Thursday, August 12, 2010

Jangan Lupa Temu Janji Kita dengan Allah SWT

‘Janji temu’ atau ‘temu janji’ atau lebih senang disebut orang moden sebagai appointment, memang telah menjadi sebahagian daripada kebiasaan orang. Orang biasa ber‘appointment’ dengan doktor untuk diuji darah masing-masing, untuk diperiksa tahap kesihatan diri meReka, untuk mengetahui perkembangan janin yang dikandung, dan sebagainya. Orang juga biasa ber‘appointment’ dengan pak menteri atau wakil rakyat untuk membicarakan hal-hal tertentu atau untuk meminta sesuatu, dan sebagainya. Pihak setiausaha kepada para ketua syarikat, ketua jabatan, dan sebagainya juga kerap menentukan tarikh ‘appointment’ dengan para kakitangan atau bakal kakitangan bagi menentukan perjalanan syarikat atau untuk menambah kakitangan baharu. Pasangan kekasih juga kerap ber‘appointment’, selalunya untuk berpacaran dan berpelesiran.

Salah satu unsur terpenting ‘appointment’ tidak lain tidak bukan ialah masa. Antara pihak yang menetapkan ‘appointment’ dengan pihak yang diminta mematuhi ketetapan ‘appointment’ itu, pihak yang diminta mematuhi ketetapan ‘appointment’ itulah yang sangat perlu mematuhi masa yang telah ditentukan.

Sebagai contohnya, kalau doktor menetapkan appointment dengan pesakit pada jam 2:15 petang, maka pesakit mesti mematuhi masa itu. Jika si pesakit tidak menepati waktu itu, misalnya dia datang pada jam 3:00 petang, dia tidak akan dilayan kerana gilirannya telah diambil oleh orang lain. Jika tidak bernasib baik, dia mungkin disuruh membuat appointment baharu.

Hal tentang appointment ini menjadi lebih menarik untuk dibicarakan kalau kita libatkan sepasang kekasih. Katakanlah si jejaka yang membuat appointment. Si jejaka mengajak pasangannya bertemu dengannya pada pukul 2:15 petang di suatu lokasi. Kerana terlalu ingin bertemu dan jejaka itu sendiri yang menetapkan waktu dan tempatnya, dia telah sampai di situ lebih awal. Dia menunggu dengan perasaan yang berbunga-bunga dan penuh harap. Dia pasti sangat gembira kalau kekasihnya tiba pada waktu yang ditetapkan. Malah, dia masih lagi gembira kalau kekasihnya sekadar terlewat lima, sepuluh, atau lima belas minit. Malahan juga, kalau si jejaka jenis yang sangat sabar, dia tetap akan gembira kalau pasangannya tiba lewat setengah jam ataupun satu jam!

Namun lazimnya, kalau terpaksa menunggu hingga satu jam, jarang-jarang ada yang sabar. Dia pasti diasak dan ditekan oleh rasa kecewa, marah, dan sebagainya. Perasaan marah dan kecewa itu mungkin akan menyebabkan berlakunya percekcokan antara mereka. Yang selalu berlaku, jika appointment itu tidak ditepati sehingga mencapai satu jam, si jejaka akan berlalu dan mengecop pasangannya sebagai penipu!

Sebenarnya, ada appointment yang lebih penting, lebih utama, lebih perdana, lebih afdal, dan lebih dituntut daripada dua contoh appointment itu dan appointment-appointment lain di dunia ini. Appointment yang dimaksudkan itu ialah appointment dengan Allah SWT.

Allah SWT telah menetapkan appointment dengan kita sebanyak lima kali setiap hari – pada waktu subuh, pada waktu tengah hari, pada waktu petang, pada waktu senja, dan pada waktu malam. Waktu-waktu itu dinamai Subuh, Zuhur, Asar, Maghrib, dan Isyak.

Seperti yang saya tegaskan, yang paling penting dalam sesuatu appointment ialah masa. Masa perlu ditepati, tidak boleh dimungkiri. Dalam konteks appointment dengan Allah SWT, begitulah juga halnya, kita tidak boleh mungkir sesaat pun walaupun kita diberi sedikit kelonggaran.

Pada semua waktu yang saya sebutkan itu – Subuh, Zuhur, Asar, Maghrib, dan Isyak – Allah AWT menunggu ‘kedatangan’ hamba-Nya sebagai bukti penghambaan mereka terhadap-Nya. Yang hadir memperhambakan diri dengan menyembah-Nya tepat pada waktunya, sudah tentulah sangat disukai-Nya.

Tetapi, bagaimanakah halnya dengan hamba-Nya yang datang menyembah-Nya pada pertengahan waktu appoinment yang sebenarnya atau hamba-Nya yang tidak kunjung datang menyembah-Nya sehingga hampir menginjak appointment yang satu lagi?

Kalau dalam contoh tadi dikatakan bahawa si jejaka berasa marah dek kelewatan atau ketidakhadiran kekasihnya, tidak mungkinkah Allah SWT lebih murka daripada kemarahan seorang jejaka. Kalau seorang doktor tidak melayan pesakitnya yang tidak menepati waktu appointment mereka, tidak mungkinkah Allah SWT berlebih-lebih lagi tidak mempedulikan hamba-Nya yang lalai dan cuai?

Ingatlah akan sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:

Sesiapa bersolat tepat pada waktunya dan melengkapkan rukuknya, sujudnya, dan khusyuk, maka solat itu pun naik ke atas dalam keadaan putih dan cemerlang. Solat itu berkata: ‘Semoga Allah menjaga dirimu sebagaimana kamu menjaga aku (menyempurnakan rukun solat itu)’. Tetapi, sesiapa yang bersolat bukan dalam waktu yang ditentukan dan tidak pula menyempurnakan wuduknya serta tidak pula melengkapkan rukuk, sujudnya, serta tanpa khusyuk sama sekali, maka solat itu pun naiklah ke atas dalam keadaan hitam kelam sambil berkata: ‘Semoga Allah mensia-siakan dirimu sebagaimana kamu mensia-siakan aku. Selanjutnya, setelah solat itu berada di suatu tempat seperti yang dikehendaki Allah, ia pun lalu dilipat sebagaimana baju yang koyak rabak dilipat, kemudian dipukulkanlah kepada mukanya.”
(Hadis riwayat Thabrani dan Baihaqi)

Anda dan saya sendiri boleh memilih untuk mencuaikan atau mengabaikan appointment dengan Allah AWT itu. Tetapi, sekali lagi, sebenarnya kita tidak mempunyai pilihan kerana Allah SWT sangat toleran dalam menuntut kita memenuhi appointment itu. Dia hanya mengambil masa kita sekitar 15-30 minit bagi setiap satu appoinment. Hal ini bermaksud bahawa, daripada masa 24 jam yang diberikan-Nya kepada kita, maksimum hanya sekitar satu jam suku hingga dua jam setengah sahaja yang diambil-Nya daripada kita untuk menyembah-Nya tepat pada waktunya. Mengapakah kedekut sangat?

No comments:

Post a Comment