Friday, January 18, 2013

Dosa Penganugerahan Kad Pengenalan kepada PATI Sama dengan Dosa Penganugerahan Satu Juta Kewarganegaraan

Kisah tentang penganugerahan kad pengenalan kepada warga/pendatang asing oleh pihak-pihak yang berkepentingan untuk tujuan yang tidak perlu (tetapi dirasakan bahawa penting kepada mereka) bukan kisah kedai kopi, bukan juga kisah di bawah kolong, tetapi kisah negara. Kisah ini bukan kisah fiksyen lagi tetapi kisah yang real, kisah yang benar-benar berlaku, kisah yang telah menghenyak perasaan masyarakat sampai ke tahap gundah-gulana.

Kisah ini, sebenarnya, hampir tidak ada bedanya dengan kisah tentang pelacur – menyerahkan diri kepada orang yang memerlukan khidmatnya (biasanya orang yang bernafsu serakah). Dengan menggadaikan dirinya, si pelacur beroleh sedikit upah; besar kecil upah itu rasanya bergantung pada aset diri yang dimilikinya, rasanya bergantung pada penampilannya, rasanya dihitung daripada usianya, dan barangkali bergantung juga pada layanannya.

Upah yang diterima oleh si pelacur adalah dalam bentuk wang; upah yang diterima oleh pihak yang memberikan kad pengenalan kepada warga/pendatang asing khabarnya ialah undi. Aku beri engkau KP, engkau beri aku undi. Aku menang, engkau akan terus dapat tinggal di sini, melakukan apa-apa yang engkau sukai, berasimilasi dengan penduduk setempat. Setelah sekian waktu, kalau perlu KP, yang aku berikan itu aku ambil balik!

Benar atau tidak, tokoh yang berperanan sebagai Master Mind dalam hal pemberian kad pengenalan itu, secara terbuka, telah mengakui keterlibatannya dengan perbuatan itu. Tetapi, menurut tokoh itu, dia tidak bersendirian dalam tindakannya itu. Tokoh sulung yang sejawatan dengannya dahulu pun melakukan perbuatan yang lebih teruk daripadanya – memberikan sejuta kewarganegaraan kepada mereka yang tidak layak!

Begitulah perihal diri tokoh itu dalam mempertahankan tindakannya, dalam mewajarkan tindakannya. Dia tidak ambil parwah perasaan orang lain, perasaan suku-sakat orang lain. Kalau orang lain boleh melakukan kesalahan terhadap negara, dia merasakan bahawa tidak salah untuk dia mengulang kesalahan yang sama. Negara yang sudah “dirosakkan” oleh tokoh sulung itu tidak salah untuk “dirosakkan” sekali lagi atau berulang-ulang kali.

Dia beruntung kerana masih berhayat hingga membolehkan dia menjelaskan “kewajaran” perbuatannya itu. Tetapi tokoh sulung itu sudah dua puluh tahun lebih kembali ke alam baqa. Arwah itu sudah tidak punya peluang untuk menjelaskan “kewajaran” perbuatannya itu lagi. Arwah itu tidak dapat menerangkan sisi baik dan sisi buruk daripada perbuatannya itu. Kasihan, arwah itu, dia tidak dapat mempertahankan dirinya!

Alangkah moleknya kalau tuan melayah rendah di bumi – belajar mengakui kesilapan dengan seikhlas hati dan kemudian memohon maaf atas segala kesilapan tuan! Alangkah manisnya kalau tuan mempraktikkan tuntutan agama – memohon maaf itu lebih mulia daripada membabitkan orang lain dalam kesalahan yang dilakukan! Merahsiakan “kejahatan” orang lain lain lebih baik daripada mendedahkannya kepada umum?

Kalau tuan yakin bahawa perbuatan yang tuan lakukan itu mengikut undang-undang, tuan tidak perlulah mempertahankan diri tuan sampai membandingkan-bandingkan perbuatan tuan itu dengan perbuatan arwah itu. Kalau tuan sempat bertenang, tentu tuan dapat berfikir dengan lebih baik dan berhati-hati apabila melafazkan bicara. Tuan fikir, arwah itu melakukan perbuatan tersebut dengan tidak mengikut undang-undang?

Ya, Allah, Engkaulah satu-satunya Tuhan kami, satu-satunya Tuhan yang memiliki hak untuk mengampuni apa-apa pun kesalahan sekalian hamba-Mu. Ya, Allah, Engkau ampunkanlah segala kesalahan kami, segala kesalahan ibu bapa kami, segala kesalahan anak dan isteri kami, segala kesalahan hamba-hamba-Mu yang Islam dan yang beriman, termasuklah hamba-hamba-Mu yang pernah dan masih menjadi pemimpin kami.  Amin....

1 comment:

  1. Assalammualaikum...Sdra Zul.
    Sekarang telah terlihat natijahnya dari pemberian IC oleh kerajaan BN.
    Sangat sakit Sabah sekarang dgn PATI yg memiliki IC bersengkokol dengan keturunan Sulu.
    Amat menyakitkan hati.

    ReplyDelete