Tuesday, September 29, 2009

TG Nik Abdul Aziz dan DP Ibrahim Ali: Yang Menuntut Jasa dan Yang Melupakan Jasa

Hendak dikatakan ANEH, macam TIDAK ANEH; hendak dikatakan TIDAK ANEH, macam ANEH pulak! Tetapi, itulah realiti yang berlaku dalam POLITIK. Yang pernah duduk bergesel bahu, makan sepinggan, minum secawan pun boleh berseteru sampai mencaci maki. Yang saling mencaci maki pula tup-tup boleh tidur sekatil dan sebantal tetapi alhamdulillah tidaklah sampai ke tahap saling merodok (maaf, kasar sikit) atau bertukar-tukar pasangan. Malah, ada kalangan tokoh politikus yang dibebaskan dari penjara dengan usaha sahabatnya dalam kerajaan (politikus juga) yang melawan sahabatnya yang berjasa itu.

Saya tertarik untuk menyentuh hal ini apabila mengikuti telatah Dato’ Paduka (DP) Ibrahim Ali yang telah ber“perang mulut” dengan tokoh besar PAS, TG Dato’ Haji Nik Abdul Aziz bin Nik Mat. Kita semua sangat sedia maklum bahawa DP Ibrahim Ali ini ialah tokoh Bebas yang bertanding dengan menggunakan lambang “Bulan” PAS dalam PRU yang lalu dengan restu TG itu. Tetapi, kita semua berasa janggal apabila DP itu tergamak untuk memberikan 10 dalil/hujah yang mewajarkan TG Dato’ Haji Nik Abdul Aziz bin Nik Mat mengosongkan kerusi MB Kelantan yang disandangnya sejak tahun 1990 itu.

Yang berikut ini ialah 10 hujah yang dikemukakan oleh DP Ibrahim:

  • TG Dato’ Nik Abdul Aziz sudah terlalu lama bergelar wakil rakyat dan Menteri Besar. Beliau “barang lama” manakala naluri manusia pula sentiasa berkehendakkan sesuatu yang baharu.
  • TG Dato’ Nik Abdul Aziz sudah nyanyuk kerana bercakap tanpa usul periksa apabila menerima maklumat selain melupakan jasa Ibrahim yang bekerjasama sewaktu kerajaan PAS Kelantan berada pada kedudukan getir.
  • TG Dato’ Nik Abdul Aziz kerap uzur sedangkan kesihatan yang baik ialah syarat utama untuk menjadi ahli politik.
  • TG Dato’ Nik Abdul Aziz tidak menumpukan tugasnya sebagai Menteri Besar kerana asyik berceramah selain diperalat oleh beberapa individu dalam PAS Kelantan.
  • TG Dato’ Nik Abdul Aziz tidak cekap mentadbir dan jauh sekali mempunyai idea dan kreativiti yang amat diperlukan dalam era dunia tanpa sempadan.
  • TG Dato’ Nik Abdul Aziz menjadi alat DAP walaupun parti itu secara terang-terangan menentang pelaksanaan negara Islam yang menjadi cita-cita PAS.
  • TG Dato’ Nik Abdul Aziz menjadi alat pakatan pembangkang untuk menghalalkan agenda memecahkan perpaduan umat Islam dan bangsa Melayu selain mempergunakan Islam untuk kepentingan politik.
  • Banyak pemimpin PAS Kelantan dan pusat mahu beliau meletak jawatan cuma mereka tidak berani bersuara.
  • TG Dato’ Nik Abdul Aziz mempunyai sikap riyak dan takbur kerana menganggap hanya beliau sahaja yang betul dari segi Islam sehingga sanggup menghukum bahawa ibadah orang yang tidak sehaluan dengannya tidak diterima Tuhan.
  • TG Dato’ Nik Abdul Aziz gagal mewujudkan peluang pekerjaan untuk rakyat Kelantan walaupun mempunyai kekuatan modal insan yang rajin bekerja selain kaya dengan hasil bumi, budaya, mahupun kepelbagaian makanan.

Sebab-musabab yang mendorong DP Ibrahim Ali menggariskan 10 hujah tersebut adalah kerana TG Dato’ Nik Abdul Aziz telah mengulangi desakannya supaya DP itu meletakkan jawatan jika mahu amal baiknya diterima Allah SWT kerana rezeki yang diperoleh melalui jawatan tersebut adalah “tidak betul”. Desakan itu dibuat oleh TG itu kerana tindak-tanduk politik DP itu semakin berlawanan dengan hala tuju PAS.

Semasa menggariskan hujah itu, DP Ibrahim Ali menjelaskan bahawa saranan beliau itu bukan bermotifkan dendam peribadi, malah beliau turut mengakui bahawa beliau juga mempunyai kelemahan. Menurut beliau, yang mendorongnya untuk meluahkan saranan dan hujah itu adalah kerana orang lain tidak mempunyai keberanian untuk mengatakannya.

“Saya tahu perkara ini akan menyebabkan saya ‘dibelasah’ dalam blog tapi saya menerimanya dengan senang hati.

“Saya tiada masalah peribadi dengan Nik Aziz, beliau nak kecam saya, hukum saya masuk neraka pun saya tak kecil hati tetapi saya kena tegur untuk kebaikan agama bangsa dan negara,” katanya lagi.

Kerana hujah dan saranannya yang menyuruh TG Nik Abdul Aziz meletakkan jawatan sebagai MB dan Wakil Rakyat itu, Tuan Guru itu telah berkata, “Tua apa salahnya, kalau muda pun hanya sampah apa guna?”

Menarik jawaban TG Dato’ Nik Abdul Aziz itu tetapi jawaban itu akan lebih menarik jika beliau mencabar DP Ibrahim supaya mereka sama-sama meletakkan jawatan dan kemudian bertanding antara satu sama lain. TG itu mencabar kerusi Parlimen P22 Pasir Mas yang “diduduki” oleh DP itu manakala DP itu mencabar kerusi DUN N6 Cempaka yang “diduduki” oleh TG itu. Kalau UMNO-BN rasa perlu, jadikanlah DP Ibrahim sebagai calonnya. Kalau tidak, selitkanlah diri untuk bertanding di celah-celah kedua-duanya. Yang lebih bagus, oleh sebab pertarungan itu bersifat peribadi, biarlah kedua-duanya itu bergasak sesama sendiri.

Apa-apa pun tidak mungkin hal itu akan menjadi realiti. Silap-silap DP Ibrahim akan memanfaatkan taktik yang diguna pakai oleh Amru al-As yang telah memperdayakan Abu Musa as-Syaari dalam peristiwa tahkim yang berlangsung selepas gencatan senjata di Siffin semasa Sayidina Ali menjadi khalifah dahulu. Itu pun kalau beliau menjangkakan TG itu tidak cerdik dan memang benar-benar sudah uzur dan nyanyuk!

DP Ibrahim Ali pasti mendapat sokongan moral dari Y. Bhg Tun Dr Mahathir yang tampaknya menyokong saranan DP itu.

Politik, politik! Memang serba mungkin.

No comments:

Post a Comment