Sunday, September 26, 2010

Wang Ihsan Bersumberkan Aktiviti Haram

Berbohong terkategori sebagai dosa besar. Selain Islam, saya fikir, semua agama mengetahui dan mengklasifikasikan bahawa berbohong sebagai tidak bermoral. Sesungguhnya, apa-apa yang tidak bermoral dapat merosakkan masyarakat.

Bagi masyarakat Melayu, mereka sangat tahu akan keburukan berbohong ini. Oleh sebab itulah mereka mendendangkannya dalam puisi:

Siakap, senohong, gelama, ikan duri; Bercakap bohong, lama-lama mencuri.

Dalam politik, berbohong memang lumrah. Ada yang berbohong demi mengekalkan keberadaan mereka dalam politik negara, ada yang berbohong demi menyelamatkan diri daripada pembohongan mereka yang terlebih awal, ada yang melakukannya kerana hendak mengeyakan apa-apa yang diperkatakan oleh kelompok mereka, dan sebagainya. Malah, dalam politik, kadangkala pembohongan menjadikan seseorang kelihatan bijaksana.

Baru-baru ini kita diberitahu oleh Pemuda UMNO bahawa YAB Ketua Menteri Pulau Pinang, Sdr Lim Guan Eng (LGE) menggunakan dana daripada kelab lumba kuda sebagai sumber dalam pemberian wang ihsan yang bernilai RM100 kepada warga emas (miskin tegar) di negeri Pulau Pinang. LGE segera menafikan hal itu sekali gus mendakwa pihak Pemuda UMNO berbohong.

Menurut LGE, sebenarnya dana itu hanya digunakan untuk membantu golongan miskin tegar yang bukan beragama Islam (yang jumlahnya hanya 10% peratus daripada kalangan miskin tegar di negeri itu).

Hal ini asalnya didedahkan oleh Blog Pisau.net yang kemudiannya menarik minat Ketua Penerangan Pemuda Umno, Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican untuk membicarakannya. Sebagai hasilnya, Reezal pada akhir minggu lalu mendesak kerajaan negeri (Pulau Pinang) menjelaskan dakwaan Blog itu yang kemudiannya seperti yang dijelaskan tadi, telah segera dinafikan oleh LGE.

Di pihak penerima wang ihsan yang beragama Islam, apabila khabar itu sampai di telinga mereka, timbullah perasaan geram, marah, dan takut di hati mereka. Hal ini berlaku demikian kerana mereka tidak mahu memakan sumber yang ada unsur subahat.

Begitulah alkisahnya. Penjelasan LGE kelihatannya seperti dapat mengangkat kebenaran, iaitu bahawa kerajaan pimpinannya memang ada menerima/mengambil sumber daripada perjudian, tetapi beliau tidak menggunakan wang itu untuk diberikan kepada rakyatnya yang beragama Islam, sebaliknya hanya memberikannya kepada rakyat yang bukan beragama Islam.

Jika hal ini satu pembohongan, sesungguhnya blog Pisau.net dan Datuk Seri Reezal kelihatan bijaksana kerana dapat menimbulkan kesangsian dalam hati penerima bantuan wang ihsan kerajaan negeri yang beragama Islam. Jika ternyata dakwaan itu memang benar, kesangsian itu akan bertukar kepada kebencian yang berkekalan dalam kalangan umat Islam yang menjadi penerima wang ihsan itu.

Kepada semua kerajaan negeri dan Persekutuan, itulah manfaat besar Allah SWT mengharamkan perjudian dan pembohongan. Pengharaman itu membolehkan ruang fitnah yang dapat menjejaskan kedudukan pemimpin dan memporak-perandakan rakyat serta menggugat kestabilan negeri/negara akan tertutup. Oleh sebab itulah maksud ayat yang diulang-ulang dalam surah ar-Rahman itu perlu sangat dihayati dan didalami:

Maka, yang mana satu antara nikmat Tuhan kamu yang hendak kamu dustakan?”

No comments:

Post a Comment