Friday, March 12, 2010

Jangan Takut Mendepani Kematian yang Setia Menunggu Kita

Bermula dari 26 Februari lalu sehingga hari ini, banyak orang yang saya kenal, sesetengahnya agak rapat, dijemput Allah ke Alam Baqa. Mula-mula (26 Februari 2010, Jumaat) ibu saudara saya, Hajah Saptiah binti Moid yang saya panggil Mak Anjang, kemudian (28 Februari 2010, Ahad) rakan saya Cikgu Mansor Ibrahim (bekas guru dan pelukis yang popular dalam kalangan penerbit), selepas itu (7 Mac 2010) nenek saudara saya yang saya panggil Opah Anjang, dan hari ini (12 Mac 2010, Jumaat) ibu kawan saya, Sdr Osman Bador. Tiga arwah yang pertama tidak sempat saya ziarahi jenazah mereka kerana saya berada di luar kawasan. Ibu kepada teman saya ini belum tentu dapat saya ziarahi jenazahnya kerana saya bertugas dan dia meninggal dunia di Tampin. Al-Fatihah untuk mereka. Saya akan terus berdoa agar roh mereka mendapat rahmat Allah SWT dan terhimpun dalam kalangan orang yang beriman.

Semasa di sekolah menengah dahulu, ustaz saya berkata bahawa MAUT seperti lubang besar yang tersembunyi di laluan kita. Lubang itu tetap di situ. Baik orang tua mahupun orang muda, akan terus berjalan mendekatinya untuk kemudiannya terperlus ke dalamnya. Bunga gugur, putik pun gugur, begitulah peribahasa Melayu menggambarkan hal ini. Maksudnya, semua orang, tidak kira usianya, akan menemui ajal.

Kita yang masih dapat menghirup udara dengan bantuan nyawa, seharusnya memanfaatkan hayat ini dengan sebaik-baiknya dengan berpandukan petunjuk yang digariskan oleh Allah SWT dan Rasul-Nya. Janganlah kita takut akan kematian kerana kematian itu lebih baik daripada kehidupan di dunia. Allah berfirman dalam surah Adh-Dhuha, ayat 4 yang bermaksud:

Sesungguhnya akhirat itu lebih baik untukmu daripada dunia.”

Baik orang yang mentaati suruhan Allah SWT mahupun orang yang sambalewa terhadap suruhan-Nya, semuanya mengidamkan SYURGA. Walau bagaimanapun, ada sebilangan daripada mereka yang gentar untuk menghadapi mati walhal tidak mungkin orang akan dapat masuk ke syurga sebelum menempuh kematian. Mati dahulu baru dapat memasuki syurga.

Bertenanglah wahai teman taulan sekalian, selagi kita memang insan yang benar-benar patuh akan suruhan-Nya, kematian bukanlah satu “sosok” yang harus ditakuti. Perhatikanlah ayat-ayat Allah dalam surah-surah yang berikut ini:
  • Surah Fussilat, ayat 30 yang bermaksud:
Sesungguhnya orang-orang yang mengatakan bahawa Tuhan kami ialah Allah, kemudian mereka meneguhkan pendirian mereka, maka malaikat akan turun kepada mereka (dengan mengatakan), ‘Janganlah kamu berasa takut dan jangan pula bersedih, serta bergembiralah dengan syurga yang dijanjikan oleh Allah kepada kamu’.”
  • Surah Ali Imran, ayat 169 yang bermaksud:

Janganlah kamu menduga bahawa orang-orang yang gugur di jalan Allah itu mati, tetapi mereka itu hidup di sisi Tuhannya dengan mendapat rezeki.”

  • Surah Al-Baqarah, ayat 154 yang bermaksud:

Janganlah kamu mengatakan terhadap orang-orang yang meninggal di jalan Allah bahawamereka itu telah mati’, sebenarnya mereka hidup, tetapi kamu tidak menyedarinya’.”

Bersabarlah dan teruskanlah membuat persediaan untuk ke situ.

No comments:

Post a Comment