Thursday, September 3, 2009

Meredhokan (ﻤﺮﻴﻀﺎﻜﻦ) Hakikat Diri

Sebelum memulakan tulisan ini, hamba memohon maaf kepada tuan hamba sekalian jika apa-apa yang hamba nukilkan ini menyentuh perasaan tuan hamba yang budiman atau terkena akan batang hidung tuan-tuan hamba. Hal ini demikian kerana hamba sangat menentang perbuatan yang hendak hamba nukilkan ini, baik sekecil mana pun juga, kecuali jika hal yang dilakukannya itu memang perlu dilakukan kerana jika tidak dilakukan akan menyusahkan mereka menjalani kehidupan normal. Hamba mengakui bahawa hamba memang “kolot” dalam hal ini, jika itulah yang bakal muncul dalam diri dan fikiran tuan hamba sekalian. Tetapi, hamba lebih rela digelar sebagai “kolot” daripada menjadi “seteru” Allah SWT.

Tidak perlulah hamba berlanjut untuk memukaddimahkan hal yang menyebabkan hamba sampai perlu meminta maaf itu. Adapun hal yang hamba tentang itu ialah sikap segelintir manusia yang tidak memperlihatkan wujudnya ciri-ciri insan yang redho (ﺮﻀﺎ) dan ciri-ciri insan yang bersyukur terhadap apa-apa yang telah diciptakan Allah SWT untuk dirinya. Sehingga demikian, banyak orang yang mengubahsuaikan fizikal diri, khususnya rupa paras, yang sebenarnya telah disempurnakan oleh Allah SWT dengan secantik-cantik kejadian. (Tidak mengapalah kalau sekdar memakai bedak, celak atau inai.)

Tuan hamba sekalian barangkali pernah berselisih dengan insan-insan yang pada suatu ketika dahulu kelihatan hitam dan lebam kulit mukanya, tetapi tiba-tiba merah berkilat dan terangkat pipinya; atau tuan hamba sekalian mungkin pernah menemukan insan yang bibirnya mongel dan nipis pada suatu ketika dahulu tetapi tiba-tiba menggelembung dan tebal bibirnya; atau tuan hamba mungkin pernah melihat manusia yang sebelumnya berhidung pesek kini hidungnya tegak terpacak seperti Menara KL; atau tuan hamba tentu biasa menemukan orang-orang yang semacam kita yang tuan hamba sangat pasti rambutnya hitam seperti tuan hamba tetapi telah bertukar menjadi merah, perang, dan kuning! Tuan hamba juga tentu pernah menemukan orang-orang yang sebaya dengan hamba atau yang lebih tua sedikit daripada hamba yang sudah memutih rambut di kepala tetapi kerana menolak hakikat, yang putih itu dihitamkan keseluruhannya. Dan yang lazim tuan hamba temukan tentulah orang-orang yang menghaluskan bulu kening mereka sedangkan sebelumnya kening itu tebal hitam dan menawan.

Hamba sangat bersetuju bahawa apa-apa yang hamba ungkitkan itu merupakan hak masing-masing, hak individu, supaya mereka kelihatan “lebih cantik”. Tetapi, hak Allah tidakkah diingati mereka? Dan benarkah dengan mengubahsuaikan penampilan dan rupa paras sebegitu rupa akan menjadikan mereka lebih cantik sedangkan Allah telah berfirman dalam surah Tin, ayat 4 yang bermaksud:

“Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya.”

Melalui kalimat “Sesungguhnya” itu, dapatlah hamba dan tuan hamba sendiri fahami penegasan Allah tentang hakikat keelokan kejadian manusia yang diciptakan-Nya. Malangnya, mengapakah ada manusia daripada kalangan hamba dan tuan hamba yang berani mengubah kejadian yang telah diciptakan-Nya itu? Tidak cantikkah berambut hitam, tidak cantikkah berbibir nipis, tidak cantikkah bermata hitam atau coklat, tidak cantikkah berhidung pesek, tidak cantikkah kening yang lebat dan hitam? Bukankah dengan mengubah rupa bentuk seperti yang hamba senaraikan itu memperlihatkan betapa jauhnya rasa syukur dalam diri mereka? Bukankah perbuatan itu memperlihatkan betapa mereka tergolong sebagai orang yang terpedaya seperti yang dinyatakan Allah SWT dalam surah Al-Hadid ayat 20:

“Ketahuilah sesungguhnya kehidupan dunia itu hanyalah permainan dan senda gurau (yang melalaikan) serta perhiasan dan bermegah-megah antara kamu (dengan kelebihan, kekuatan, dan bangsa keturunan) serta berlumba-lumba membanyakkan harta benda dan anak-pinak; samalah seperti hujan yang (menumbuhkan tanaman yang menghijau subur) menjadikan penanamnya suka dan tertarik hati kepada kesuburannya, kemudian tanaman itu menjadi kering dan kamu melihatnya menjadi kuning; akhirnya ia menjadi hancur bersepai; Dan di akhirat (nanti) ada azab yang berat dan keampunan besar serta keredaan daripada Allah (disediakan untuk orang-orang yang mengutamakan akhirat). Dan kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan yang palsu.”

Sebenarnya, kecenderungan sebilangan sahabat hamba dan sahabat tuan hamba mengubahsuaikan wajah mereka memperlihatkan suatu hakikat, iaitu mereka mengejar kecantikan rupa fizikal walhal yang dinilai Allah SWT bukan kecantikan rupa paras dan rupa fizikalnya tetapi kecantikan iman dan taqwanya seperti yang dikatakan oleh Rasulullah SAW kepada Abu Zar:

Lihatlah, sesungguhnya engkau tidak dinilai mulia kerana kulit merah dan juga kerana hitam, sebaliknya mulianya kamu dengan sebab taqwa.”
(Riwayat Ahmad)
Allah SWT memang menyukai kecantikan dan hal ini dijelaskan oleh Rasulullah SAW kepada Ibnu Mas‘ud:

Sesungguhnya Allah itu cantik. Ia sangat suka akan (sesuatu) yang indah dan cantik.”
(Riwayat Muslim dan At-Tirmizi)
Tetapi untuk kelihatan cantik, Allah SWT tidak pernah menyuruh hamba-Nya mengubahsuaikan wajah yang telah diciptakan untuk seseorang hamba-Nya. (Allah Maha Mengetahui mengapakah diri hamba ini dijadikan-Nya berkulit sawo matang, berbibir tebal, dan berkening lebat manakala diri tuan hamba dijadikan-Nya berkulit putih, berbibir nipis, dan berkening nipis.) Baik hamba mahupun tuan hamba, kita tidak pernah diberi-Nya hak dan “kuasa” untuk mengubahsuaikan wajah kita. Oleh itu, mengapakah hamba dan tuan hamba perlu memberikan hak kepada pakar rawatan kulit untuk menciptakan bentuk hidung yang baharu, bentuk pipi yang baharu, bentuk bibir yang baharu, bentuk kening yang baharu, dan sebagainya sedangkan Allah SWT telah pun mengisytiharkan zat-Nya sebagai Yang Maha Pencipta?

Redholah dengan rupa paras yang kita miliki, bersyukurlah dengan kurnia-Nya, janganlah memandai-mandai sehingga akhirnya hamba dan tuan hamba kelihatan bodoh dan ... hodoh! Yang paling malang, kerana wajah telah berubah, ada yang terpaksa menipu (sesetengahnya mengatakan susu, tempe, dan sebagainya dapat memutihkan kulit! Nasihat hamba, terimalah hakikat sekiranya hakikat itu tidak menyusahkan diri. Ada rahsianya Allah menjadikan kita begini dan begitu.

No comments:

Post a Comment