Monday, March 29, 2010

Demi Maruah, Buang Anak

Masalah buang anak asalnya berkait dengan persoalan maruah. Si pelaku buang anak (selalunya perempuan muda) membuang anak yang dilahirkan kerana tidak mahu orang lain tahu bahawa dia mengandungkan dan melahirkan anak yang terkategori sebagai “anak tidak sah taraf”. Dia sedar bahawa jika ada orang lain yang tahu akan hal itu, dia akan dihina oleh masyarakat lalu maruah diri dan maruah keluarganya akan tercalar. Maruah itu sangat dijaganya, cuba untuk ditutup serapat-rapatnya. (Memang ada sebab lain orang membuang anak – kemiskinan diri, kecacatan bayi, dan sebagainya, tetapi faktor ini sangat kecil.)

Usaha untuk memelihara maruah oleh gadis-gadis (mungkin juga pasangan gadis itu, lelaki tentunya), malangnya tidak bermula dari awal. Mereka tidak menjaganya sebelum mereka melakukan sesuatu yang memungkinkan munculnya seseorang anak tidak sah taraf itu. Dalam konteks ini, mereka langsung tidak menjaga nafsu mereka daripada melakukan perbuatan yang sangat dimurkai Allah – zina.

Kalau maruahlah yang hendak dijaga, maka setiap pelaku buang anak yang sebelumnya merupakan pelaku zina, haruslah menjaga maruahnya sebagai penganut sesuatu agama. Mereka perlu ingat, penganut yang bermaruah ialah penganut yang menjaga maruah agama yang dianutinya. Menjaga maruah agama tidaklah sukar – patuhi sahaja ajarannya. Ikhlaskan diri, tutuplah aurat, peliharalah pancaindera. Yang mengghairahkan pada diri jangan dipertontonkan tetapi dilindungilah. Aurat hendaklah ditutup bukan dibungkus!

Gejala buang bayi ini haruslah diselidiki puncanya. Jika pergaulan seks bebas (zina) menjadi puncanya, konsep yang menjadi asas dalam Islam – menutup pintu kerosakan – haruslah dipraktikkan. Dalam konteks negara kita, yang tergolong sebagai pintu-pintu kerosakan yang dapat menjuruskan orang terlibat dalam gejala pembuangan bayi termasuklah kewujudan pusat-pusat hiburan, penyiaran iklan yang mengghairahkan, pendedahan aurat, dan pergaulan bebas. Hal ini bermakna, pintu-pintu itu harus ditutup, khususnya kepada orang Islam.

Seterusnya, kembalilah kepada hukum yang ditetapkan Allah, iaitu hukuman yang mempunyai roh, hukuman yang dapat mewujudkan rasa gerun ke dalam diri orang yang berhajat hendak melakukan maksiat. Jalankan hukuman sebat, laksanakan hukuman rejam, lakukan hukuman pancung.

Ketua Polis Negara sampai meminta mana-mana Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) menubuhkan pasukan khas jika berlakunya kejadian pembuangan bayi. Hal ini, kata beliau, perlu dilakukan bagi mengesan individu yang terlibat dengan perbuatan itu. Idea dan permintaan itu baik – supaya si binatang berperilaku jahiliah itu dapat dihukum. Tetapi, tindakan itu hanya kepada si pembuang bayi. Kepada si pelaku-pelaku zina yang memungkinkan kemunculan anak-anak tidak sah taraf yang kemudiannya dibuang seperti anak-anak mainan, pihak manakah yang akan memantaunya?

Kita telah kerap mendengar kecaman demi kecaman yang dilontarkan oleh pelbagai pihak kepada si pelaku buang anak ini tetapi jumlah bayi yang dibuang tidak juga berkurang. Hudud apakah khabarnya?

No comments:

Post a Comment