Monday, September 28, 2009

Berani: Apakah yang Kita Dapat?

EDI RIZAL RAMLI, 32 tahun – anak ketiga pelakon veteran, Norlia Ghani – meninggal dunia kerana terjatuh dari tingkat tujuh Pangsapuri Murni Titiwangsa. Tragedi itu berlaku sekitar jam 1:40 petang tatkala dia berusaha untuk memberkas pencuri yang bersembunyi di anjung sebuah rumah di tingkat itu. Dalam usahanya hendak memberkas pencuri itu, dia telah bertindak menyeberang tembok koridor tetapi usahanya itu gagal kerana dia telah tergelincir dan jatuh ke bumbung sebuah rumah di tingkat dua sebelum terjatuh ke tingkat bawah. Dia dikejarkan ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) oleh penduduk dan disahkan meninggal dunia sebaik-baik sahaja tiba di hospital. Al-Fatihah untuk beliau dan sama-samalah kita berdoa agar beliau ditempatkan bersama-sama dengan para syuhada, insya-Allah.

SEORANG JURUTERA SEBUAH SYARIKAT MINYAK TERKEMUKA WARGA AMERIKA SYARIKAT cedera ditembak dari jarak dekat oleh salah seorang daripada dua orang penjenayah tatkala beliau hendak menyelamatkan seorang wanita warga emas daripada disamun oleh kedua-dua orang penjenayah itu. Kejadian itu berlaku pada jam 1:30 tengah hari di Plaza Mont Kiara. Sebelum ditembak, berlaku pergelutan antara warga AS itu dengan salah seorang penjenayah yang mencuba untuk menyamun warga emas itu. Rakan penjenayah yang melihat kejadian itu telah melepaskan satu das tembakan dari jarak kurang daripada lima meter dan menembusi dada kiri jurutera itu sebelum rebah dan tidak sedarkan diri. Beliau telah dikejarkan ke hospital berhampiran untuk menerima rawatan dan keadaannya dilaporkan stabil.

Alangkah malangnya nasib mangsa-mangsa daripada dua tragedi itu! Niat murni mereka untuk membanteras jenayah bagi menjamin kemananan setempat telah menyebabkan nyawa mereka diancam maut. Yang satu benar-benar maut dan yang satu lagi di ambang maut.

Apakah kesan daripada kejadian itu? Saya yakin, dengan kejadian itu, kita akan lebih menghargai nyawa kita. Dengan kata lain, banyak orang yang akan berpendirian “lihat dan biarkan” kejadian seperti itu berlaku. Jangan menyibuk! Jangan cuba-cuba untuk memperlihatkan ketangkasan dan keberanian walaupun ilmu seni pertahahanan diri yang dipelajari sudah sampai ke tahap tali pinggang hitam dan sebagainya. Ingat, kehebatan dalam ilmu seni pertahanan diri bukan untuk bertempur melawan musuh tetapi untuk mengutip pingat emas, perak, atau gangsa dalam Sukan SEA, Sukan Asia, Sukan Olimpik, dan sebagainya. Biarlah pencuri, penyamun, perogol bermaharajalela asalkan nyawa kita selamat. Biarlah dan lihatlah sahaja warga emas itu disamun, janganlah bertindak berani membabi buta untuk menyelamatkannya.

Mengapakah banyak orang berpendirian demikian? Jawabannya sudah tentulah kerana mereka merasakan nyawa mereka lebih berharga daripada mangsa curi dan mangsa samun itu. Mungkin juga mereka berpendirian demikian kerana sedar bahawa mereka tidak akan dikurniai gelaran Dato’ atau sekurang-kurangnya Pingat Gagah Berani (PGB) daripada keberanian dan pengorbanan mereka itu nanti. Atau pendirian itu mungkin juga timbul kerana mereka beranggapan bahawa kerja membanteras jenayah itu tanggungjawab polis, bukan tanggungjawab mereka.

Sebenarnya, tanggungjawab membanteras jenayah demi mewujudkan keamanan di negara ini merupakan tanggungjawab pemimpin, tidak kiralah di peringkat setempat, mukim, daerah, negeri, ataupun negara. Merekalah yang harus memulakannya supaya dapat diteladan oleh rakyat jelata. Bukankah hal ini telah dilakukan oleh DYMM Sultan Alauddin Ri‘ayat Syah semasa menjadi raja Melaka dahulu? Mengapakah iltizam baginda itu tidak dijadikan teladan?

Biasalah, selagi tidak kena batang hidung sendiri, kita tetap akan berpeluk tubuh, mengejapkan sila, dan memicingkan mata apabila berdepan dengan situasi begitu. EDI RIZAL RAMLI dan JURUTERA WARGA AMERIKA SYARIKAT itu hanya sebahagian kecil daripada orang yang berbeda pendirian dengan kita. Akan di‘PGB’kankah mereka itu? Jangan mimpilah.

No comments:

Post a Comment