Tuesday, September 14, 2010

Menyembunyikan Wajah Jahat di Balik Kebudimanan

Pembunuhan jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga orang rakannya – Kamaruddin Shamsudin, Noorhisham Mohammad, dan Ahmad Kamil Abdul Karim – oleh sekumpulan orang yang dikepalai oleh orang yang berstatus/berdarjat harus menyedarkan kita. Hal ini dikatakan demikian kerana sesiapa pun di negara kita ini berpotensi untuk menjadi penjenayah atau lebih tepatnya pembunuh.

Dalam kes jutawan kosmetik dan tiga orang rakannya itu, yang menjadi suspek utama ialah seorang peguam dan ahli perniagaan. Dalam kelompok masyarakat di negara kita, kelompok ini tergolong sebagai orang yang berdarjat. Sebagai orang yang berdarjat, sudah tentulah mereka pada pandangan kita tidak sampai harus membunuh.

Ada pula laporan yang mengatakan bahawa suspek utama itu berperawakan baik dan peramah sehingga orang tidak menyangka bahawa suspek itu buruk laku. Seandainyalah kelak suspek utama itu didapati bersalah, kita juga harus membuka mata bahawa kebaikan yang diperlihatkan oleh seseorang perlu diwaspadai. Hal ini demikian kerana orang semakin bijak berlakon untuk menabiri kejahatan mereka.

Kejahatan seperti ini sudah berlaku sejak zaman dahulu lagi. Firaun itu orang berdarjat. Namrud dan Qarun pun orang berdarjat. Semua mereka jahat, tetapi kejahatan mereka tidak tersorok. Orang tahu mereka jahat. Rakyat tahu mereka jahat.

Orang berdarjat yang menjadi suspek utama ini tidak diketahui kejahatan mereka kerana mereka bijak menyembunyikan kuku kejahatan mereka. Hal inilah yang perlu kita waspadai dalam menggauli masyarakat zaman ini. Tidak ada cara lain untuk menghindarkan diri daripada menjadi mangsa “pelakon” seperti itu selain daripada doa.

Al-Fatihah untuk Datuk Sosilawati Lawiya serta Kamaruddin Shamsudin, Noorhisham Mohammad, dan Ahmad Kamil Abdul Karim dan takziah kepada kaum keluarga mereka. Hendaknya Allah SWT memberikan tempat yang mulia dan istimewa kepada roh mereka.

No comments:

Post a Comment