Thursday, January 31, 2013

Pelik: AES Tidak Beroperasi Pada Tahun Baharu Cina

Operasi AES, yang didakwa oleh pihak yang mengimplementasikannya bahawa berperanan besar untuk “mengurangkan” kejadian kemalangan di jalan raya, tidak akan diaktifkan bersempena dengan sambutan Tahun Baharu Cina pada tahun ini. Untuk makluman, cuti Tahun Baru Cina pada tahun ini jatuh pada hari Ahad-Selasa (10 Februari-12 Februari). Hal ini bermaksud bahawa mulai hari Sabtu (09 Februari) hinggalah pada hari Ahad minggu yang berikutnya( 17 Februari), jalan raya akan berada dalam keadaan sibuk kerana banyak orang yang akan mengambil cuti tahunan untuk memanjangkan cuti umum tersebut.

Walau bagaimanapun, pihak yang berkenaan memaklumkan bahawa walaupun operasi AES akan dihentikan pada tempoh itu, pihak JPJ tetap akan mengadakan operasi lain yang pernah dilakukan mereka bagi mengawal keadaan dan bagi mengurangkan kemalangan, misalnya melakukan penyamaran di dalam bas, mengadakan sekatan jalan raya, dsb.

Pada kebanyakan orang, langkah untuk menghentikan operasi AES itu bersempena dengan sambutan Tahun Baharu Cina pada tahun ini sebenarnya amat aneh dan luar biasa. Hal ini dikatakan demikian kerana, jika benarlah AES itu sangat besar gunanya untuk “mengurangkan” kadar kemalangan di jalan raya seperti yang didakwa oleh pihak yang berkenaan, operasinya tidak harus sama sekali dihentikan, terutamanya pada musim-musim perayaan seperti Tahun Baharu Cina ini. Membebaskan pengguna jalan raya daripada perasaan takut untuk melanggar undang-undang sangat tidak baik.

Banyak pihak yang mengatakan bahawa cadangan penghentian operasi AES ini pada sambutan Tahun Baharu Cina pada tahun ini tidak lain tidak bukan sebagai tindakan penyelamat terhadap operasi AES itu sendiri. Tidak sukar untuk kita bersetuju dengan pandangan yang demikian. Saban tahun, Ops-Ops Sikap yang dilakukan oleh pihak PDRM tidak menampakkan hasil yang benar-benar dapat dibanggakan. Hal ini dikatakan demikian kerana dalam tempoh Ops-Ops itu dilaksanakan, kejadian kemalangan di jalan raya, termasuklah kemalangan maut, masih lagi tinggi. Penurunannya masih lagi rendah.

Oleh itu, kerana menyedari hakikat itu, pihak JPJ membuat keputusan untuk menghentikan operasi AES itu sementara waktu. Bayangkanlah, jika operasi AES itu tetap dilaksanakan sepanjang tempoh sambutan perayaan Tahun Baharu Cina yang akan datang ini, dan operasinya tidak berjaya untuk mengurangkan kejadian kemalangan di jalan raya (tetap tinggi seperti tahun-tahun sebelumnya), AES pasti akan sekali lagi menjadi sasaran kecaman masyarakat. Apabila hal ini berlaku, masyarakat mempunyai poin baharu untuk memaksa JPJ menghentikan operasi AES yang tidak berkesan itu sama sekali.

Hal ini mungkin andaian sahaja, tetapi kebenarannya tidak boleh kita abaikan. Pengguna jalan raya masih lagi berani melanggar undang-undang – memandu laju, melanggar isyarat lampu trafik, memandu secara melulu, memotong barisan, dsb. Kesalahan ini akan terus dilakukan oleh pengguna jalan raya kerana kekerapan mereka dikenakan tindakan undang-undang lebih rendah berbanding dengan kekerapan mereka terlepas daripada tindakan undang-undang. Oleh hal yang demikian, dalam hal ini, wajarkah kerajaan meletakkan tanggungjawab pada AES untuk membentuk disiplin pengguna jalan raya?

Kerana ada pihak yang berkepentingan di balik kewujudan dan pelaksanaan operasi AES ini, maka dapatlah kita katakan bahawa matlamat untuk mengurangkan kadar kemalangan di jalan raya hanyalah matlamat sampingan. Matlamat yang hakiki ialah keuntungan. Dan kerana keuntungan itulah, imej AES ini – mengurangkan kadar kemalangan – harus senantiasa terpelihara. Salah satu cara untuk memeliharanya adalah dengan mengambil tindakan seperti yang hendak dilaksanakan bersempena dengan sambutan Tahun Baharu Cina yang akan datang tidak lama lagi ini. Pandai, pandai....

2 comments:

  1. Assalammualaikum
    Sdra Zul...
    Pelik jua akan permainan politikus Malaysia.
    Saya ada terbaca tentang AES ini di tolak oleh Australia,
    kerana kerajaan mereka berpendapat bahawa penggunaan AES ni hanyalah menguntungkan pihak terlibat dan menambahkan beban pengguna jalan raya.
    Yang peliknya,lagi Malaysia pula mengguna pakai dengan alasan utk keselamatan.
    Walhal berapakah banyak ops segala ops pihak berkuasa tetap saja gagal.
    Bagi saya, sokong penuh kpd Sultan Selangor kerana mengharamkan penggunaan AES di selangor.
    AES ini ambil gambar statik, jika kebetulan kita berada ketika si pemecut laju di ambil gambar, maka tidak mustahil kita turut terlibat.
    Dan AES ini ada kpi, sekian2 untung pada tahun2 tertentu,
    jadi ironinya, tiada siapa yg berniaga utk rugi, di sini kita dapat simpulkan bahawa AES adalah perniagaan dan bukan semata-mata utk keselamatan.
    Wallahualam.

    ReplyDelete
  2. As-Salam, Sdr Nur,
    Memang betul kata-kata Sdr. AES satu lagi projek BN untuk mengayakan kroni.

    ReplyDelete