Tuesday, January 15, 2013

Meladeni Musibah: Siti Nurhaliza, Saya, dan Orang Lain

Biasa kita lihat orang segera berubah apabila ditimpa oleh musibah (walaupun ada juga yang terus-menerus berdegil). Ada orang yang sejak sekian lama melakukan kejahatan tidak lagi mengulangi kejahatannya apabila kekayaan yang dinikmatinya terlungkup hingga menyebabkan dia menjadi miskin lalu menjadi buruan bank. Sesetengahnya pula segera berubah apabila ditimpa oleh musibah berupa kemalangan. Sebagai contohnya, apabila seorang ibu atau bapa kematian anak dalam kemalangan, atau mereka sendiri ditimpa oleh kemalangan hingga menyebabkan mereka mengalami kecederaan kekal, mereka segera berubah – daripada tidak/kurang baik kepada baik/lebih baik. Orang begini orang yang terpuji kerana senantiasa bersangka baik dan tidak menyalahkan Allah atas musibah yang menimpa mereka. Mereka sedar bahawa yang baik itu daripada Allah, yang buruk itu akibat daripada perbuatan mereka sendiri. Malahan, banyak antara mereka yang mengangkat musibah itu sebagai petunjuk/hidayah Allah kepada mereka.

Tetapi, bukanlah sesuatu yang aneh apabila anda melihat dengan mata kepala sendiri perihal orang yang bergelumang dengan dosa yang tidak endah akan apa-apa yang menimpa diri mereka. Musibah yang menimpa dirinya langsung tidak dijadikan sebagai peringatan daripada Allah yang menghendakinya membetulkan diri. Yang kaki judi, terus menjadi kaki judi walaupun Allah telah memberinya amaran kecil dengan kejadian dia disengat oleh tiga empat ekor tebuan, misalnya. Yang culas solat terus dengan sifat culasnya itu walaupun dia melihat dengan mata kepalanya sendiri perihal kejayaan rakannya dalam perniagaannya sedangkan perniagaannya sendiri hanya cukup untuk menampung makannya sahaja. Orang-orang begini tergolong sebagai orang yang tidak rasional. Si penjudi lebih senang memaki dan menghamun serta mencelakakan tebuan kerana menyengat mereka hingga menyebabkan mereka demam. Si peniaga lebih seronok menyalahkan Allah dan menuduh Allah tidak adil kerana tidak memberinya keuntungan dan kesenangan seperti peniaga lain.

Datuk Siti Norhaliza dikatakan bahawa sudah berubah kepada berpenampilan lebih muslimah kerana bersedia untuk memakai tudung litup. Sesetengah orang mendakwa bahawa punca beliau mengambil keputusan yang demikian kononnya adalah kerana kemalangan yang menimpa suami yang dikasihinya, Datuk K. Wallahuaalam. Kalau benar, semua peminat beliau patut bersyukur kerana penghibur pujaan mereka menanggap musibah sebagai petunjuk lalu segera memulakan langkah untuk menjadi lebih baik. Saya secara peribadi memahukan beliau mengambil langkah yang lebih drastik – berhenti bernyanyi kerana lemak merdu suaramu, wahai Datuk Siti Norhaliza, aurat. Kalaupun bukan aurat, cuba kamu bayangkan begini – betapa banyak orang yang pernah, masih, dan akan menangguhkan/melewatkan solat mereka semata-mata kerana leka dan tertarik untuk menonton rancangan televisyen yang menzahirkan dirimu pada waktu Maghrib atau Isyak. Penonton memang salah kerana berleka-leka dengan program yang sia-sia, tetapi siapakah yang memperdayai mereka?

Saya pun sekarang sedang berdepan dengan musibah – bakal kehilangan pekerjaan. Banyak masalah yang bakal saya depani jika dalam masa terdekat saya tidak beroleh pekerjaan baharu sebagai ganti. Saya tidak menyalahkan sesiapa atas musibah ini kerana Allah Maha Mengetahui apa-apa dan mana-mana yang lebih baik untuk setiap hamba-Nya. Malah saya bersyukur kepada-Nya kerana dengan kejadian itu, saya kembali kepada diri – mencari kesalahan dalam diri dan tentulah Allah menghendaki saya membetulkannya. Sebenarnya, pekerjaan senantiasa ada dan terpulang kepada diri kita sendiri untuk melakukannya. Peniaga Aceh di kawasan kediaman saya sampai mampu untuk membeli rumah hingga mampu mengubah suai rumah itu seperti banglo! Peniaga pasar malam mampu memiliki kereta yang lebih besar daripada yang saya miliki, memiliki telefon bimbit yang lebih canggih daripada saya, dan dalam kalangan mereka, banyak yang memiliki kediaman yang selesa. Jadi, haruskah saya mengeluh?

Musibah harus diladeni dengan rasional. Berkeluh-kesah akan menokok masalah, tidak diendahkan kita akan terus berdosa, redho akan menjadikan kita bertambah baik.

No comments:

Post a Comment