Monday, August 30, 2010

11 September Hari Raya Kedua; 11 September Quran Hendak Dibakar

Kalau kita tanya kepada sebilangan orang, apakah yang terjadi pada hari Selasa tahun 2001 dahulu, banyak orang yang tidak dapat memberikan jawaban yang betul. Tetapi, kalau kita tanya apakah yang berlaku pada tahun 11 September 2001, banyak orang yang dapat mengemukakan jawabannya.

Pada hari Selasa bersamaan dengan 11 September 2001, telah berlaku peristiwa yang mengejutkan rakyat di seluruh dunia. Pada hari itu, bangunan World Trade Centre di kota raya New York yang menjadi kebanggaan sebilangan besar rakyat rakyat Amerika Syarikat umumnya, dan penduduk kota raya New York, khususnya telah runtuh. Yang menyebabkan bangunan berkembar itu runtuh ialah hentaman yang dilakukan oleh dua buah kapal terbang penumpang yang dirampas oleh orang-orang yang “dikatakan sebagai pejuang Al-Qaeda” yang dipimpin oleh Osama bin Laden itu.

2 996 orang daripada 70 buah negara mati dalam kejadian itu, termasuklah 19 orang perampas kapal terbang itu sendiri. Bagaimanakah agaknya rupa mayat mereka itu? Tentulah tercebis-cebis, hancur, dan rentung.

Sebagai orang mencintai keamanan dan persefahaman sejagat, sewajarnyalah semua orang berasa marah terhadap para pelaku yang tidak berhati perut itu. Sebagai rakyat yang patriotik pula, memang wajarlah rakyat Amerika Syarikat berasa marah. Hal ini demikian kerana para perampas itu telah meruntuhkan bangunan kebanggaan mereka dan membunuh rakyat yang menjadi kenalan dan saudara-mara mereka.

Peristiwa yang selalunya dirujuk sebagai “Serangan 9/11” kemudiannya dijadikan sebagai suatu sambutan kenang-kenangan tahunan. Saban tahun, diadakan acara tertentu pada hari itu.

Sekarang, satu acara baharu telah dirancang oleh kelompok tertentu pada tarikh itu. Acara itu pula disasarkan kepada Islam secara keseluruhannya. Acara yang dirancang mereka ialah acara yang dinamakan mereka sebagai “International Burn a Quran Day”. Pihak yang merancang acara itu ialah The Dove World Outreach Center, iaitu sebuah gereja di Gainesville, Florida. Pihak itu tanpa berselindung telah mempromosikan rancangan mereka itu dalam laman web mereka. Malah, mereka memang banyak menyiarkan artikel anti-Islam di samping menjual kemeja-T dan dan cawan yang tertulis “Islam is The Devil”.

Apakah yang terbit daripada hati kita dengan rancangan puak itu? Pastilah orang yang kuat keislamannya akan berasa marah.

Bagaimanakah pula perasaan orang bukan Islam, khususnya penganut Kristian sendiri tentang rancangan ini? Penganut Kristian di negara ini, bagaimanakah pula pendirian mereka. Adakah mereka akan menyertai rancangan Dove itu?

Semua umat Islam wajib menyebarkan rancangan jahat Dove itu. Yang lebih penting kemarahan kita mestilah berserta dengan tindakan. Bacalah al-Quran, hayatilah isi kandungannya, dan praktikkan dalam kegidupan harian kita. Barulah kemarahan kita berasas dan kena pada tenpatnya.

No comments:

Post a Comment