Friday, September 17, 2010

Penjualan Daging Klon Sudah Bermula

Di Britain, sudah terbit kebimbangan dalam kalangan rakyat negara itu terhadap bahan makanan mereka, khususnya daging. Hal ini berlaku begitu kerana dalam tempoh dua tahun lagi (2012), daging klon akan berada di pasaran secara leluasa dan akan menjadi menu harian mereka.

Keadaan akan menjadi bertambah rumit kerana agensi yang berkaitan makanan di negara itu akan berdepan dengan kesukaran untuk mengesan dan melabel makanan daripada haiwan klon itu. Hal ini diakui oleh Agensi Penarafan Makanan (Food Standards Agency/FSA) di negara itu yang turut mengatakan bahawa urusan perdagangan yang membabitkan embrio dan air mani haiwan klon berlaku dengan amat leluasa pada peringkat antarabangsa dan sukar untuk disekat atau dipantau. Keadaan ini memungkinkan pengguna, tanpa disedari mereka, akan memakan dan meminum susu lembu klon tidak lama lagi.

Pihak FSA juga mendakwa bahawa anak lembu klon berkemungkinan sudah mula “dibiakkan” dengan banyak di di ladang-ladang ternakan tanpa diketahui lokasinya. Malah, akhbar di negara itu pada bulan lalu mendedahkan bahawa daging daripada tiga haiwan klon sudah pun berada dalam pasaran makanan Britain dan Eropah sejak setahun lalu. (Sumber daripada Daily Mail. Rujukan lanjut, layari http://www.dailymail.co.uk/news/article-1312414/Clone-food-shops-years.html)

ULASAN
Seharusnya kita berasa bimbang akan perkembangan ini. Para mufti harus segera memperjelas fatwa tentang hal ini (jika sudah difatwakan. Kalau belum, segeralah difatwakan).

Kalau kelak perkembangan ini sampai ditiru di sini, atau pada suatu ketika kita berada di negara itu dan memakan daging klon yang tidak melalui proses pembesaran dan pembiakan semula jadi itu, saya fikir kita sudah memakan daging lembu yang tidak halal.

Hal ini mungkin tidak menjadi kudis kepada golongan tertentu, khususnya yang biasa makan daging haiwan yang tergolong sebagai eksotik itu, tetapi sebagai orang yang beragama, kita tidak boleh membiarkan hal ini menimpa kita. Ikutilah perkembangannya demi keyakinan kita terhadap fitrah kejadian makhluk ciptaan al-Khaliq.

No comments:

Post a Comment