Thursday, March 11, 2010

Bola Sepak dan Badminton

Saya hendak beralih angin pada siaran kali ini. Saya hendak bercerita tentang sukan, perkara keempat paling kerap saya ikuti selepas agama (Islam), bahasa, dan politik.

Malam tadi, pasukan kelab bola sepak kegemaran saya – Manchester United – menang besar ke atas pasukan kelab dari Itali, AC Milan. Selepas menang 3-2 pada perlawanan pusingan pertama di San Siero, Milan tiga minggu lalu, kelab itu membenam cabaran AC Milan dengan keputusan 4-0 di Old Trafford pula. Sama seperti di San Siero, Wayne Rooney sekali lagi menyumbatkan dua gol dalam perlawanan malam tadi. Dua gol MU lagi disumbatkan oleh Park Ji Sung dan Darren Fletcher. Kemenangan itu membolehkan MU melangkah ke peringkat suku akhir Liga Juara-Juara Eropah.

Dalam satu perlawanan lain, Real Madrid kempunan untuk ke peringkat suku akhir kejuaraan yang sama setelah seri dengan wakil Perancis, Lyon, 1-1. Dalam perlawanan pusingan pertama, Real Madrid tewas 0-1 di tangan Lyon. Saya peminat Real Madrid, tetapi saya berkecil hati dengan Christiano Ronaldo kerana berpaling tadah ke Real Madrid (siapalah saya). Semasa MU tewas di tangan Barcelona tahun lalu (waktu itu Ronaldo masih di MU), dia menghentam Alex Fergusson dengan mengatakan Fergusson menggunakan strategi yang salah. Sekali ini, pasukan yang dianggotainya kalah awal. Salah siapa? (Padan muka engkau Ronaldo, tetapi kesian Real Madrid! Ah, emosionalnya!)

Di Birmingham, England, Kejohanan Badminton All-England sedang berlangsung dari 9-14 Mac 2010. Dalam kategori perseorangan lelaki, pemain negara – Wong Choon Han – kalah di tangan Simon Santoso dari Indonesia dengan keputusan 21-17, 16-21, 12-21. Datuk Lee Chong Wei pula memenangi perlawanan pertamanya dengan mengalahkan Chetan Anand dari India dengan keputusan 21-15, 21-16. Hafiz Hashim juga menang dengan keputusan 21-11, 21-5. Mangsanya ialah pemain Taiwan, Hsieh Yu Hsing. Selepas ini, Chong Wei akan berentap dengan Soni Dwi Kuncoro dari Indonesia yang mengalahkan Du Pengyu dari China dengan keputusan 21-19, 21-10. Pemain yang akan menanti Hafiz pula tidak lain tidak bukan Lin Dan yang menang ke atas Christian Lind Thomsen dari Denmark dengan keputusan 21-16, 21-15. Selain Lin Dan, pemain China lain – Bao Chunlai, Chen Jin, dan Chen Long memenangi perlawanan masing-masing. Begitu juga halnya dengan Taufik Hidayat (Indonesia), Peter Gade (Denmark), dan Park Sung Hwan (Korea Selatan).

Dalam kategori beregu lelaki, dua gandingan negara, iaitu Choong Tan Fook-Lee Wan Wah dan Gan Teik Chai-Tan Bin Shen menang ke atas lawan masing-masing. Chong-Tan mengalahkan seteru mereka dari Taiwan (21-16, 26-24) manakala Gan-Tan mengalahkan seteru mereka dari Hong Kong (21-19, 21-19). Selepas ini, Chong-Tan akan berdepan dengan gandingan Korea Selatan, Cho Gun Woo-Kwon Yi Goo. Gan-Tan pula akan berdepan dengan gandingan China, Chai Biao-Zhang Nan. Pasangan utama negara, Koo Kien Keat-Tan Boon Heong “bungkus” di tangan pasangan dari Denmark, Lars Paske-Jonas Rasmussen dengan keputusan 13-21, 11-21.

Dalam kategori perseorangan wanita, pemain negara Wong Mew Choo tumpas di tangan Jiang Yianjao dengan mata 18-21, 9-21. Lydia Cheah dan Anita Raj kalah pada peringkat kelayakan lagi.

Dalam kategori beregu wanita, gandingan negara Chin Ee Hui-Wong Pei Tty tumpas di tangan gandingan dari Indonesia, Meiliana Jauhari- Greysia Polii dengan mata 20-22, 15-21. Gandingan Ng Hui Lin-Ng Hui Ern kalah di pusingan kedua peringkat kelayakan.

Dalam beregu campuran, Koo Kean Keat-Wong Pei Tty kalah di tangan gandingan dari Indonesia manakala Chan Peng Soon-Goh Liu Ying kalah di tangan gandingan dari negara China.

Hal ini bermakna, tidak ada seorang pemain wanita negara pun yang akan bermain di pusingan kedua kelak.

Saya peminat badminton. Saya akan mengikuti perkembangan seterusnya. Selamat maju jaya pejuang sukan negara! Tetapi, kalau kejohanan ini dijadikan sebagai bayangan Piala Thomas dan Piala Uber kelak, kita harus tidak mengharapkan apa-apa daripada pasukan lelaki dan wanita kita.

No comments:

Post a Comment