Tuesday, September 7, 2010

Rukyah, Hisab, dan Imkanur-Rukyah

Hingga saat ini, masih banyak kalangan umat Islam yang tidak faham perihal rukyah dan hisab dalam penentuan awal Ramadan, Syawal, dan Zulhijah. Sehingga demikian, banyak orang yang melahirkan rasa kurang puas hati kerana kehadiran awal bulan-bulan yang dinyatakan itu sering menimbulkan keresahan dalam hati mereka kerana adanya unsur-unsur ketidakpastian, misalnya puasa tahun ini 29 atau 30 hari, hari raya esok atau lusa, dan sebagainya.

Hakikatnya, kita tidak harus bersangka buruk terhadap kaedah hisab dan rukyatulhilal (melihat anak bulan) itu. Hal ini saya katakan demikian kerana kaedah tersebut memang diguna pakai oleh Rasulullah SAW dalam penentuan awal bulan-bulan itu dan bulan-bulan qamariah yang lain. Hal ini bermaksud bahawa kita mengikut sunah Rasulullah SAW. Berdasar pada dalil-dalil al-Quran, al-Hadis, dan pendapat ulama serta kajian astronomi moden, lahirlah tiga amalan lazim dalam menentukan awal Ramadan, Syawal, dan Zulhijah, iaitu:
1 rukyah (melihat anak bulan);
2 hisab falak (pengiraan); dan
3 rukyah dan hisab dengan menggunakan kriteria imkanur-rukyah, iaitu menggunakan hisab dalam menentukan kebolehnampakan anak bulan (hilal).

Antara ketiga-tiga kaedah itu, kaedah rukyah dan hisab dengan menggunakan kriteria imkanur-rukyah, sesuai dilaksanakan di Malaysia kerana menepati kehendak syarak.

Di negara kita, sebenarnya sejak tahun 1993, hal ketidakpastian tarikh awal/akhir Ramadan, Syawal, dan Zulhijah sudah tidak berlaku lagi. Tarikh yang tertera pada kalendar Masihi atau Hijri sudah dapat dianggap sebagai tepat dan betul. Seingat saya, sejak tahun 1993, tidak berlaku lagi peristiwa selatan Thai berpuasa/berhari raya lebih awal daripada Malaysia atau peristiwa Johor dan Perak berhari raya lebih awal daripada negeri-negeri lain di Semenanjung. Dalam erti kata yang lain, kekecohan dalam menyambut kehadiran bulan-bulan yang mulia itu tidak berlaku lagi.

Kecelaruan yang wujud sebelum tahun itu dapat dibetulkan apabila bermula tahun 1993, Negara Brunei Darussalam, Republik Indonesia, Malaysia, dan Republik Singapura yang merupakan negara anggota MABIMS (Pertemuan Tahunan Tidak Rasmi Menteri-Menteri Agama Negara Brunei Darussalam, Republik Indonesia, Malaysia dan Republik Singapura) bersepakat untuk mengguna pakai kriteria imkanur-rukyah bagi menentukan awal Ramadan dan awal Syawal. Kriteria ini menetapkan bahawa sebelum matahari terbenam, ijtimak (Bulan, Bumi, dan Matahari berada di garisan atau longitud yang sama) telah berlaku pada 29hb Qamariah dan melalui perkiraan, hilal (anak bulan) dianggap sebagai dapat kelihatan sekiranya tidak terlindung oleh keadaan cuaca apabila pengiraannya memenuhi satu daripada syarat yang berikut:
  • ketika matahari terbenam, ketinggian hilal di atas ufuk tidak kurang daripada 2 darjah dan jarak lengkung Bulan-Matahari tidak kurang daripada 3 darjah; atau
  • ketika hilal terbenam, umur hilal tidak kurang daripada 8 jam (selepas ijtimak berlaku)

Selepas dua tahun, yakni pada tahun 1995, barulah kriteria imkanur-rukyah diguna pakai dalam penentuan awal Zulhijah dan bulan-bulan Qmariah yang lain pula.

Untuk memperjelas pemahaman penggunaan kriteria imkanur-rukyah dalam penentuan awal-awal bulan Qamariah, kita lihat dua contoh yang berikut.

  • Pada tahun lalu (1430 Hijrah/2009 Masihi), seperti biasa rukyatul hilal telah dilakukan pada 29 Ramadan/19 September. Dalam pada itu, ahli falak telah pun menghisab kedudukan anak Bulan (hilal) , iaitu bahawa pada 29 Ramadan 1430/19 September 2009 (Sabtu), ijtimak Bulan dan Matahari akan berlaku pada jam 2:45 pagi. Berdasarkan hisab, kedudukan hilal menepati kriteria imkanur-rukyah kerana hilal sepatutnya dapat dirukyah (dilihat) pada malam itu kerana berada 19 minit di atas ufuk. Malangnya, cuaca telah menghalang hilal untuk dirukyah di semua pusat cerapan. Oleh itu, kaedah hisab yang dijelaskan itu diguna pakai. Maka, 1 Syawal bermula pada malam itu dan harinya adalah pada 20 September 2009. Hal ini bermakna bahawa 1 Syawal 1430 jatuh pada hari Ahad, 20 September 2009 dan Ramadan hanya 29 hari.
  • Pada tahun ini (1431 Hijrah/2010 Masihi), rukyatul hilal juga akan dilakukan pada 29 Ramadan (8 September). Berdasarkan hisab, di wilayah Yogyakarta (Indonesia), Matahari akan terbenam pada pukul 17:37 (Waktu Indonesia Barat) pada azimut 275° 35’. Tinggi Bulan pada waktu Matahari terbenam ialah -2° 25’ di bawah ufuk di kiri-bawah kedudukan Matahari pada azimut 271° 6’. Hal ini bermaksud bahawa Bulan terbenam lebih dulu, iaitu pada pada jam 17:27 (Waktu Indonesia Barat). Pada ketinggian itu, mustahil hilal dapat dirukyah. Dengan yang demikian, 1 Syawal akan bermula pada malam yang berikutnya, iaitu pada 10 September 2010. Hal ini bermakna bahawa 1 Syawal 1431 jatuh pada hari Jumaat, 10 September 2010 dan Ramadan berlangsung selama 30 hari.

Oleh hal yang demikian, janganlah kita memandai-mandai untuk mengatakan 1 Syawal jatuh pada hari Khamis (09 September 2010) sehingga menggusarkan hati banyak orang. Kalau benar 1 Syawal 1431 jatuh pada hari Khamis, kita harus meyakini bahawa ada pihak yang telah membelakangkan pengiraan ahli falak. Tujuannya barangkali kerana hendak mengelakkan dua khutbah (khutbah Aidilfitri dan dua tiga jam kemudian, khutbah Jumaat pula). Wallahua’lam.

[Sumber rujukan: http://hazis.wordpress.com dan http://rukyatulhilal.org.

No comments:

Post a Comment