Thursday, August 19, 2010

Hikmah Puasa: Nilaikanlah dengan Hati yang Ikhlas

Antara matlamat puasa adalah untuk membentuk keinsafan dalam diri kita tentang kepayahan dan kesengsaraan yang dideritai oleh manusia lain yang hidup melarat dan miskin – kais pagi, makan petang; kais petang, makan esok pagi. Kelaparan dan kehausan yang dideritai oleh golongan ini dapat kita rasakan apabila kita berpuasa dan dengan itu hati kita sepatutnya berasa belas dan kasihan kepada orang yang ditimpa nasib begitu yang sampai terpaksa mengikat perut dengan hanya makan ubi dan pisang rebus (kalau ada) atau hanya makan nasi sekali sehari dengan berlaukkan ikan masin dan berkuahkan air sejuk. (Kalau kita melihat kesengsaraan manusia yang tinggal di beberapa buah negara miskin diAfrika, keinsafan itu akan lahir melalui ibadah puasa ini.)

Tetapi, adakah menahan diri daripada lapar dan dahaga sepanjang Ramadan ini menumbuhkan keinsafan dalam diri kita sehingga menjadikan kita orang yang begitu bersederhana? Adakah rasa lapar dan dahaga benar-benar dapat mendidik jiwa kita untuk menjadi insan yang bersimpati terhadap orang lain?

Kalau kita melalui bandar dan kota raya, biasa kita temukan hotel dan restoran mewah membuat promosi-promosi berbuka puasa – ada yang murah (mungkin RM20++) dan banyak juga yang mahal (dari RM48++ hingga RM ratus-ratus). Oleh sebab restoran mewah dan hotel ialah salah satu cabang perniagaan, maka sudah tentulah segala luang yang memungkinkan mereka meraih keuntungan digunakan dengan sebaik-baiknya. Tawarkan sahaja ratusan jenis makanan sebagai juadah berpuasa, letakkan satu harga yang munasabah, dan iklankan. Orang pasti akan terliur, begitu mereka mengatur strategi.

Soalnya ialah diri kita ini! Kita berpuasa dan dengan itu kita sama-sama berasa lapar dan dahaga. Malangnya, kita langsung tidak mahu berfikir apatah lagi menginsafi satu hakikat – rasa lapar dan dahaga yang kita deritai melalui ibadah puasa ini untuk siapa sebenarnya? Kalau kita sedar dan insaf, kita tidak akan sampai menghabiskan wang sehingga RM48++ apatah lagi RM ratus-ratus untuk berbuka walhal dengan nasi lemak berharga RM3.50 dan secawan air RM1.50 sudah lebih daripada mengenyangkan.

Ketahuilah bahawa RM48++ yang kita belanjakan untuk berbuka puasa itu bukan sangat untuk juadah yang kita nikmati, tetapi sebenarnya untuk suasana ciptaan restoran mewah atau hotel itu. Kalaulah kita menginginkan suasana yang lebih bermakna daripada suasana ciptaan restoran mewah dan hotel itu, kita kongsikanlah RM48++ itu bersama dengan kawan-kawan kita. Kita taja satu majlis berbuka puasa bersama-sama dengan anak-anak yatim atau orang-orang miskin di desa. Kita akan dapat menghayati satu suasana paling bererti dalam hidup kita – bagaimana orang miskin dan anak-anak yatim menghayati, menikmati, dan menghargai makanan! Bagaimana tulusnya mereka melahirkan rasa terima kasih dan kesyukuran kepada kita dan pelbagai lagi. Dan kita, silap-silap, akan mengalirkan air mata.

Kalau dengan RM5 kita sudah dapat mengenyangkan dan memuaskan perut dan tekak, kita tidak perlu membelanjakan RM48++ untuk tujuan itu. Lebih baik kita ambil RM5 daripada jumlah itu dan kita gunakan RM40++ untuk memberi orang yang berpuasa, anak yatim, dan orang miskin makan. RM40++ dapat menampung belanja makan minum sehingga 10 orang yang lain.

Fikir-fikirkan dan bertindaklah! Janganlah kita layan tekak dan nafsu kita itu.

No comments:

Post a Comment