengguna dilakukan secara bermusim. Keberadaan anggota penguat kuasa — tidak kira DBKL, PDRM, dan JPJ — di persimpangan-persimpangan yang kronik dan kritikal sangat diperlukan. Itulah sahaja cara untuk mendisiplinkan pengguna.

Oleh sebab tiada peruntukan untuk mengenakan hukum sebat dalam undang-undangan lalu lintas, maka tindakan saman tanpa kompromi harus dikenakan terhadap pengguna yang melanggar undang-undang jalan raya. Saman merupakan didikan dan asuhan yang paling efektif untuk membetulkan akhlak pengguna dalam aspek pematuhan undang-undang jalan raya ini.

Kita berharap agar usaha pihak DBKL ini akan dilakukan secara berterusan, bukan pada waktu-waktu tertentu sahaja. Seharusnya, ada kerjasama di pihak DBKL dan PDRM serta JPJ untuk bergilir-gilir mengawal keadaan ini untuk tempoh 13 jam (7:00 pagi hingga jam 8:00 malam). Hal ini tampak berat, sama beratnya dengan usaha para guru untuk mendisiplinkan anak-anak muridnya.

2 comments:

  1. Patut ler polis trafik orang panggil cikgu.

    ReplyDelete
  2. Salam, Syeikh,
    Ah, ah, kan...! Tapi mereka tak da Cikgu Besar, sume cikgu disiplin jer.

    ReplyDelete