Tuesday, March 30, 2010

Benarkah Memang Demikian Sikap Manusia?

Orang selalu akan bersikap anti terhadap orang yang menyentuh apa-apa hal yang berkaitan dengan orang disukainya (dipercayai, dihormati, disayangi, dll). Sebagai contohnya, seseorang (katakan si A) yang mencela bapa seseorang yang lain (katakan si B), akan menjadi sasaran kebencian si B kerana si B sangat suka (percaya, hormat, sayang, dll) akan bapanya. Sikap manusia memang demikian.

Dalam konteks yang lebih luas, penganut Islam akan marah apabila agama mereka yang diakui oleh al-Quran sebagai agama samawi yang lurus dan betul, yang diterima oleh Allah SWT, dipersenda-sendakan. Penganut Islam juga akan marah apabila peribadi nabi mereka, Muhammad SAW yang maksum itu, menjadi sendaan penganut lain. Baru-baru ini, Lars Vilks (pelukis Sweden), misalnya, menjadi sasaran kemarahan umat Islam kerana dia telah yang menghina Nabi Muhammad SAW dengan membuat lakaran tubuh Rasulullah SAW seperti anjing. Sudah timbul saranan supaya masyarakat Islam di seluruh dunia memulaukan barangan Sweden berikutan perbuatan bodoh dan keterlaluan Lars Vilks itu.

Dalam konteks negara, banyak orang yang marah apabila tokoh pujaan mereka dihina. Pengikut dan pengagum Tun Dr. Mahathir marah apabila negarawan itu dikutuk dan dilabel dengan pelbagai gelaran, Maha Firaun, misalnya. Pengikut dan pencinta Datuk Seri Anwar Ibrahim marah dan mengutuk Saiful Bahari (yang mendakwa diliwat Datuk Seri Anwar) kerana mereka mendakwa Saiful Bahri telah memfitnah tokoh kesayangan mereka itu. Sikap manusia memang demikian.

Suatu ketika dahulu, teman saya telah meludah kereta yang diparkir di tepi jalan kerana benci akan logo UMNO yang terlekat pada skrin depan kereta itu. (Sesungguhnya, saya berasa pelik akan perbuatannya itu.) Pada suatu hari, saya berbual-bual dengan seorang “teman segera” yang sama-sama menghantar kenderaan untuk dijajarkan rodanya di sebuah kedai di Semenyih. (Sebenarnya, saya kenal akan “teman segera” itu – pada waktu itu beliau AJK UMNO Bahagian Hulu Langat.) Perihal rakan saya meludah kenderaan yang berlogo UMNO itu telah menjadi sebahagian daripada isi dalam “perbualan kosong” saya dengannya. Tujuan saya adalah untuk menguji pendiriannya. Ternyata beliau marah, sangat marah walaupun perbuatan rakan saya itu hanya didengarnya menerusi mulut saya. Saya faham akan perasaannya itu. Sikap manusia memang demikian.

Begitulah, secara mudahnya, manusia memang suka memaki hamun, mencela, mencaci, dan menista orang, meletakkan sesuatu gelaran yang tidak patut kepada orang yang tidak disukainya – “Ketupat”, “Maha Firaun”, “al-Juburi”, “Katak”, “Firaun Kecil”, “Little Napoleon”, dan sebagainya – seolah-olah orang yang dimaki hamun, dicela, dicaci, dan dinista serta diletakkan dengan sesuatu gelaran itu tidak tahu untuk melakukan perbuatan yang sama.

Alangkah moleknya kalau setiap orang berbeza pandangan dan pendirian tanpa menggelarkan dan menggambarkan orang lain dengan apa-apa gelaran dan gambaran yang jelik-jelik! Alangkah eloknya kalau mereka berbeza pandangan dengan cara yang sihat! Alangkah eloknya kalau dalam mana-mana media, termasuk dalam blog, orang tidak melakukan perbuatan buruk itu! Ingatlah, orang-orang yang dimaki hamun, dicela, dicaci, dan dinista serta diletakkan dan digambarkan dengan sesuatu gelaran dan gambaran itu mempunyai ahli keluarga. Maki hamun, celaan, cacian, dan penistaan serta gelaran dan gambaran yang tidak patut itu akan melukakan hati keluarga mereka. Mengapakah dicetuskan permusuhan padahal sudah diketahui persahabatan mewujudkan keamananan dan kesejahteraan? Mengapakah disuburkan sikap anti ini?

2 comments:

  1. Manusia ini bila berada dalam kelompoknya, dia puji. Kalau BUKAN berada dalam kelompoknya dia keji.

    ReplyDelete
  2. Salam,
    Mereka tidak boleh mengecualikan diri, itulah hakikatnya. Tetapi, dalam hal keadilan, kita memang kena memihak - betul kita kata betul, salah kita kata salah. Dalam hal mencaci maki dan menggelar-gelarkan orang ini, kita tidak usahlah mencari kebenaran kerana kalaupun benar orang itu suka melompat parti, tarbiahkan sajalah, buat apa dipanggil Katak.

    ReplyDelete