Saturday, August 7, 2010

Yang Manakah Gadis, Yang Manakah Wanita?

Gadis itu rupa-rupanya sudah mempunyai dua orang anak. Gadis itu juga rupa-rupanya sudah mempunyai suami (yang kacak). Punya anak dua orang, punya suami yang kacak, gadis lagikah statusnya? Hal ini bukan cakap-cakap kosong tetapi memang benar-benar berlaku. Dia diberi gelar “gadis” bukan “wanita” dalam suatu pertunjukan yang dilakukannya.

Saya tidak mengikuti perkembangan “gadis” itu sepenuhnya. Walau bagaimanapun, saya ada membaca berita tentang usahanya untuk mencipta rekod untuk tinggal bersama dengan seratus ekor ular selama sebulan (6 Julai hingga 6 Ogos 2010 yang baru lalu). Pertunjukan itu dilakukannya di Pameran dan Pertunjukan Ular 2010 di Perbadanan Muzium Kelantan. (Syabas, “gadis” itu berjaya mencipta rekod!)

Saya langsung tidak berniat untuk memperlekeh usahanya apatah lagi menyentuh peribadinya. Dia sudah bersuami dan alhamdulillah sudah dikurniai dua orang cahaya mata. Cuma, saya merasakan bahawa penggunaan kata “gadis” pada wanita yang sudah pun beranak dan bersuami tidak sesuai dengan budaya kita. (Saya tidak pasti siapakah yang menamakan pertunjukan beliau itu sebagai “Gadis Bersama Ular”.)

Mungkin hal ini tidak menjadi kudis kepada sebahagian besar orang. Sama ada “gadis”, “janda”, atau “dara”, kesemuanya perempuan, begitulah agaknya anggapan orang. Kalaulah ada orang yang beranggapan demikian, kita perlu berasa dukacita kerana hal ini melibatkan bahasa. Bahasa kita, seperti bahasa lain, mempunyai kata khusus bagi membedakan jantina dan status seseorang.

Sebab itulah kita tidak pernah mendengar orang meletakkan status “gadis” pada ibu yang mempunyai setengah dozen anak, kecuali pada anak perempuannya. (Kalau si ibu seperti itu diberi status “gadis”, pasti hingar sekampung.) Begitu juga, orang tidak meletakkan status “balu” pada wanita yang suaminya masih hidup; atau meletakkan status “janda” pada anak dara atau isteri yang tidak pernah bercerai. Semua hal ini tidak pernah berlaku.

Jika hal sebaliknya berlaku, iaitu ada orang meletakkan status itu pada contoh-contoh yang saya berikan itu, seperti yang saya katakan tadi, kita wajar berasa dukacita. Hal ini saya katakan demikian kerana hal itu menggambarkan bahawa kita sudah tidak ambil kisah akan keindahan bahasa kita; kita sudah tidak ambil kisah akan budaya kita. Misalnya, wanita yang masih lagi dipeluk dan didakap suami dilekatkan dengan status balu. Huh!

Kalau kita merujuk kepada Kamus Dewan Edisi Keempat, kata gadisdidefinisikan sebagai 1. anak perempuan yg sudah baligh (sudah boleh berkahwin), anak dara; 2. masih perawan, belum disetubuhi (dicemari laki-laki).

Oleh itu, jika demikianlah maksud “gadis”, sesuaikah wanita yang bersuami dan beranak distatuskan sebagai “gadis”? Terbukti tidak sesuai, bukan? Kalau tidak sesuai, dalam kes ini, pertunjukan itu lebih tepat dinamakan sebagai “Wanita Bersama Ular”. Orang pun tidak terkeliru dengan status wanita hebat itu.

Kepada Puteri Nur Aryani Saiful Yuzah, anda memang wanita hebat. Sebulan dengan seratus ekor ular berbisa, bagi saya adalah “kerja luar biasa”. Saya tidak mungkin akan tinggal walau dengan seekor ular sekalipun! Baru melihat ular di televisyen kadang-kadang kaki saya sudah bersila di kerusi, tidak kiralah sama ada ular itu gadis ataupun jejaka!

No comments:

Post a Comment