Tuesday, March 2, 2010

Tidak Usahlah Memberikan Nasihat dan Pandangan

Banyak orang yang akan bertindak sesuatu apabila hajat dan harapan mereka tidak dipenuhi. Orang-orang ini, yang sebahagian orang menggolongkannya sebagai “Orang Putus Harap” atau “Orang yang Kecewa”, akan bertindak mencela pihak-pihak yang tidak memenuhi hajat dan harapan mereka. Pihak-pihak Oportunis pula akan mengambil kesempatan untuk memburuk-burukkan kelompok yang menghampakan harapan “Orang Putus Harap” atau “Orang yang Kecewa” itu dengan tohmahan yang pelbagai – mereka sedang dilanda krisis dalaman, mereka kelompok yang rapuh, dan sebagainya. Sama seperti halnya Gary Lineker, penjaring oportunis pasukan bola sepak England pada era 1980-an dahulu yang tidak akan menyia-nyiakan peluang untuk menjaringkan di hadapan pintu gol lawan, samalah juga halnya dengan pihak Oportunis yang dimaksudkan – mereka akan berkata itu dan ini tentang pihak yang menghampakan harapan “Orang Putus Harap” atau “Orang yang Kecewa” ini, malah dalam keadaan tertentu, mereka akan menjanjikan sesuatu kepada “Orang Putus Harap” atau “Orang yang Kecewa” itu.

Kelompok yang tidak memenuhi hajat dan harapan “Orang Putus Harap” atau “Orang yang Kecewa” itu akan mempertahankan diri mereka. Mereka akan berhujah bahawa “Orang Putus Harap” atau “Orang yang Kecewa” itu memang putus harap kerana tidak beroleh projek, tidak beroleh jawatan yang dipohon, dan sebagainya dan yang menarik mereka akan berkata bahawa tindakan “Orang Putus Harap” atau “Orang yang Kecewa” itu elok kerana “apabila daki sudah dibersihkan, kulit akan lebih menarik dan badan lebih sihat”. Sebilangan kelompok lain yang tidak memenuhi hajat dan harapan “Orang Putus Harap” atau “Orang yang Kecewa” itu, apabila diminta komen mereka akan berkata “Tiada komen” atau “Time will tell” atau “Let people judge”. (Kita yang tidak tahu apa-apa kenalah menunggu masa itu dan kita jugalah yang akan menghakiminya.)

Kita tidak mahu hal ini berlaku tetapi kita tidak dapat menolak hal ini daripada berlaku. Sebabnya adalah kerana kehendak dan matlamat orang berbeza-beza dan pelbagai pula. Dalam zaman orang mengejar imbalan dan imbuhan ini, orang yang berpendirian atau yang teguh pendirian sangat langka bilangannya. Orang yang berpendirian atau yang teguh pendirian akan kelihatan asing dan aneh pada zaman ini.

Percayalah, nasihat apa-apa pun tidak akan masuk ke dalam otak dan hati orang yang tidak berpendirian atau tidak teguh pendirian ini. Hari ini mereka menerima, besok mereka akan menolak. Sesetengahnya menolak semua nasihat yang baik.

Maka, marilah kita terus menonton jika mata masih dapat melihat dan mendengar jika telinga masih dapat mendengar. Tidak usahlah memberikan nasihat dan pandangan.

No comments:

Post a Comment