Monday, March 15, 2010

Chong Wei, Kenichi Tago, dan Boon Heong

Sebagai peminat badminton dan rakyat Malaysia, kejayaan Datuk Lee Chong Wei menjadi juara perseorangan Kejohanan All England 2010 (Edisi ke-100) memang sangat membanggakan saya. Malah, YAB Perdana Menteri sendiri berasa bangga dan telah menghubungi Chong Wei sejurus selepas kemenangan beliau itu. (Pemain Malaysia terakhir yang menjadi juara perseorangan Kejohanan All England ialah Mohd. Hafiz Hashim. Beliau menjadi juara kategori itu pada tahun 2003.)

Pemain yang ditundukkan oleh Datuk Lee Chong Wei pada perlawanan akhir perseorangan Kejohanan All England itu ialah pemain bukan pilihan dari negara Jepun, Kenichi Tago. Beliau mengambil masa 47 minit untuk mengalahkan Tago dengan mata 21-19, 21-19. Tago seperti jelmaan Taufik Hidayat semasa pemain Indonesia itu berada pada zaman puncaknya. Hal ini diakui oleh para pengulas perlawanan Tago-Bao Chunlai pada peringkat separuh akhir kejohanan itu. Untuk mara ke perlawanan akhir, Tago telah mengalahkan beberapa orang pemain pilihan:

Pusingan pertama: Nguyen Tien Minh (Vietnam), pilihan ke-7 – 21-10, 21-17
Pusingan kedua: Joachim Persson (Denmark) – 22-24, 21-15, 21-8
Peringkat suku akhir: Chen Jin (China), pilihan ke-3 – 22-20, 19-21, 21-13
Peringkat separuh akhir: Bao Chunlai (China), pilihan ke-6 – 18-21, 22-20, 21-18

Berdasarkan semua keputusan itu, Tago bukan calang-calang pemain muda. Saya yakin, rakyat Malaysia yang menyaksikan perlawanan itu (termasuk YAB PM sendiri) mengakui hakikat itu. Sebagai pemain muda, Tago sangat tenang, bijak menyerap tekanan, pantas berfikir, dan berkemahiran tinggi, sehingga menyukarkan Chong Wei untuk memperlihatkan permainan terbaiknya. Malah, jika anda menyaksikan perlawanan peringkat separuh akhir, Bao Chunlai yang ditentang Tago tidak dapat bertindak dan bermain mengikut kehendak dan corak permainan sendiri dan akhirnya Chunlai kalah. Tago berpotensi untuk menjadi pemain ternama dunia, lebih-lebih lagi kalau beliau dapat meniru kepantasan Taufik serta kekuatan back-hand smash Taufik dahulu.

Dengan kemenangan Chong Wei itu, beliau telah menambahkan koleksi kejuaraannya kepada tiga pada tahun ini. Sebelum ini, pada bulan Januari lalu, beliau telah memenangi kejuaraan Terbuka Malaysia dan Terbuka Korea Selatan. Banyak pihak yang berkata, beliau menang dua kejohanan awal itu kerana ketiadaan Lin Dan, tetapi pada Kejohanan All England ini, terbukti bahawa Lin Dan bukanlah ancaman kepada beliau kerana sesiapa pun dapat mengalahkan pemain China itu.

Selepas ini, Chong Wei akan bermain di Terbuka Switzerland yang akan berlangsung pada 16-21 Mac ini. Beliau merupakan juara bertahan kejohanan itu. Pada tahun ini, jika Chong Wei menang perlawanan pusingan pertama menentang Du Pengyu (China), beliau sekali lagi akan bertemu dengan Tago di pusingan kedua, jika pemain Jepun itu dapat mengalahkan Chetan Anand (India).

Tahniah dan Syabas, Chong Wei! Kita berharap agar Chong Wei tidak menjadikan Kejohanan All England sebagai puncak kecemerlangannya untuk tahun ini. Beliau harus meneruskan momentum kejayaan tersebut, khususnya untuk kejohanan Piala Thomas yang berlangsung pada 9-16 Mei di Kuala Lumpur nanti. Untuk membuktikan dirinya jagoan sepanjang zaman dalam arena badminton negara, beliau harus memasukkan kejuaraan Piala Thomas dan Sukan Olimpik ke dalam koleksi kejuaraannya.

Di pihak BAM, kita perlu mencari pemain pelapis secemerlang Chong Wei dengan segera. BAM perlu segera mencari pemain muda seperti Tago – tenang, berkemahiran, dan pantas berfikir.

Dalam perkembangan lain, pemain beregu negara, Tan Boon Heong tercatat dalam Guinness Book of World Records sebagai pemain yang mempunyai rejaman (smash) paling laju, iaitu 421 km/j. Beliau telah menerima sijil pencapaiannya itu daripada pengasas Yonex, Minoru Yoneyama. Syabas, Boon Heong! Jangan kalah lagi!

No comments:

Post a Comment