Friday, March 12, 2010

Badminton All England

Dalam Kejohanan All England yang berlangsung di National Indoor Arena (NIA), Birmingham, pemain perseorangan lelaki utama negara yang juga merupakan pemain nombor satu dunia, Datuk Lee Chong Wei, berjaya menepis badi kekalahan yang sering menyinggahinya apabila berdepan dengan pemain Indonesia yang bernama Sony Dwi Kuncoro . Pada kali ini, dia berjaya menewaskan pemain itu dengan kemenangan terus 21-11, 21-17. Kemenangan itu melayakkannya untuk bertarung pada peringkat suku akhir bagi melayan pemain muda Korea Selatan, Shon Wan Ho. Pemain muda Korea Selatan itu bermain di saingan utama setelah memenangi dua perlawanan pada peringkat kelayakan. Pada pusingan pertama saingan utama, Shon telah mengalahkan Chan Yan Kit (Hong Kong) dengan mata 21-13, 17-21, 21-18 manakala pada pusingan kedua, dia telah mengalahkan pemain muda yang sedang meningkat naik dari China, Chen Long, dengan keputusan 21-18, 18-21, 21-19.

Seperti yang diramalkan, Mohd. Hafiz Hashim tidak dapat menewaskan pemain nombor dua dunia dari China, Lin Dan. Hafiz kalah dalam perlawanan terus 14-21, 18-21. Selain, Chong Wei, Shon Wan Ho, dan Lin Dan, pemain-pemain lain yang akan bertarung pada peringkat suku akhir nanti ialah Chen Jin dan Bao Chunlai (kedua-duanya dari China), Taufik Hidayat (Indonesia), Peter Gade (Denmark), dan Tago Kenichi (Jepun). Lin Dan akan melayan pemain senegaranya, Bao Chunlai, Taufik akan melayan Peter Gade manakala Chen Jin akan melayan Tago Kenichi.

Dalam kategori beregu lelaki, kedua-dua gandingan negara yang menang dalam perlawanan pusingan pertama tempoh hari berjaya melayakkan diri ke peringkat suku akhir setelah mereka menang pada pusingan kedua pula. Gan Teik Chai-Tan Bin Shen berjaya mengalahkan gandingan dari negara China, Chai Biao-Zhang Nan dengan mata 21-8, 23-21. Chong Tan Fook-Lee Wan Wah pula terpaksa menggunakan segala pengalaman yang ada untuk menewaskan pemain pusingan kelayakan dari Korea Selatan, Cho Gun Woo-Kwon Yi Goo, dengan mata 17-21, 23-21, 21-11. Pada peringkat suku akhir kelak, Gan-Tan akan berdepan dengan gandingan Lars Paaske-Jonas Rasmussen dari Denmark yang menewaskan gandingan Koo Kean Keat-Tan Boon Heong pada pusingan pertama kelmarin manakala Chong-Lee akan berdepan dengan Markis Kido-Hendra Setiawan dari Indonesia. Jika menang ke atas lawan masing-masing pada peringkat suku akhir nanti, kedua-dua gandingan negara ini akan bertemu sesama sendiri pada peringkat separuh akhir.

Gandingan lain yang akan bertarung dalam kategori beregu lelaki pada peringkat suku akhir kelak ialah Cai Yun-Fu Haifeng dan Guo Zhendong-Xu Chen (kedua-duanya dari China), Jung Jae Sung-Lee Yong Dae (Korea Selatan), dan Mathias Boe-Carsten Mogensen (Denmark). Cai Yun-Fu Haifeng akan berdepan dengan Mathias Boe-Carsten Mogensen manakala Jung Jae Sung-Lee Yong Dae akan berdepan dengan Guo Zhendong-Xu Chen.

Dalam kategori perseorangan wanita, negara China mempunyai empat orang wakil, iaitu Wang Yihan, Jiang Yanjiao, Wang Xin, dan Lu Lan. Pemain lain yang akan bertarung pada peringkat suku akhir itu nanti ialah Zhou Mi (Hong Kong), Saina Nehwal (India), Juliane Schenk (Jerman), dan Tine Rasmussen (Denmark). Wang Yihan akan menentang Zhou Mi, Jiang Yanjiao bertemu dengan Wang Xin, Saina Nehwal akan melayan Juliane Schenk manakala Tine Rasmussen akan berdepan dengan Lu Lan.

Dalam kategori beregu wanita, negara China juga mempunyai empat wakil, iaitu gandingan Du Jing-Wu Yang, Ma Jin-Wang Xiaoli, Cheng Shu-Zhao Yunlei, dan Pan Pan-Tian Qing. Gandingan lain yang akan bertarung pada peringkat suku akhir itu nanti ialah Miyuki Maeda-Satoko Suetsuna (Jepun), Meiliana Jauhari-Greysia Polii (Indonesia), Ha Jung Eun-Lee Kyung Won (Korea Selatan), dan Chen Wen Hsing-Chien Yu Chin (Taiwan). Du Jing-Wu Yang akan menentang Miyuki Maeda-Satoko Suetsuna, Pan Pan-Tian Qing akan menentang Meiliana Jauhari-Greysia Polii, Cheng Shu-Zhao Yunlei akan menentang Ha Jung Eun-Lee Kyung Won, manakala Ma Jin-Wang Xiaoli akan melayan Chen Wen Hsing-Chien Yu Chin.

Dalam kategori beregu campuran, negara China mempunyai tiga wakil, Indonesia dan England masing-masing mempunyai dua wakil, dan satu lagi slot diisi oleh Korea Selatan. Gandingan-gandingan itu ialah Zhang Nan-Zhao Yunlei, He Hanbin-Yu Yang, dan Tao Jiaming-Zhang Yawen (China), Nova Widianto-Liliana Natsir dan Hendra Aprida Gunawan-Vita Marissa (Indonesia), Anthony Clark-Heather Olver dan Nathan Robertson-Jenny Wallwork (England), serta Lee Yong Dae-Lee Hyo Jung (Korea Selatan). Zhang Nan-Zhao Yunlei akan berdepan dengan Hendra Aprida Gunawan-Vita Marissa, He Hanbin-Yu Yang akan menentang Tao Jiaming-Zhang Yawen, Anthony Clark-Heather Olver akan melayan Lee Yong Dae-Lee Hyo Jung, manakala Nova Widianto-Liliana Natsir akan menentang Nathan Robertson-Jenny Wallwork.

[Huh, dalam kategori perseorangan lelaki, negara China ada tiga wakil manakala dalam kategori beregu lelaki mereka mempunyai dua wakil. Dalam kategori perseorangan dan beregu wanita, negara China masing-masing mempunyai empat wakil. Keadaan ini menggambarkan betapa hebatnya negara Tembok Besar itu dan betapa sukarnya untuk negara lain merampas Piala Thomas dan Piala Uber daripada mereka kelak. Walau bagaimanapun, pertandingan Piala Thomas dan Piala Uber itu nanti berlangsung di Malaysia. Mari kita gamatkan stadium dengan menyokong pasukan negara kita kelak!]

No comments:

Post a Comment