Thursday, August 26, 2010

Isu Doa Khatib Zakaria Ahmad untuk KM PP

Isu khatib Zakaria Ahmad berdoa agar Allah SWT menghidayahi Ketua Menteri Pulau Pinang dalam khutbahnya dapatlah dianggap sebagai selesai. Sebenarnya, hal ini bukan isu pun kerana Nabi Muhammad SAW jauh lebih awal mendahului khatib itu dalam melakukan perkara yang sama. Cuma barangkali, Nabi Muhammad SAW tidak melakukannya ketika khutbah Jumaat.

Pada saya, ada dua persoalan menarik untuk disorot daripada perbuatan khatib Zakaria itu. Yang pertama, kalaulah Ketua Menteri yang bukan Islam itu tidak wajar didoakan dalam khutbah Jumaat, wajarkah khatib itu menggantikannya dengan PM dan TPM? Kalau wajar, tidak timbulkah tanggapan dalam kalangan rakyat jelata bahawa PM dan TPM memang kurang Islamik hingga perlu didoakan beroleh hidayah (seolah-olah PM dan TPM sesat) lalu khatib perlu mendoakan mereka mendapat hidayah-Nya?

Yang kedua, seandainya doa itu diangkat oleh Malaikat ke langit dan kemudiannya dimakbulkan oleh Allah SWT, pastilah Ketua Menteri itu akan mengucapkan dua kalimah syahadah lalu menjadi Islam. Soalnya sekarang, dengan Islamnya Ketua Menteri itu, akan duduk sebagai Ketua Menteri lagikah dia di Pulau Pinang? Atau masih menjadi Setiausaha Agung DAPkah dia nanti?

Tidak akan adakah penentangan daripada kalangan ahli parti yang dianggotainya yang tidak menginginkan beliau menjadi KM PP? Karpal Singh, misalnya, akan dibiarkannyakah KM PP itu terus menerajui Pulau Pinang atau duduk sebagai Setiausaha Agung DAP?

Jadi, keputusan untuk mengucapkan dua kalimah syahadah pasti difikirkan oleh Ketua Menteri itu dengan mendalam. Keislamannya, pada fikirannya, mungkin akan mendapat tentangan daripada oleh ahli parti. Hal ini akan menjejaskan keberadaannya di kerusi KM PP. Jika beliau menyayangi kuasa, beliau pasti tidak akan memilih Islam. (Tetapi, hidayah Allah SWT tiada sesiapa yang dapat menolaknya.)

Alangkah baiknya kalau khatib itu mendoakan keislaman seluruh pimpinan parti Ketua Menteri itu! Untung-untung daripada seluruh pimpinan itu, sangkut seorang dua orang kuatnya! Dan yang sangkut itu, biarlah berkarakter seperti Umar al-Khattab yang didoakan Nabi Muhammad SAW itu – tegas, berani, garang, bijaksana! Karpal Singh, bagaimana?

No comments:

Post a Comment