Thursday, September 23, 2010

Pemilihan dalam PKR: Meraikan Demokrasi

Meraikan demokrasi dalam parti politik bermaksud bahawa semua orang boleh menawarkan diri untuk merebut apa-apa jawatan dalam parti. Sama ada mereka akan mendapat pencalonan dan sokongan itu soal lain. Yang penting, demokrasi membenarkan pertandingan, malah menggalakkannya.

Sekarang giliran parti politik yang bernama Parti Keadilan Rakyat (PKR) pula mengadakan pemilihan pucuk pimpinan parti. Riuh-rendah pemilihan itu, lebih kurang sama dengan pemilihan parti politik lain seperti UMNO, PAS, MCA, dan MIC. Unsur-unsur lonjak-melonjak – tokoh melonjakkan dirinya sendiri dan dilonjakkan oleh penyokong-penyokong dan pengikut-pengikutnya – tidak terlepas daripada mewarnai pemilihan itu. Itu pun suatu bentuk keraian terhadap demokrasi juga.

Pemilihan kali ini lebih tertumpu pada jawatan Timbalan Presiden dan Naib Presiden. Susuk yang menjadi tumpuan ialah dua orang tokoh “besar”, iaitu YB Mohamed Azmin Hj Ali (ADUN Bukit Antarabangsa dan MP Gombak) dan YB “tak jadi” YBhg Datuk Mohd. Zaid Ibrahim (Pengerusi Perhubungan PKR Wilayah Persekutuan). Walau bagaimanapun, sehingga kini khabarnya empat orang tokoh sudah melepasi kuota pencalonan untuk jawatan itu. Selain YB Azmin dan Datuk Zaid, dua orang tokoh yang layak ialah YB Tian Chua (MP Batu) dan seorang lagi YB “tak jadi”, Mustafa Kamil Ayub (Pengerusi Biro Antarabangsa Keadilan/Pengerusi Perhubungan PKR Negeri Perak).

Jawatan Naib Presiden juga tidak kurang hebatnya. Sehingga kini, 15 orang tokoh layak bertanding, iaitu YAB Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim (MB Selangor), Datuk Seri Chua Jui Meng (bekas anggota kabinet kerajaan BN), YB Tian Chua (MP Batu), YB Fuziah Salleh (MP Kuantan), YB Dr Mansor Othman (ADUN Penanti), YB Dr Lee Boon Chye (MP Gopeng), Sdr Yahya Shaari (mantan Pegawai Khas Menteri Besar Selangor), YB Nurul Izzah Anwar (MP Lembah Pantai), Sdr Shamsul Iskandar (Ketua Angkatan Muda Keadilan), YB R. Sivarasa (MP Subang), YB S. Manickavasagam (MP Kapar), dan YB Xavier Jeyakumar (ADUN Andalas/Eksko Selangor) serta YB Mohd. Azmin, YBhg Datuk Mohd. Zaid Ibrahim, dan Mustafa Kamil Ayob sendiri.

Dalam usaha hendak merebut jawatan Timbalan Presiden, ada kalangan tokoh yang bakal menjadi calon seperti “berperang” dengan beberapa orang. Dia bukan sahaja “berperang” dengan pesaingnya, tetapi “berperang” juga dengan orang yang bakal memberikan laluan kepada jawatan yang direbutkan itu. Suatu bentuk meraikan demokrasikah? Ada juga orang-orang di dalam parti itu, malah orang-orang di luar parti itu, yang turut mewujudkan suasana “perang”.

Hari ini, terdengar pula khabar bahawa Sang Srikandi DSAI, YB Nurul Izzah memberikan isyarat bahawa beliau juga hendak merebut jawatan Naib Presiden. Baguslah, sebagai meraikan demokrasi juga. Cuma, bukankah YB Fuziah Salleh sudah awal-awal lagi menjadi calon favourite daripada kalangan wanita? Kalau sah YB Izzah akan bersaing, terpecah dualah undi wanita. Rasa saya, kesediaan YB Izzah untuk merebut slot Naib Presiden bakal menjejaskan (mungkin menutup terus) peluang YB Fuziah untuk menang jawatan Naib Presiden bagi pihak calon wanita.

Kepada semua tokoh yang bakal bersaing untuk merebut jawatan tinggi parti (walau dalam mana-mana parti politik sekalipun), raikanlah demokrasi dengan mendahulukan rasional. Menolak pencalonan yang dibuat oleh ahli (akar umbi) bukan bermaksud tidak menghormati mereka, tetapi sebagai suatu usaha untuk memantapkan dan mengutuhkan serta mewujudkan perpaduan dan persefahaman dalam parti. Yang eloknya, janganlah ada percekcokan dalam merebut jawatan yang sementara itu, baik percekcokan itu perlu ataupun sebaliknya. Bersainglah secara gentlemen.

No comments:

Post a Comment