Tuesday, March 9, 2010

Memuliakan yang Mulia

Bekas “boss” saya di Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd. (sekarang Oxford Fajar Sdn. Bhd.) mengundang saya ke majlis pernikahan anaknya yang akan berlangsung pada 20 Mac nanti (terima kasih atas undangannya itu). Dia tidak mengundang saya melalui kad jemputan tetapi dengan cara menghubungi saya langsung melalui telefon bimbit. Terasa undangan itu begitu asli dan bersalut dengan kemesraan. Undangan sedemikian sudah berlaku tiga kali (undangan pernikahan dua orang anaknya yang terdahulu sebelum ini juga dilakukannya menerusi telefon juga. Alhamdulillah, saya tidak lupa akan tarikh majlis-majlis itu).

Pada suatu ketika dahulu, sesetengah orang beranggapan bahawa undangan melalui telefon kurang adabnya, kurang kemesraannya. Dengan yang demikian, banyaklah orang yang membakulsampahkan undangan sedemikian. Kini, anggapan itu sudah beralih kepada undangan melalui e-mel pula. Ada pihak tertentu yang merasakan undangan melalui e-mel kurang adab dan langsung tidak memperlihatkan kemesraan. Saya rasa anggapan itu bersifat sementara kerana lama-kelamaan undangan itu akan menjadi sebahagian daripada tradisi masyarakat kita yang sedang hidup dalam zaman yang bergerak sangat pantas ini.

Sebilangan orang lebih suka diundang secara lisan yang disertai dengan kad jemputan. Undangan dengan cara demikian, kata mereka, lebih bagus kerana kehadiran mereka terasa seperti sangat diharap-harapkan. Lagipun, kata mereka, pemberian kad jemputan membolehkan mereka mengingati tarikh dan hari majlis itu berlangsung kelak. Dengan undangan secara lisan yang disertai dengan pemberian kad juga, mereka berasa sukar untuk menolak undangan itu.

Berdasar pada senario semasa, saya lebih berkenan dengan cara jemputan langsung dan kurang gemar untuk menerima kad undangan perkahwinan. Hal ini berlaku demikian kerana kebanyakan kad undangan perkahwinan masa kini disertai dengan kalimat Bismillah ... Assalamualaikum, Allah berfirman..., Sabda Rasulullah SAW..., dan sebagainya di samping petikan-petikan daripada al-Quran dan hadis. Saya bukan tidak menyukai kalimah-kalimah suci itu tetapi saya berdepan dengan masalah untuk menyimpan kad-kad itu kerana saya sedar bahawa kalimah-kalimah itu tidak boleh wewenang dibuang merata-rata.

Saya pernah menempah kad undangan pernikahan untuk adik ipar saya dan saya menginginkan reka letak dan ayat-ayat saya sendiri tetapi ditolak oleh pengusaha kad undangan itu kerana mereka memakai reka letak dan ungkapan yang standard (pilihlah yang mana berkenan). Saya tidak mahu ada Bismillah dan yang lain-lain itu (atas kesedaran tidak mahu kalimat suci itu nanti disepah-sepahkan penerima) tetapi hal itu juga tidak dapat dilakukan. Akhirnya, oleh sebab masa terlalu suntuk, saya tewas dengan ukuran standard itu.

Tampaknya, hal berkaitan penghormatan terhadap kalimat suci sudah tidak diambil pusing oleh orang lagi walhal yang mulia harus diletakkan di tempat yang betul. Memang ada orang yang gemar untuk menjadikan pelbagai kad jemputan perkahwinan sebagai koleksi mereka tetapi banyak orang yang menyepah-nyepahkan dan membuang kad-kad sedemikian. Bagaimana?

2 comments:

  1. Salam.... kalau saya,
    mana-mana cara pun boleh, asalkan menjemput.

    ReplyDelete
  2. Salam, Setia;
    Saya juga menerima kesemua bentuk pelawaan itu. Jika berkesempatan saya tetap akan hadir tetapi yang tidak moleknya bagaimana nanti dengan kad yang bertulis kalimat suci itu?

    ReplyDelete