Wednesday, September 29, 2010

Kembar Siam Rupa-rupanya. Patutlah Perangai Sama!

Saya pernah menjadi ahli parti yang menerajui negara sekarang. Saya pernah mewakili cawangan parti itu dalam pemilihan Pemuda Bahagian parti teraju negara itu. Saya pernah melihat dalam pemilihan itu ada kelompok-kelompok – nampak seperti Kelompok A dan Kelompok B. Semasa memilih wakil bahagian ke Persidangan Pemuda peringkat negeri, kelompok ini bertelagah. Apabila Kelompok A melihat kebanyakan nama yang dicalonkan adalah daripada kelompok mereka, wakil Kelompok A segera mencadangkan pencalonan ditutup dan kemudian seorang wakil lain cepat-cepat menyokong.

Kelompok B marah. Pencalonan tidak sepatutnya ditutup, kata mereka. Hal ini segera diadukan kepada Pengerusi. Pengerusi berbincang dan bersetuju pencalonan dibuka semula. Seorang wakil di atas pentas menghentak kerusi yang didudukinya. Mujur kekecohan tidak melarat kepada pergaduhan.

Itu dalam parti teraju negara. Cerita lama. Waktu itu pun, saya cuma ikut-ikut dan diminta untuk membuat pemilihan. Senarai nama calon yang harus dipilih sudah pun diberikan oleh ketua saya yang juga merupakan Ketua Pemuda Bahagian kepada saya dan dua orang lagi wakil.

Sekarang sedang berlangsung pemilihan PKR. Rupa-rupanya kekecohan yang berlaku dalam pemilihan parti teraju negara berlaku juga dalam parti itu. Ada yang kelihatan lebih teruk – katanya ada provokasi dan sabotaj oleh pihak yang tidak berkenaan dengan parti itu. Mungkin benar, mungkin tidak.

Cuma, seharusnya semua orang dalam mana-mana parti berlagaklah sebagai orang dewasa, fahamilah etika, hayatilah roh demokrasi. Gaduh-gaduh buat apa? Kacau hal ehwal pihak lain apakah faedahnya? Yang buruk nama kita, rakyat Malaysia juga. Kita bukannya Taiwan. Belajarlah bersabar, jadilah insan yang berdisiplin.

Hal yang kecil ini menimbulkan persepsi buruk rakyat terhadap PKR, sama dengan persepsi buruk yang tumbuh dalam hati rakyat dengan meluas terhadap parti teraju negara. Sebagai orang berkecuali seperti saya, saya susah hendak menerima hakikat ini. Letih! Parti teraju negara dan PKR kembar Siam rupa-rupanya.

No comments:

Post a Comment